کد خبر: روش-های-صحیح-افزایش-وزن
۱۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۷:۱۲
روش های صحیح افزایش وزن

روش های افزایش وزن

روش های افزایش وزن (Weight gain) یکی از بزرگترین دغدغه های افراد لاغر است و این که چه کنند تا وزنشان را اضافه کنند. حتی ممکن است بعضی از آنها به چند کیلو وزن اضافه تر قانع باشند. شاید در اولین نگاه، افزایش وزن آسان تر از کاهش وزن به نظر بیاید و تصور کنید که افراد لاغر با غذا خوردن به آسانی می توانند به اندام ایده آلشان دست پیدا کنند. اما باید بگویم که سخت در اشتباهید. برعکس افزایش وزن برای لاغرها به مراتب سخت تر از کاهش وزن برای چاقهاست. فاکتورهای زیادی در افزایش وزن سالم وجود دارند. به جز توصیه های غذایی، تغییر سبک زندگی، ورزش و رفع مشکلات روحی از عوامل موثر بر افزایش وزن هستند.

نکاتی درباره روش افزایش وزن

در این بخش درباره راههای افزایش وزن اطلاعاتی را تقدیم می کنیم:

بین وعده های غذایی بیشتر از چهار ساعت فاصله نیاندازید

بدن نیاز به انرژی دارد، درست مانند موتوری که همیشه روشن است. قلب دائما در حال تپیدن است، خون در حال گردش است و ذهن و عضلات تان هم کار می کنند. وقتی وعده ها را جا می اندازید، بدن را از سوختی که برای ادامه دادن نیاز دارد محروم می کنید. در نتیجه ذخایر انرژی تان کم می شود که متاسفانه این مورد شامل حجم عضلانی نیز می شود. بهترین راه برای پیشگیری از کم حجم شدن بافت های مهم این است که مرتب وعده ها را استفاده کنید، همانند رژیم غذایی دکترکرمانی که سه وعده اصلی و سه میان وعده دارد. اگر سعی دارید عضله سازی کنید سعی کنید فاصله بین وعده ها بیشتر از سه تا پنج ساعت نباشد. می توانید دفترچه یادداشتی از خوراکی هایتان تهیه کنید تا متوجه شوید چقدر پراکنده و نامنظم غذا می خورید. ثبات و پیگیری کلید کار است.

غذاهای پروتئینی منجر به افزایش عضله و افزایش وزن می شود

باید بیشتر غذاهای غنی از پروتئین بخورید مصرف بیشتر غذاهای غنی از پروتئین شامل تخم مرغ، حبوبات، گوشت  بدون چربی، ماهی، مرغ و عدس. آجیل و ماست  حتی چیز ساده مانند شیر شکلات می تواند مفید باشد علاوه بر خوردن پروتئین پس از ورزش، شما باید پروتئین قبل از خواب هم  بخورید. نوشیدن شیر یا خوردن یک فنجان کوچک ماست در شب بسیار خوب است.

غذاهای که کالری بالا که باعث افزایش وزن می شوند در رژیم غذایی خود داشته باشید

غذاهای کالری دار نقش مهمی در تقویت بدن ایفا می کند. همه می دانیم که خوردن پنیر پر چرب به عنوان یک وعده غذایی. نوشیدن روزانه کره بادام زمینی در یک لیوان بلغور جو دو بسیار مفید است. مصرف غذاهای کالری دار کالری شما را افزایش می دهد. در نتیجه، وزنتان بالا می رود. علاوه بر پنیر پر چرب و بلغور جو دوسر با کره بادام زمینی، برخی از غذاهای پر کالری مانند انجیر، زردآلو خشک و کشمش بخورید بدن را به طور طبیعی و سالم تقویت کرده و وزن را بالا می برد، باید از خوردن کربوهیدرات های ساده مانند قند، آرد سفید و برنج سفید اجتناب کنید باید از کربوهیدرات های پیچیده تر مانند گوشت، برنج قهوه ای، کوینولا، بخورید.
نکاتی درباره روش افزایش وزن

خوردن چربی بیشتر و روغن های سالم باعث افزایش وزن می شوند

روغن های سالم از جمله روغن نارگیل، روغن زیتون، آجیل و آوکادو  دارای مواد مغذی هستند و کالری  مورد نیاز بدن را تامین می کند. آوکادو را خرد کرده و  بر روی سالاد بریزید. علاوه بر این، بعد از ظهر مقداری از بادام زمینی یا بادام بخورید. کمی روغن نارگیل به سیب زمینی اضافه کرده تا کالری بالا برود.

تنقلات و دسر های زیبا باعث افزایش وزن می شوند

اگر می خواهید سریع وزن، خود را افزایش دهید بهترین ایده خوردن برخی از میان وعده های سالم و یا دسر بعد از غذا است. این غذاها به شما کمک خواهد کرد مصرف کالری را افزایش دهید. به عنوان مثال، هنگامی که شکلات، میخواهید بخورید بعد از غذا خوب است. با این حال، باید  مطمئن شوید که در آنها از شکر زیاد استفاده نشده باشد زیرا قند و شکر باعث بسیاری از بیماری ها است و تاثیرات زیان باری بر روی سلامتی انسان دارد.

استفاده از پودر شیر باعث افزایش وزن می شوند

در مواد غذایی مانند گوشت یا سوپ، بهتر است از پودر شیر استفاده کنید. یکی دو قاشق به غذایی که می پزید از این پودر بریزید تا با آن طبخ شود.

نوشیدن کالری از روش های افزایش وزن

در کنار غذاهای کالری بالا، مصرف کالری در فرم مایع نیز  برای بالا بردن  وزن و عضله سازی سودمند است. بنابراین،باید نوشیدنی هایی بنوشید که کالری بالایی دارند. از نوشیدن نوشابه های گاز دار اجتناب کنید  زیرا آنها مضر و ناسالم هستند. آب میوه، نوشیدنی های ماست دار بسیار ایده آل می باشد که برای بالا بردن وزن بطور طبیعی مفید هستند. چون ماست برای سیستم ایمنی بدن و دستگاه گوارش خوب استبه همین دلیل برای جلوگیری از بسیاری از بیماری ها از جمله یبوست مفید است.

قبل از غذا از مایعات استفاده نکنید

نوشیدن آب قبل از غذا  شما را سیر میکند زمانی که بیرون می روید انرژی موجود مصرف می شود بنابراین بجای آب نوشیدنی پر کالری بنوشید مثل اسموتی یا آبمیوه

ورزش و بلند کردن وزنه

بلند کردن وزنه بهترین ورزش در مورد  افزایش وزن است. این باید به آرامی شروع و به تدریج افزایش دهیم اگر با وزنه برداری آشنا نیستید از ورزش های مفید دیگر مثل دوچرخه سواری، و یا شنا استفاده کنید.

راه های افزایش وزن

  • روش های افزایش وزن مختلفی وجود دارد. شما نباید توقع داشته باشید که یک شبه چاق شوید.
  • اول از همه یک چکاو بدهید تا مطمین شوید که تیروئید یا مشکل دیگری ندارید.
  • سپی تغذیه و تحرک تان را اصلاح کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha