در دنیای امروزه، نمی توان اهمیت لبخند را نادیده گرفت زیرا همه می دانند که لبخند تبدیل به بخش مهمی از یک انسان در مکالمات و کارهای روزانه اش شده است. یک مرکز تحقیق برای اینکه ثابت کند لبخند اهمیت زیادی دارد، تصمیم به انجام یک تحقیق گرفت و نتیجه آن تحقیق نشان داد که حدود هفتاد و چهار درصد از مردم آمریکا معتقد هستند که لبخند نازیبا می تواند عاملی برای جلوگیری از انجام یک کار باشد. که این امر اصلاح لبخند (Smile Makeover) را به موضوعی مهم تبدیل کرده است. حال چنین چیزی باعث شده است که بسیاری از افراد بخواهند از لبخند خود استفاده کنند. اما برخی از این افراد بنا به دلایلی مانند عدم اعتماد به نفس احساس می کنند که لبخند نازیبایی دارند و می خواهند آن را اصلاح کنند یا یک لبخند جدید برای خود ایجاد کنند. همچنین دندان های زرد یا کثیف هم می تواند عاملی برای لبخند نزدن شخص باشد که خود می تواند انگیزه زیادی را از فرد بگیرد. در چنین حالتی اصلاح لبخند به کمک چنین افرادی می آید و انرژی و انگیزه شان را مجددا بر میگرداند. اصلاح لبخند ترکیبی از چند روش جامع برای زیبایی دهان و دندان ها است که ترکیب این روش ها موجب ایجاد یک لبخند زیبا می شود. رفع مشکلاتی مانند زردی دندان ها، درمان دندان های شکسته و … همگی برخی از اصلاح لبخند هستند و طراحی مجددی بر روی آن ایجاد می کنند.

روش های اصلاح لبخند

دندان و نوع آن در هر شخصی با شخص دیگر به طور کامل متفاوت است. به همین علت نمی توان از یک روش برای اصلاح لبخند تمامی دندان ها استفاده کرد. به طور کل چندین روش مختلف برای اصلاح لبخند وجود دارد و هر شخص با توجه به دندان خود در یکی از شاخه های این روش ها قرار می گیرد. البته ممکن است دندان پزشک بخواهد از چند روش برای اصلاح لبخند شخص استفاده کند که ایرادی ندارد و چنین چیزی کاملا طبیعی است. در بخش زیر به روش های اصلاح لبخند به طور کامل اشاره خواهد شد و می توانید با آنها آشنا شوید.

اصلاح لبخند با استفاده از باندینگ دندان

دندان هایی که در ظاهر شان دچار مشکلات زیادی هستند، به این روش وابسته خواهند شد. این روش یک مرحله بی خطر برای زیبایی ظاهر دندان ها است که پزشک بر روی شخص انجام می دهد. دندان هایی که در آنها خراشیدگی، ترک خوردگی، تغییر رنگ وجود دارد، از این روش استفاده می کنند و همچنین در این روش می توان فضاهای خالی میان دندان ها را کمتر کرد. شما در باندینگ دندان می توانید از رنگ متناسب دندان خود استفاده کنید.

انجام بلیچینگ

برخی از افراد تنها می خواهند یک ویرایش کوچک بر روی دندان های خود داشته باشند و لکه های زرد دندان شان را سفید کنند. بلیچینگ همان سفید کردن دندان است که برای افراد صورت می گیرد. برخی نیازی به اصلاح های قوی لبخند ندارند و تنها با یک سفید سازی دندان وضعیت مناسبی در دندان های شان به وجود می آید که در این دسته قرار می گیرند و دندان های خود را سفید می کنند.

قرار دادن لمنیت بر روی دندان

لمنیت دندان یکی از پر طرفدارترین روش های اصلاح لبخند در میان تمام حالت های ممکن است. در لمینت شما یک روکش سفید مانند سرامیکی بر روی دندان خود قرار خواهید داد و لبخندی زیبا خواهید داشت. لمنیت می تواند تمام خراش ها و آسیب های روی دندان شما را از بین ببرد و دندان تان را مجددا ترمیم دهد. لمنیت معمولا همیشگی و ماندگار است و تمام مراحل آن در طی دو مرحله بر روی بیمار انجام می شود. اگر می خواهید لمینت دندان را انجام دهید حتما حواس تان به بیماری های لثه ای خود باشد.

اصلاح لبخند با روکش سرامیک

گاهی شخص تنها نیاز به یک روکش و مقاومت بر روی دندان های خود دارد تا بتواند لبخندی زیبا برای خود داشته باشد و اعتماد به نفس پیدا کند. دندان پزشک در چنین حالتی برای شما یک روکش سرامیکی تهیه می کند و رنگ آن را مطابق رنگ دندان تان قرار می دهد تا کاملا طبیعی جلوه کند و بر روی دندان تان قرار می دهد. این روکش علاوه بر محافظت از دندان تان، زیبایی را برای شما به وجود می آورد.

استفاده از ارتودنسی

گاهی دندان شما هیچ عیبی ندارد و همگی آنها سالم هستند. تنها مشکلی که در این بین وجود دارد این است که دندان های شما صاف و مرتب نیستند و همین بهم ریختگی باعث می شود که خنده شما بد به نظر بیاید یا کسی به چهره شما توجهی نکند. بریس های ارتودنسی به شما کمک می کنند که دندان های خود را صاف کنید و در همین حالت نگه دارید. به همین علت کسانی که می خواهند دندان هایشان را صاف کنند چنین اصلاحی را در دندان های خود انجام می دهند. استفاده از ارتودنسی

پر کردن دندان

اگر شما در زمان های قدیم می خواستید دندان خود را پر کنید، دندان پزشک یا وسیله فلزی در دندان شما قرار می داد تا به طور کامل پر شود. در چنین روشی عیب های زیادی وجود داشت و عموما آن فلز دچار ترمیم ها مجدد می شد. حال مواد کامپوزیتی تازه ای وجود دارد که هم رنگ دندان است و به وسیله آن می توان دندان را پر کرد. در چنین روشی هزینه ها کمتر خواهد بود و خود شخص هم درد کمتری را تجربه می کند. حال کسانی که برخی از دندان های شان ناقص یا خالی است در اصلاح لبخند از این مواد برای پر کردن دندان خود استفاده می کنند.

اصلاح لبخند با کاشتن دندان

بسیاری از افراد به دلایل مختلفی یک یا چند دندان خود را از دست داده اند. در زمان قدیم راه حلی برای این مشکل وجود نداشت و شخص باید با همان دندان های ناقص زندگی خود را ادامه می داد. حال در فناوری امروزه که در دست اصلاح لبخند قرار دارد، شما می توانید هر دندانی که می خواهید برای خود بکارید و استرسی از بابت آن نداشته باشید. دندان هایی که کاشته می شوند همگی از مواد مناسب و سازگاری برای بدن ساخته شده اند و به ایمپلنت معروف هستند. البته همیشه از یک انکور برجسته هم برای خود استفاده کنید زیرا در آینده به آن نیاز خواهید داشت.

برطرف کردن لبخند های لثه ای

در جامعه برخی افراد وجود دارند که هیچ مشکلی در دندان آنها وجود ندارد اما زمانی که می خواهند لبخند بزنند، برخی از لثه آنها مشخص می شود و همین باعث می شود که لبخند آنها به طور کامل حس بدی را القا کند. در اصلاح لبخند برای چنین افرادی هم روش های مشخص شده ای وجود دارد که انجام می شود. این افراد به وسیله اصلاح لبخند می توانند برخی از لثه خود را بالا بکشند تا موقع خندیدن لثه آنها پیدا نشود و دیگر از این بابت خجالتی نکشند. البته این روش نسبت به دیگر روش ها کمی سخت تر و خطرناک تر است. در برخی از افراد نیاز است که بوتاکس تزریق شود تا بتوان چنین حرکتی را بر روی آنها انجام داد. تمام این ها بخش مهمی از روش های اصلاح لبخند بودند که اشخاص در هرکدام از این دسته ها قرار می گیرد. البته حالت های دیگری هم وجود دارد که زیاد در ایران مطرح نیستند و افراد کمی از آنها استفاده می کنند به همین دلیل نامی از آنها به میان نیامد.

روش های رایج انجام طراحی لبخند

روش های متعددی برای طراحی لبخند وجود دارد. در طراحی لبخند بیشتر بر اساس سلیقه و خواست خود شخص یک روش انتخاب می گردد و برای شخص انجام می شود. در بند های زیر معروف ترین روش های طراحی لبخند مطرح شده اند و برای هرکدام از آنها توضیحات لازمی داده شده است.

طراحی هالیوودی اصلاح لبخند

برخی از افراد شیفته و طرفداران بازیگر های مختلف هالیوودی هستند. آن بازیگر ها به دلیل انجام جراحی های مختلف بر روی دندان خود، لبخندی زیبا و دندان هایی سفید دارند. به همین علت بسیاری از طرفداران شان می خواهند که همانند آنها لبخندی زیبا داشته باشند. در طراحی لبخند های هالیوودی شخص لبخندی مانند بازیگر مورد علاقه خود خواهد داشت و همچنین دندان هایش سفید خواهد شد. البته گاهی وقت ها ممکن است لبخند آن بازیگر و لبخند شخص مطابقت نداشته باشند. به همین علت روش های زیادی در همین طراحی هالیوودی وجود دارد.

لمینت های NON-PREP LUMINEERS

به طور کل نام این روش لومینپرز است. در این روش بر روی دندان های شخص برای طراحی لبخند آن، یک لمینت بسیار نازک قرار خواهد گرفت. این لمینت نهایت قدرت و مقاومت را در خود دارا است و به دندان های شخص کمک می کند که بهبود هم پیدا کنند. همچنین در این روش به وسیله طراحی دیجیتال لبخند یا همان DSD تمام دندان های شخص بررسی می شود و یک طراحی مناسب برای آن انتخاب می شود.

لمینت های PREP LAMINATES

در روش قبل خبری از تراش و دستکاری های اضافه دندان نبود اما در این روش تراش های کوچکی بر روی دندان ها ایجاد می شود و به وسیله همان لمینت ها بر روی دندان ها قرار می گیرد. جنسی که لمینت از آنها ساخته شده است، سرامیک های نانویی هستند که کریستالی شکل می باشند و می توانند یک زیبایی خاص بر روی دندان ایجاد کنند. به دلیل همین زیبایی لمینت ها، این روش در طراحی لبخند جای گرفته است و افراد از این روش برای زیبایی لبخند خود استفاده می کنند. در این روش هم شخص به وسیله علم طراحی لبخند دیجیتال یا DSD می تواند طراحی خود را از قبل مشاهده کند و اگر آن را پسندید، پزشک اجرایی کند. لمینت و سیستم های تراش آن

لمینت و سیستم های تراش آن

این روش دقیقا مانند روش های قبلی است. تمام موادی که لمینت های این سیستم را طراحی کرده اند مانند روش های قبلی از سرامیک های کریستالی شکل هستند و می توانند یک زیبایی خاص بر روی دندان شما ایجاد کنند. فرق این روش با روش های قبلی در تراش هایی است که در دندان های شما ایجاد می شود. در این روش حدود سه چهارم محیط دندان شما تحت تراشکاری پزشک قرار می گیرد و بر روی آن لمینت یا همان روکش سرامیکی قرار می گیرد. این تراشکاری باعث می شود که ضخامت روکش ها بیشتر باشند. حال هنگامی که شما از روکش هایی با ضخامت بالا برای دندان خود استفاده کنید، محافظت دندان های تان بیشتر خواهد شد.

استفاده از لمینت کامپوزیتی در طراحی اصلاح لبخند

همانطور که از نام این روش پیداست، شما قرار نیست تفاوت های فاحشی با روش های قبلی در دندان خود داشته باشید و تنها از روکش های کامپوزیتی برای شما استفاده می شود/. یکی از مزیت های لمینت کامپوزیتی این است که تمام این روش در مطب خود دندان پزشک صورت می گیرد. یعنی پزشک همان ابتدا به وسیله طراحی لبخند دیجیتال یک نمونه آماده برای شما حاضر می کند. حال اگر شما آن نمونه را انتخاب کردید عملیات جراحی بر روی شما آغاز می شود. در این روش شما می توانید به صورت دلخواه لمینت را شخصی سازی کنید. بعد از انجام این روش شما باید چندین مرتبه دیگر به خود پزشک مراجعه کنید تا پزشک تان پالیش را بر روی لمینت تان انجام دهد و رنگ آن ثبات پیدا کند.

استفاده از روکش دندانی برای یک طراحی دلخواه

در قدیم روکش و پروتز های دندان به سختی انجام می شد و بعد از انجام هم مشکلات زیادی برای دندان به وجود می آمد. علم CAD / CAM برای زیبایی و علم Zironica برای جنس آن کمک کرده است که روکش هایی مقاوم و زیبا برای دندان ها تولید شوند که مشکلات کمی را هم در آینده به وجود خواهند آورد. این فناوری ها باعث شده اند که این روکش ها به شدت زیبا شوند، به همین دلیل روکش ها توانسته اند در بخش طراحی لبخند هم نقش مفیدی داشته باشند. همچنین دیگر نیازی به جلسات زیاد پزشکی نیست و پزشک شما بعد از قالبگیری می تواند در یک جلسه عملیات ایمپلنت را برای دندان های شما انجام دهد و دیگر نیازی به مراجعه دوم نداشته باشید.

روکش کریستالی برای طراحی لبخند

روکش های کریستالی به جرعت محبوب ترین روکش ها در سطح جهان هستند. به طوری که بیشتر افراد از همان اول سعی می کنند روکش های کریستالی را بر روی دندان های خود قرار دهند. روکش های کریستالی مزیت های بسیار زیادی دارند که بیشتر آنها خود برای طراحی لبخند هم مفید هستند. در مرحله اول باید به عمر این روکش ها اشاره کرد. روکش های کریستالی عمر زیادی دارند و می توانند تا آخر عمر برای شخص مفید باشند. این روکش ها به دلیل مواد اولیه ای که درون شان وجود دارد بسیار زیبا هستند و به صورت کاملا راحتی بر روی دندان ها قرار می گیرند. مقاومت چنین روکش هایی بسیار بالا است و می توانند به فرم اولیه دندان های تان تغییر شکل بدهند. البته اگر شما بخواهید این روکش را بر روی دندان خود نصب کنید، باید به طور کامل دندان تان را تراش بدهید و سپس این روکش را به آن متصل کنید. افرادی که تغییر رنگ زیادی در دندان شان ایجاد شده است یا دندان های ناصافی دارند می توانند از این روکش برای طراحی لبخند خودشان استفاده کنند.

استفاده از ارتودنسی برای اصلاح لبخند

از این روش علاوه بر طراحی لبخند، در اصلاح لبخند و دیگر شاخه ها هم استفاده می شود. برخلاف روکش های کریستالی که طرافدار زیادی دارد، از این روش بیشتر استفاده می شود و خطرات کمتری در ارتودنسی وجود دارد. علت استفاده زیاد از ارتودنسی این است که شخص دیگر نیازی به تغییرات زیاد در دندان خود یا تراش های اضافه ندارد و نیازی نیست که دندان های وی تغییر رنگ پیدا کند. ارتودنسی به صورت راحتی می تواند دندان های ناصاف را صاف کند و دندان های شخص را مرتب می کند. همچنین ارتودنسی بر روی دندان نصب می شود و نیازی به جراحی خاصی نیست. ارتودنسی نسبت به دیگر روش ها زمان درمان بسیار طولانی دارد. یعنی اگر شما بخواهید ارتودنسی را بر روی دندان خود نصب کنید باید مدت زیادی را درگیر مطب و درمان باشید. مشکل دیگر هم پوسیدگی دندان ها است که به لطف ارتودنسی نامرئی دیگر توجهی به این مورد نمی شود.

جراحی های فک و صورت

گاهی شما هرکاری هم بر روی دندان خود انجام می دهید فایده ای ندارد و لبخند شما به طرز عجیبی مانند قبل است. در این شرایط باید دانست که دیگر همه چیز مربوط به فرم خنده شما است جراحی های مختلف بر روی دندان تان بی نتیجه خواهد بود. به همین علت باید به فکر جراحی بر روی فک باشید و استخوان های آن را جا به جا کنید. ممکن است فک شما بسیار جلوتر یا عقب تر باشد و همین باعث شود که نتوانید لبخند خوبی بر روی خود داشته باشید. در این حالت پزشک جراحی فک یا بخشی از صورت را برای شما انجام می دهد تا فرم خنده تان مناسب شود. مزایای طراحی و اصلاح لبخند

مزایای طراحی و اصلاح لبخند

بزرگ ترین مزیت اصلاح و طراحی لبخند این است که دهان و دندان های شما تنها برای زیبایی بررسی نمی شوند، در این روش تمام دندان های شما بررسی کامل خواهند شد و اگر بیماری خاصی در آن وجود داشته باشد هم درمان می شود. در چنین حالتی فرد علاوه بر زیبایی، سلامتی را هم در دندان های خود ایجاد می کند. به همین دلیل است که مشکلات کارکردی فرد با دندان هایش بعد از اصلاح لبخند به طور کامل برطرف می شوند. حال شما در بخش زیر با برخی از مزایای اصلاح لبخند و طراحی آن آشنا خواهید شد:
  • اعتماد به نفس در اولین مورد باید به اعتماد به نفسی که فرد قرار است دریافت کند اشاره کرد. زمانی که فرد دندان های خود را اصلاح می کند و سپس آن را مجددا طراحی می کند یک اعتماد به نفس جدیدی در خود پیدا می کند و روابط عمومی اش بسیار بهتر خواهد شد.
  • فواید بهداشتی اصلاح لبخند در این روش فواید بهداشتی بیشتری نسبت به درمان های دیگر برای دندان وجود دارد. دیگر شما نگرانی بابت بیش از حد پر شدن دندان یا روکش بندی اشتباه دندان های خود نخواهید داشت زیرا همه چیز در این روش به صورت نرمال تطبیق داده می شود و هر شخص می تواند به صورت کامل بر روی دندان های خود نظارت داشته باشد.
  • زیبایی و آرامش پاسچر یا همان حالت بدن می تواند به وسیله اصلاح لبخند و طراحی آن، تغییر پیدا کند و به شکل بهتری در آید. زیبایی مهم ترین چیزی است که شما به وسیله این روش به دست می آورید و این خود یک نشانه مثبت در چهره شما است. لبخند یک وجه مناسبی بر روی چهره تان ایجاد می کند و همین باعث می شود که شما آرامش بیشتری در اجتماع داشته باشید.
  • بررسی کامل بر روی تمام دندان ها اصلاح لبخند خود به شما کمک می کند که یک بررسی کامل بر روی تمام دندان های خود داشته باشید. بهداشت دندان شما به طور کامل بررسی می شود و دندان ها از هر نوع آلودگی دور خواهند بود. در حقیقت خود دندان پزشک به دندان های سالمی برای ایجاد یک طراحی مناسب بر روی آن نیاز دارد و به همین علت در مرحله اول باید آنها را درمان کند.
  • دلایل مختلف دیگر چیزی که در این وسط وجود دارد، قرار ملاقات های طولانی مدت شما با دندان پزشک است. یعنی اگر شما اصلاح و طراحی لبخند هم بر روی دندان های خود انجام ندهید، در نهایت به دلایل مختلفی مانند پوسیدگی نیاز خواهید داشت که دندان پزشک تان را برای بار های زیادی مشاهده کنید و کارهای دندان خود را انجام دهید. در اصلاح لبخند تمام این کارها در یک جلسه بررسی می شود و به سرعت انجام خواهد شد.

چه اشخاصی به انجام اصلاح لبخند و طراحی آن نیاز دارند؟

اصلاح لبخند و طراحی آن کاملا دلخواه و سفارشی است. یعنی شخص بر اساس نیاز و خواسته خود می تواند یکی از شاخه های این روش درمان را انجام دهد. البته خود دندان پزشک در جلسه اول سعی می کند فرد را قانع کند که برای اصلاح لبخند مناسب است یا خیر. پزشک برای این کار در ابتدا تمام دندان های شخص را بررسی می کند و بعد از آن به سراغ فک متقاضی می رود. تمام این کارها به وسیله فناوری های جدید انجام می شوند و سپس پزشک می تواند بفهمد که متقاصی نیاز به اصلاح لبخند دارد یا آمدن آن بیهوده است. شخصی که می خواهد اصلاح لبخند و طراحی را بر روی دندان خود انجام دهد در ابتدا باید بداند که بیماری های لثه ای و پوسیدگی های دندان موجب مشکل در انجام اصلاح می شوند و باید به وسیله ایمپلنت و روکش در ابتدا آنها را درمان کند. یعنی تمام پزشک ها قبل از انجام هر اصلاحی برای زیبایی، مشکلات دندان را برطرف می کنند و سپس اصلاح های لبخند را بر روی آن انجام می دهند.

مراقبت های لازم بعد از انجام

مهم ترین کاری که بعد از انجام اصلاح لبخند و طراحی آن باید انجام دهید، مراقبت های اولیه است. شما باید از تمام مواد شیمیایی غیر ضروری برای دندان تان در دوره ای که پزشک مشخص کرده است دوری کنید و همچنین وعده های سبکی داشته باشید. استفاده از وعده های سنگین غذایی و غذا های سفت می تواند مشکلاتی را برای شخص ایجاد کند و درمان آن به شکل کاملی انجام نشود. به همین علت شخص در دوره اول نیاز دارد که از بسیاری غذا ها دوری کند. بعد از آن شخص نیاز به استراحت دارد. صحبت کردن کم، دوری از وسایل جویدنی و … همه این ها بخشی از مراقبت برای دندان ها هستند که شما باید توجه زیادی به آنها داشته باشید. در نهایت بعد از اتمام دوره درمان می توانید مراقبت خود را کمتر کنید اما باید همیشه یک توجه کافی به دندان های خود داشته باشید و از آنها مراقبت کنید.