کد خبر: رفع-علایم-آلرژی-با-داروی-ستیریزین
۱۰ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۰۸

مشخصات داروی ستیریزین

ستیریزین هیدروکلرید ماده ی فعال درون داروی ستیریزین است که باعث کاهش علایم حساسیت مثل آلرژی فصلی می شود. این دارو به طور کلی برای افراد بزرگسال و کودکان بالای ۶ سال تجویز می شود تا از بروز عوارض جانبی جدی ستیریزین جلوگیری شود. بهتر است که ستیریزین را مانند سایر داروهای شیمیایی مطابق با دستور پزشک مصرف کنید البته طریقه ی مصرف این دارو داخل جعبه ی آن نوشته شده است. بر اساس تحقیقات به عمل آمده بهتر است داروی ستیریزین را همراه  غذا و یا بعد از آن استفاده کرد. همچنین توجه اشته باشید که میزان مصرف شربت این دارو را با قاشق مخصوص آن (از داروخانه تهیه کنید) اندازه گیری کنید تا مقدار اضافی از این دارو مصرف نکنید.

نحوه ی مصرف داروی ستیریزین

به طور کلی میزان مصرفی داروی ستیریزین در بزرگسالان و کودکان بزرگتر از ۱۲ سال یک قرص ستیریزین ۱۰ میلی گرم در روز، برای کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال دو عدد قرص ۵ میلی گرم در روز و برای کودکان ۲ تا ۶ سال دو عدد قرص ستیریزین ۲.۵ میلی گرم در روز می باشد. در صورتی که یک دوز دارو را فراموش کردید به محض یادآوری آن را مصرف کنید مگر اینکه نزدیک به نوبت بعدی مصرف دارو باشد. در این صورت دوز مصرفی را دو برابر نکنید. اگر تصور می کنید که دچار overdose (مصرف بیش از حد) داروی ستیریزین شده اید و علایمی مانند بی قراری، احساس کسلی، خواب آلودگی شدید، افسردگی و اضطراب دارید به پزشک مراجعه کنید.  

عوارض جانبی داروی ستیریزین

بروز خواب آلودگی و مختل شدن تفکر و پاسخ دهی مهمترین عارضه ی جانبی این دارو است. از دیگر عوارض جانبی داروی ستیریزین می توان به گیجی، مشکل بینایی، تاری دید، خستگی، حالت تهوع، سردرد، یبوست، خشکی دهان و گلودرد اشاره کرد. در موارد نادری مشاهده می شود که فرد به داروی ستیریزین حساسیت داشته باشد و به عوارضی مثل تپش قلب، ضعف، لرزش اندام ها و یا مشکلات خواب دچار شود که در این موارد سریعا به پزشک مراجعه شود.

نکات مهم و موارد احتیاطی

  •  در صورت حساسیت به داروی ستیریزین از مصرف آن خودداری شود.
  • پیش از شروع مصرف این دارو از تمامی داروهای مصرفی دیگر، شرایط جسمانی و آلرژی های فصلی خود با پزشک صحبت کنید.
  • در صورتیکه باردار هستید از مصرف خودسرانه ی داروی ستیریزین پرهیز نمایید.
  • داروی ستیریزین در شیر مادر ترشح می شود و باعث خواب آلودگی کودک می شود بهتر است برای مصرف این دارو در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.
  •  به دلیل بروز حالت خواب آلودگی و گیجی بعد از مصرف داروی ستیریزین از انجام کارهای پرمخاطره مثل رانندگی که نیاز به هوشیاری و بیداری کامل دارد، خودداری شود.
  • از مصرف همزمان ستیریزین با الکل پرهیز کنید زیرا موجب افزایش عوارض جانبی این دارو می شود.
  • در صورتیکه به شکل منظم از داروهای دیگری که شما را خواب آلوده می کند مثل داروهای سرماخوردگی، ضد حساسیت های دیگر، قرص های ضد تشنج، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد استرس استفاده می کنید، با مصرف ستیریزین حالت خواب آلودگی در شما افزایش پیدا می کند. بهتر است دوز مصرفی را کاهش دهید.
  • در صورت مصرف این دارو و بدتر شدن علایم و بروز تب استفاده از این دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه شود.
  • در هنگام مصرف این دارو از خوردن دوغ و ماست به مقدار زیاد خودداری گردد تا موجب تشدید خواب آلودگی نشود.
  • رعایت رژیم غذایی متناسب با موارد آلرژی در اثربخشی این دارو در رفع علایم آلرژی مفید می باشد.
  • در صورتی که قصد انجام آزمایش ها و تست پوستی آلرژی را دارید بهتر است ۴ روز قبل از انجام تست از مصرف این دارو خودداری کنید.
  • بی خطر بودن مصرف این دارو در کودکان زیر ۶ ماه هنوز اثبات نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha