کد خبر: رشد-دندان-در-نوزادان
۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۰۴

چگونه و چه موقع دندان های کودک شما در می آیند

اولین دندانها (human teeth) معمولا در حدود هفت ماهگی در می آیند ، ولی این مساله درکودکان مختلف فرق می کند . بعضی ها در سه ماهگی دندان در می آورند و بعضی ها تا هجده ماهگی دندان ندارند . هر دو گروه هم بچه های طبیعی و سالمی هستند . این واقعیت دارد که بعضی از بیماری ها در دندان درآوردن و  رشد دندان در نوزادان موثر هستند ولی این موارد بسیار نادر هستند . سن دندان درآوردن مثل هر رشد دیگری ، از جمله زمان شروع به راه افتادن ، به الگوی رشد کودک بستگی دارد .

اطلاعات بیشتر درباره رشد دندان در نوزادان

رشد دندان در نوزادان به این صورت است که بچه ها در سه سال اول زندگی بیست عدد دندان درمی آورند . همین مساله نشان می دهد که چرا بخشی اعظم در دوران کودکی آنها به دندان درآوردن می گذرد . همچنین کاملا مشخص است که چرا همه بد خلقی ها و بیماریهای کودک را به دندان درآوردن نسبت می دهند . یک وقتی همه اعتقاد داشتند که دندان درآوردن علت سرماخوردگی ، اسهال و تب است . بدیهی است که عامل بیماری ها میکروب است نه دندان درآوردن . اگر کودک شما تب دارد یا بیمار است به نظر می رسد به خاطر دندان نیست . رشد دندان در نوزادان معمولا دو تا دندان در پیش آواره پایین جلوتر از بقیه در می آیند ، این دندان ها نیز هستند تا بشود غذا را با آنها خرد کنید بعد از چند ماه چهار دندان پیش بالا در می آیند . در حدود یک سالگی کودک شش دندان دارد . سپس چند ماهی طول می کشد تا دندان های بعدی پیدا شوند . دو دندان پیش پایین و چهار دندان آسیای کوچک با کمی فاصله از دندان های پیش در می آیند . این فاصله برای دندانهای نیش است. پس از درآمدن دندان های آسیای کوچک ، مدتها طول می کشد تا دندانهای نیش در فاصله بین دندان های پیش و آسیای کوچک در بیاید . دندانهای پیش و آسیای کوچک دربیایند . دندانهای نیش معمولا در نیمه ی دوم زندگی در می آیند . آخرین دندان های کودک چهار دندان آسیای کوچک است که معمولا در نیمه اول سال سوم در می آیند.

مراحل رشد دندان ها

  • در  رشد دندان در نوزادان ، دندانهای دائمی در حدود شش سالگی در می آیند.
  • اولین آسیاهای دائمی در سن شش سالگی ، زیر دندان های شیری در می آیند.
  • اولین دندانهایی که می افتند ، دندانهای پیش وسطی آرواره پایین هستند.
  • موقعی که ریشه دندان شیری کودک می افتد، دندان دائمی نیش می زند
  • دندانهای شیری کودک تقریبا با همان ترتیبی که درآمده اند می افتند.
دندانهای دائمی ، چهار دندان آسیای بزرگ در سن دوازده سالگی نیش می زنند و دو دندان آسیای بزرگ ( دندان عقل) در هفده سالگی در می آیند . گاهی اوقات دندانهای عقل در لثه می مانند و بیرون نمی آیند . برای این که صدمه ای به به بقیه دندانها و یا استخوان آرواره نخورد ، باید این دندانها را کشید ، سطح دندانهای دائمی کنگره دار است که به مرور زمان صاف می شود و یا دندان پزشک به آنها نظم می دهد . دندانهای دائمی زودتر از دندانهای شیری هستند . رشد دندان در نوزادان گاهی اوقات رشد دندان در نوزادان به صورت کج است  ، ولی ممکن است با حرکات عضلانی زبان ، لب ، و گونه ها صاف شوند . اگر دندان ها صاف شدند و یا در هم فرو رفتند و یا حالت آرواره غیر طبیعی بود ، از دندانپزشک کمک بخواهید ، چون در عمل جویدن اختلال وجود دارد. رشد دندان در نوزادان مساله بسیار مهمی است که باید به ان توجه شود. در این ایام باید نوزادان تغذیه مناسب همراه با کلسیم کافی را داشته باشند. همچنین به دندان ها زبان نکشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha