کد خبر: رفع-جای-آکنه-از-روش‌های-خانگی-تا-درمان
۶ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۳۸
رفع جای آکنه: از روش‌های خانگی تا درمان‌های تخصصی پزشکی
رفع جای آکنه می‌تواند بسیار سخت باشد و همچنین می‌تواند برای مدت طولانی روی پوست بماند. برخی افراد متوجه می شوند که جای زخم‌های آکنه یادآور ناخواسته و آزار دهنده است. با این حال، جای زخم آکنه لازم نیست دائمی باشد، زیرا برخی از داروهای خانگی و درمان‌های پزشکی می‌توانند به خلاص شدن از شر آنها کمک کنند. با این مقاله از MedicalNewsToday، به رفع جای آکنه می‌پردازیم.

درمان‌های خانگی رفع جای آکنه

داروهای مختلفی در دسترس هستند که بسیاری از آن‌ها می‌توانند به افراد در مدیریت آکنه خود کمک کرده و جای جوش را کاهش دهند.

اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک یک ترکیب طبیعی است که اغلب به عنوان ماده‌ای برای جلوگیری از آکنه استفاده می‌شود.
اسید سالیسیلیک به پاکسازی جوش، سلول‌های پوستی و سایر بقایای پوستی که منجر به آکنه از منافذ پوست می‌شوند کمک می‌کند. همچنین به کاهش تورم و قرمزی ناحیه کمک می‌کند که ممکن است ظاهر زخم را به حداقل برساند. اسید سالیسیلیک برای انواع آکنه مفید است. همین باعث می‌شود علاوه بر رفع جای آکنه به یک روال روزمره مراقبت از پوست برای اکثر افرادی که با آکنه زندگی می‌کنند، اضافه شود. افراد دارای پوست حساس ممکن است قبل از استفاده از آن روی تمام صورت خود، محصولی را که حاوی این اسید است، بر روی قسمت کوچکی از پوست آزمایش کنند، زیرا ممکن است باعث خشکی یا سوزش شود.

رتینوئیدها

برخی از رتینوئیدهای موضعی ممکن است به رفع جای آکنه کمک کنند. همانطور که نویسندگان یک مقاله در مجله Dermatology and Therapy بررسی کرده‌اند، رتینوئیدهای موضعی التهاب را کاهش می‌دهند، ضایعات آکنه را از بین برده و بازسازی سلول را تسریع می کنند. نویسندگان همچنین اظهار داشتند که رتینوئیدها می‌توانند به روشن شدن جای زخم‌های آکنه، از جمله مواردی که در افرادی با رنگ پوست تیره وجود دارد، کمک کند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که رتینوئیدها می‌توانند پوست را به خورشید حساس کنند. هرکسی که از داروهای رتینوئید برای رفع جای آکنه یا زخم استفاده می‌کند، هنگام بیرون رفتن از منزل باید از ضد آفتاب استفاده کند.

اسیدهای هیدروکسی آلفا

اسیدهای هیدروکسی آلفا (AHAs) می‌توانند به خلاص شدن از سلول‌های مرده پوست کمک کرده و از گرفتگی منافذ پوستی جلوگیری کنند. پزشکان ممکن است AHAها را برای درمان آکنه و کاهش ظاهر زخم‌های آکنه توصیه کنند. AHAها نوعی اسید خفیف هستند که باعث جدا شدن لایه بیرونی پوست می‌شوند تا پوست تازه زیر آن آشکار شود. این فرآیند ممکن است به تغییر رنگ جای زخم‌های آکنه کمک کند.

داروهای طبیعی رفع جای آکنه

بسیاری از افراد برای کمک به رفع جای آکنه از داروهای طبیعی استفاده می‌کنند، اما اثرات علمی آنها مشخص نیست. برخی ممکن است باعث تحریک بیشتر یا مشکلات دیگری شوند، بنابراین افراد باید با احتیاط از آنه‌ا استفاده کنند. داروهای خانگی که معمولاً مردم برای درمان زخم‌های آکنه از آن استفاده می‌کردند عبارتند از:
  1. روغن نارگیل
  2. کره شی
  3. ژل آلوئه ورا
  4. عسل خام
  5. جوش شیرین
  6. آب لیمو
رفع جای آکنه

لایه برداری شیمیایی

متخصص پوست می‌تواند نوعی لایه‌بردار شیمیایی را مناسب برای نوع پوست، شدت آکنه و جای زخم توصیه کند. نویسندگان یک آزمایش در مورد درمان‌های رفع جای آکنه در سال 2017، مطالعه‌ای را بررسی کردند که نشان داد؛ شش از ده شرکت کننده در استفاده از یک نوع خاص از لایه‌بردار شیمیایی به نام تری کلرواستیک استیک (TCA) حداقل پیشرفت 70 درصدی در رفع جای آکنه داشتند. سایر لایه‌برداری‌های شیمیایی ممکن است کمتر موثر باشند. به عنوان مثال، 25 درصد از افرادی که از گلیکولیک اسید استفاده کرده‌اند، هیچ پیشرفتی در رفع جای آکنه مشاهده نکردند. ممکن است فرد برای تشخیص اینکه کدام یک از لایه‌بردارها برای او مفید است، باید انواع مختلفی از لایه برداری را امتحان کند.

تزریق برای رفع جای آکنه

اگر فردی جای آکنه‌های هیپرتروفیک یا کلوئید داشته باشد، تزریق داروهای کورتیکواستروئید ممکن است به درمان و رفع جای آکنه کمک کند. این درمان به طور معمول شامل یک سری تزریقات است. یک متخصص پوست می‌تواند با نظارت بر نتایج، این تزریقات را هر چند هفته یک بار در مطب انجام دهد.

پرکننده پوستی

در بعضی موارد، متخصصین پوست می‌توانند از پرکننده‌های بافت نرم برای کاهش ظاهر زخم‌ها و رفع جای آکنه استفاده کنند. متخصصان پوست ممکن است یک پرکننده را که شامل یک محصول مبتنی بر کلاژن است، انتخاب کنند که ممکن است نیاز به آزمایش آلرژیک داشته باشد.
آنها همچنین می‌توانند از پرکننده‌های تجاری دیگری مانند پلی متیل متاکریلات (PMMA)، اسید هیالورونیک (HA) و اسید پلی- L- لاکتیک (PLLA) استفاده کنند. پرکننده‌های پوستی برای رفع جای آکنه آتروفیک بهتر کار می‌کنند، اما بسیاری از آن‌ها موقتی هستند. درمان معمولاً بین 6 تا 18 ماه طول می‌کشد. با این وجود گزینه‌های دائمی وجود دارد که فرد می تواند با متخصص پوست خود درباره آن‌ها صحبت کند.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ روند وارد کردن سوزن‌های ریز در پوست اطراف جای آکنه برای تحریک بدن و ایجاد کلاژن بیشتر است. این کلاژن ممکن است با صاف کردن پوست، ظاهر زخم های آکنه را کاهش دهد.
بررسی‌ای در سال 2017 نشان می‌دهد، میکرونیدلینگ از لحاظ رفع جای آکنه باعث بهبود 31 تا 62 درصد شد. با این حال، میکرونیدلینگ می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. بسیاری از افراد بعد از درمان، قرمزی، درد و التهاب را تجربه می کنند، اما این اثرات به مرور زمان فروکش کرده و از بین می‌روند.
رفع جای آکنه

درمان با لیزر

درمان با لیزر بدون استفاده از مواد شیمیایی باعث از بین رفتن پوست می‌شود. این روش قسمتی از لایه‌های بالاترین سطح پوست را از بین می‌برد تا سلول‌های جوان‌تر پوست در زیر آن آشکار شود و این می‌تواند به کاهش ظاهر زخم کمک کند. لیزر درمانی برای همه مناسب نیست. زیرا موفقیت آن بیشتر به زخم‌های آکنه‌ای که شخص دارد و نوع پوست آنها بستگی دارد. این درمان همچنین ممکن است در بعضی از افراد به خصوص افرادی که پوست حساس دارند، واکنش ایجاد کند.
مترجم: معین حبیبی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha