کد خبر: راه-های-درمان-و-جلوگیری-از-خشکی-پوست
۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۷:۳۵
درمان خشکی پوست با چند روش آسان

درمان خشکی پوست برای افرادی که پوست خشک دارند، یک دغدغه بزرگ است. برخی افراد ممکن است مادام‌العمر از خشکی پوست رنج ببرند، بنابراین اینجا به بیان روش‌های درمان خانگی خشکی پوست پرداخته‌ایم.

درمان خشکی پوست و راه های جلوگیری از آن

درمان خشکی پوست از جمله دغدغه هایی است که طیف وسیعی از افراد را شامل می شود. شاید از آن دسته از افرادی باشید که به صورت ذاتی، پوستی خشک و نیاز به درمان خشکی پوست داشته باشید. اما حتی اگر پوستتان چرب باشد، هر از گاهی خشکی را در پوست خود احساس می کنید. خشکی پوست اغلب موقتی است. به عنوان مثال ممکن است آن را فقط در زمستان تجربه کنید. اما در برخی افراد ممکن است یک وضعیت مادام العمر باشد. پس با خبرگزاری سلامت همراه باشید تا بیشتر در این خصوص صحبت کنیم.

راه های درمان خشکی پوست

علائم خشکی پوست

پوست خشک می تواند هر قسمت از بدنتان را تحت تاثیر قرار دهد. این عارضه معمولا دست ها، بازوها و پاها را درگیر می کند. به همین جهت باید به دنبال درمان خشکی پوست خود باشید. خشکی پوست معمولاً جدی نیست. در بیشتر موارد ناشی از عواملی مانند هوای گرم یا سرد، رطوبت کم هوا و خیس شدن در آب گرم است. برای درمان خشکی پوست می‌توانید کارهای زیادی انجام دهید. از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از مرطوب کننده ها و استفاده نکردن از صابون اشاره کرد. علائم و نشانه‌های خشکی پوست بستگی به سن، سلامتی و حتی جایی که در آن زندگی می‌کنید باشد. حتی این مسئله می تواند به زمان سپری شده در خارج از منزل نیز بروز کند. خشکی پوست احتمالاً باعث ایجاد یک یا چند مورد از موارد زیر می‌شود:

  1. احساس سفتی پوست به خصوص بعد از دوش گرفتن، استحمام یا شنا
  2. پوستی که سفت و خشن به نظر می‌رسد
  3. خارش پوست
  4. پوسته پوسته شدن جزئی، پوسته پوسته شدن و لایه برداری شدید
  5. خطوط نازک یا ترک پوست
  6. پوست خاکستری
  7. سرخی پوست
  8. ترک‌های عمیق که ممکن است خونریزی کند
  9. لکه در سطح پوست همراه با خارش
  10. شل و چروکیده شدن پوست

علل ایجاد خشکی پوست

خشکی پوست اغلب علت محیطی دارد. همچنین علل احتمالی خشکی پوست می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • وضعیت آب و هوا: هوا در زمستان خشک شده و دما و رطوبت هوا کاهش می‌یابد. اما اگر شما در مناطق بیابانی زندگی می‌کنید، ممکن است این فصل اهمیت چندانی نداشته باشد.
  • حرارت: اجاق گازهای چوبی، بخاری‌های سنتی و شومینه همه باعث کاهش رطوبت و خشکی پوست شما می‌شوند.
  • حمام گرم و دوش گرفتن: دوش گرفتن طولانی و استحمام می تواند پوست شما را خشک کند.
  • صابون ها و مواد شوینده سخت: بسیاری از صابون‌ها، مواد شوینده و شامپوهای محبوب، رطوبت را از پوست شما جدا می‌کنند. چرا که برای از بین بردن روغن، فرموله شده‌اند.
  • سایر شرایط پوستی: افرادی که بیماری پوستی مانند درماتیت آتوپیک (اگزما) یا پسوریازیس دارند، مستعد خشک شدن پوست هستند.کم آبی بدن، اگزما، دیابت، سوءتغذیه و ایدز از دیگر علل ایجاد خشکی پوست هستند.

چه افرادی به خشکی پوست مبتلا می شوند؟

هر کسی می تواند به خشکی پوست مبتلا شود. اما بهتر است هرچه زودتر به فکر درمان خشکی پوست باشد. در یک جمع بندی کلی افراد زیر بیشتر در معرض ابتلا به خشکی پوست هستند:

  • متولدین دهه ۴۰ یا بالاتر. چرا که بیش از ۵۰ درصد از بزرگسالان مسن دارای پوست خشک هستند.
  • ساکنین در آب و هوای خشک، سرد یا کم رطوبت.
  • استفاده کنندگان از استخرهای کلردار.

درمان خشکی پوست صورت

عوارض خشکی پوست

خشکی پوست معمولاً بی‌ضرر است. اما اگر به دنبال درمان خشکی پوست نروید، ممکن است منجر به موارد زیر شود:

  • درماتیت آتوپیک (اگزما): اگر مستعد ابتلا به این بیماری هستید، خشکی بیش از حد می‌تواند منجر به فعال شدن بیماری و باعث قرمزی، ترک خوردگی و التهاب شود.
  • عفونت ها: ممکن است پوست خشک باعث ورود باکتری‌ها و در نهایت عفونت شود. این عوارض به احتمال زیاد زمانی اتفاق می‌افتد که مکانیسم‌های محافظ طبیعی پوست شما به شدت به خطر بیافتد.
  • پوست بسیار خشک می‌تواند باعث ایجاد ترک های عمیق یا شکاف شود. این مسئله باعث بروز خونریزی شده و زمینه‌ای برای حمله باکتری‌هاست.
  • تغییر رنگ پوست
  • خارش داِیمی
  • ضخامت پوست در برخی از قسمت های بدن

روش‌های جلوگیری از خشکی پوست

این نکات را امتحان کنید تا پوست شما بیش از حد خشک نشود و نیاز به درمان خشکی پوست کل بدن نداشته باشید.

  • همواره پوستتان را مرطوب نگهدارید. مرطوب کننده برای جلوگیری از فرار آب، پوست را آب بندی می‌کند.
  • قرار گرفتن در معرض‌ آب را محدود کنید: مدت زمان حمام کردن و دوش گرفتن را به ۱۰ دقیقه یا کمتر کاهش دهید. سعی کنید بیش‌تر از یک بار در روز دوش نگیرید.
  • پوست را در هوای سرد یا باد بپوشانید: هوای سرد زمستان می تواند علتی برای پوست خشک شود. بنابراین هنگام بیرون آمدن حتما روسری، کلاه و دستکش بپوشید.
  • از دستکش‌های لاستیکی استفاده کنید: اگر مجبور هستید دستان خود را در آب غوطه ور کنید یا از پاک کننده‌های قوی استفاده می‌کنید، پوشیدن دستکش می‌تواند به محافظت از پوست شما کمک کند.

برای درمان خشکی پوستم چیکار کنم؟

  1. از یک پاک کننده ملایم و بدون کف برای پاک کردن آلودگی و آرایش استفاده کنید.
  2. بعد از شستن صورت، پوست را به آرامی خشک کرده و سپس از روغن های مخصوص پوست خود استفاده کنید.
  3. از مرطوب کننده های غلیظ استفاده کنید.

همچنین داشتن یک روتین مراقبت و درمان پوست صورت که مخصوص نوع پوست شما باشد، حیاتی است. با تمیز کردن پوستتان شروع کنید تا تمام آلودگی ها، سموم و آرایش از روی پوست صورت پاک شوند. البته بسیاری از پاک کننده ها خشکی پوست را تشدید می کنند. به خصوص اگر سولفات هایی مانند سدیم لوریل سولفات باشند. پس بهتر است از پاک کننده های بدون سولفات استفاده کنید. اگر روغن مخصوص صورت ندارید، روغن زیتون آشپزخانه می تواند موثر باشد. پوست خشک فاقد سبوم است و تنها راه ترمیم آن، بازگرداندن چربی به پوست است. هنگامی که روغن صورتتان را مصرف کردید، آن را با یک مرطوب کننده قوی و غلیظ همراه کنید. اگر یه لایه کرم روی پوست باقی ماند، ایرادی ندارد.

تاثیر مایعات در درمان خشکی پوست

یکی از راه های درمان خشکی پوست صورت، نوشیدن زیاد آب است. بهتر است در آب خود تکه های میوه یا تخم شربتی بریزید که بهتر جذب شود. بد نیست بدانید که چای سیاه جانشین آب نیست. چون بسیار مدر بوده و باعث دفع آب بدن می شود. اما چای سبز علاوه بر داشتن آنتی اکسیدان،کاملا آبرسان است. چای سبز می تواند یکی از بهترین مایعات برای درمان خشکی پوست باشد.

درمان خشکی پوست پا با روش های خانگی

درمان خشکی پوست با مواد غذایی موثر

ماهی های چرب:

سالمون، قزل آلا، کیلکا و همه ماهی های چرب به دلیل وجود امگا ۳ فراوان و ویتامین E برای درمان پوست خشک عالی هستند.

نارنگی:

نارنگی مانند بسیاری از مرکبات، سرشار از ویتامین A و C و همچنین بتا کاروتن است که به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. حتی ممکن است به محافظت در برابر دیابت نوع 2 نیز کمک کند. ویتامین‌های موجود در نارنگی، به ویژه ویتامین C، به بهبود کلاژن‌سازی در پوست کمک می‌کند. کلاژن‌سازی به کاهش ظاهر چین و چروک، سفت شدن پوست و سرعت بخشیدن به روند بازسازی پوست کمک می کند.

مارچوبه

ویتامین E موجود در مارچوبه به محافظت از پوست بدن در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید و بهبود بافت پوست کمک کرده و از چین و چروک جلوگیری می‌کند.

میوه و آبمیوه های طبیعی:

خیار و هندوانه هر دو حاوی مقدار زیادی آب هستند. این میوه های تابستانی چون با فیبر همراهند، تدریجا جذب شده و با آبرسانی بهتر پوست، به درمان خشکی پوست کمک می کند. آب پرتقال و لیمو هم از مایعاتی هستند که به دلیل وجود ویتامین سی و انواع آنتی اکسیدان برای درمان خشکی پوست مفید است.

مغزها و دانه های روغنی:

از بین مغزها، بادام و گردو و از بین دانه ها تخم برزک بهترین هستند. این مواد مغذی، اسیدهای چرب ضروری، امگا ۳، امگا۶ و ویتامین E را به بدن می رساند و تاثیر بسزایی در درمان خشکی پوست دارند.

سبزیجات برای درمان خشکی پوست:

برو کلی،اسفناج، فلفل دلمه‌ای، سبزیجاتی هستند که بتاکاروتن دارند. با مصرف سبزیجات این ماده در بدن تبدیل به ویتامین آ شده و در نرمی و درمان خشکی پوست دست و صورت بسیار موثر است.

سیب زمینی:

سیب زمینی شیرین نه تنها خوشمزه است، بلکه فوق العاده سالم و مقوی است و برای درمان خشکی پوست توصیه می‌شود. الکس روهر، پزشک متخصص بیهوشی در سن دیگو می‌گوید: این سبزی دارای دوز بالایی از مواد مغذی محافظ پوست، از جمله ویتامین A و بتاکاروتن است. ویتامین A به ترمیم پوست کمک می‌کند و بتاکاروتن سد محافظ پوست را تقویت و به مرطوب شدن و حجیم شدن سلول‌های پوست کمک می‌کند.

درمان خشکی پوست با روغن ها

روغن زیتون

درمان خشکی پوست با روغن زیتون تقریبا رایج است. استفاده از این روغن منجر به نرمی نواحی مختلف پوست می شود. از دیگر خواص روغن زیتون می توان به رفع خارش پوست، ماساژ بدن، تسکین دهنده دردهای عضلانی و ... اشاره کرد. این روغن همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی دیگر از روغن های محبوب برای درمان خشکی پوست سر است. این روغن سرشار از اسید چرب اشباع لوریک بوده و برای درمان ریزش و تقویت مو موثر است. با این وجود در افرادی که مشکل پوستی دارند، استفاده از این روغن ممکن است منجر به ایجاد حساسیت شود. بنابراین قبل استفاده از روغن نارگیل باید با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید. از دیگر خواص روغن نارگیل می‌توان به درمان خشکی پوست پا هم اشاره کرد.

روغن آرگان

آرگان نام روغنی است که از میوه درختی با همین نام در مراکش استخراج می شود. این روغن کاربردهای فراوان درمانی و آرایشی برای پوست و مو دارد که می توان به درمان خشکی پوست هم اشاره کرد .

روغن بادام

دو نوع تلخ و شیرین روغن بادام سرشار از ویتامین آ، ای، ب و اسیدهای چرب است. از خواص روغن بادام می توان به خاصیت ضد میکروبی و کمک به رشد و تقویت مو اشاره کرد. همچنین برای تسکین دردهای عضلانی و تب و ماساژ نیز از آن استفاده می شود. روغن بادام برای درمان خشکی پوست زانو، رفع سیاهی دور چشم و رفع رد جوش صورت تاثیر بسزایی دارد.

روغن مورینگا

روغنی که از همه روغن ها خواص بیشتری داشته و برای درمان خشکی پوست، لطافت و همچنین جوانسازی پوست تاثیر بی نظیری دارد. همچنین از روغن مورینگا برای تقویت ریشه مو نیز استفاده می‌شود.

روغن جوجوبا

این روغن برای درمان خشکی پوست و لطافت و نرمی پوست شما تاثیر فراوانی دارد. روغن جوجوبا همچنین به تنظیم اختلالات پوستی کمک می کند و برای نرم شدن بخش های مختلف پوست موثر است. استفاده از این روغن سبب جلوگیری از سوزش و خارش پوست بعد اصلاح می شود.

روغن آووکادو

دارای خواص بسیاری برای پوست و مو و انواع بیماری ها از جمله بیماری قلبی، فشارخون، روماتیسم، پسوریازیس و... است. سرشار از ویتامین‌های ای .آ.ب.اسیدهای چرب ضروری و اسید اولئیک بوده و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. بنابراین برای پوست به عنوان یک ضد آفتاب قوی عمل می کند و برای لطافت و درمان خشکی پوست یکی از روغن های بسیار پرکاربرد است.

روغن سویا

به دلیل داشتن اسید های چرب ضروری و خاصیت آنتی اکسیدانی، از پوست شما در برابر اشعه های مختلف و التهاب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. روغن سویا همانند دیگر روغن‌های گیاهی از الاستین و کلاژن پوست نیز محافظت می‌کند. همچنین باعث جلوگیری از چین و چروک پوست شده و با مرطوب نگه داشتن پوست به درمان خشکی پوست گردن کمک می کند.

آلوئه ورا و درمان خشکی پوست

این گیاه گونه های مختلفی دارد که به دلیل داشتن پلی ساکاریدها و ویتامین های مختلف، منجر به آبرسانی قوی به پوست شما می‌شود. آلوئه ورا برای درمان خشکی پوست تاثیر فوق العاده ای دارد. فقط کافیست یک بار استفاده از این گیاه معجزه آور را تجربه کنید.

برای درمان خشکی پوست، چه گیاهان و عرق هایی موثر است؟

  • بابونه
  • رزماری
  • گلاب
  • آویشن
  • گل بفنشه
  • عرق کاسنی
  • عرق شاه تره

ماسک های خانگی برای درمان خشکی پوست چیست؟

  • ماسک خاک رس قهوه ای هرموس

برای درمان خشکی پوست می توانید از ماسک رس استفاده کنید. این ماسک را می توانید به صورت آماده تهیه و طبق دستورالعمل استفاده کنید. خاک رس به دلیل دارا بودن آهن و ترکیبات موثر دیگر، منجر به کاهش چین و چروک و لطافت پوست می شود.

درمان خشکی پوست با ماسک رس

  • ماسک جلبک

این ماسک حاوی عصاره جلبک است و مواد معدنی بی نظیری دارد. جبران کم آبی و درمان خشکی پوست از خواص ماسک جلبک است.

  • آلوِئه ورا برای درمان پوست خشک

قبل خواب مقداری از ژل آلوئه ورا را روی پوست خود ماساژ دهید و بخوابید. صبح صورت خود را بشورید و معجزه آن در درمان خشکی پوست را مشاهده کنید.

  • ماسک خیار

خیار به دلیل آب فراوانی که در بافت خود دارد، رطوبت بسیار زیادی به پوست شما می بخشد. بنابراین شما می توانید یک عدد خیار را رنده کنید و به مدت ۳۰ دقیقه روی پوست خود قرار دهید. سپس صورت خود را بشویید و از این روش موثر برای درمان خشکی پوست استفاده کنید.

درمان خشکی پوست با ماسک خیار

ماسک عسل و لیمو ترش

یکی از جذاب‌ترین ماسک‌ها برای درمان خشکی پوست، ماسک آب لیموترش و عسل است. ماسک ترکیبی صورت عسل و لیموترش، تاثیر فراوانی در مرطوب کردن، پاکسازی و روشن کنندگی پوست دارد. استفاده از این ترکیب، از کاهش چربی طبیعی پوست جلوگیری می‌کند. با این حال نمی توان این ماسک بیش از یک بار در هفته استفاده کرد. استفاده بیش از یک بار از این ماسک، باعث افزایش خشکی پوست می شود. همچنین بد نیست بدانید که از لیموترش به تنهایی نباید استفاده کنید و حتما باید از عسل با خیار و یا ترکیبات مرطوب کننده طبیعی دیگر به همراه آن استفاده کرد. برای تهیه ماسک لیموترش ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو ترش را با یک قاشق غذاخوری عسل یا روغن بادام ترکیب کنید و این مخلوط را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید.

درمان خشکی پوست صورت

  • استفاده از آبرسان‌ها و مرطوب کننده‌های مناسب پوست. آبرسان هایی که مناسب پوست خشک باشد و حساسیتی روی پوست شما ایجاد نکند
  • دوش آب داغ نگیرید. دمای آبی که از آن استفاده می کنید را طوری تنظیم کنید که زیاد داغ نبوده و دمای متعادلی داشته باشد. چرا که آب داغ به پوست شما آسیب می زند و منجر به سوزاندن و خشکی زیاد آن می شود.
  • استفاده از ماسک ها، روغن ها و دیگر نکات ذکر شده این مقاله در پاراگراف های قبلی به خوبی باعث درمان خشکی پوست شما می شود.
  • نوشیدن زیاد آب باعث می شود تا پوست مرطوب بماند و از خشک شدن زیاد پوست جلوگیری کند. آب نوشیدن همچنین در درمان خشکی پوست لب شما نیز موثر است.
  • درمان خشکی پوست از طریق روش های پزشکی شامل میکرودرم ابریژن، هیدرودرم ابریژن و مزوتراپی است که ممکن است هر کدام عوارض خودش را داشته باشد.
  • استفاده از داروها، مکمل ها و ویتامین های مرتبط با درمان خشکی پوست کل بدن.

درمان خشکی پوست صورت زیاد

درمان خشکی پوست بعد از لیزر:

برای درمان خشکی پوست ناشی از لیزر، آبرسانی و مرطوب‌کردن پوست بسیار ضروری است. اگر متخصص یا اپراتور لیزر ژل یا کرم خاصی را به شما توصیه کرد، حتماً آن را تهیه و استفاده کنید. در غیر این صورت می‌توانید از ژل آبرسان آمبرلا استفاده کنید. البته می‌توانید به جای لوسیون‌های با قیمت بالا از وازلین هم استفاده کنید. وازلین هم به آبرسانی پوست کمک می‌کند، هم مانند یک دیوار محافظتی از ورود میکروب‌ها به بدن جلوگیری می‌کند. اگر پوست حساسی ندارید، می‌توانید از کرم‌ها، روغن ها و لوسیون‌های موجود در منزل هم استفاده کنید.

داروهای موثر برای درمان خشکی پوست

اگر درمان‌های خانگی در بهبود پوست خشک به اندازه کافی موثر نباشد، پزشک ممکن است برخی از داروها را تجویز کند؛ مانند:

  • کپسول اگزوتین
  • درمکس کرم‌های آبرسان
  • قرص ویتامین ای
  • قرص کلاژن
  • قرص های آنتی هیستامین
  • قرص ویتامین دی
  • قرص ویتامین سی

چه زمانی برای درمان پوست خشک باید به پزشک مراجعه کنید؟

بیشتر موارد خشکی پوست عموما با روش ها و داروهای خانگی درمان می شوند. اما بهتر است در موارد زیر به دکتر تخصص پوست مراجعه کنید:

  • اگر بهترین تلاش نیز باعث درمان خشکی پوست شما نشد.
  • خشکی پوست شما با قرمزی همراه بود.
  • خشکی و خارش در خواب اختلال ایجاد می‌کرد.
  • خراشیدگی زخم یا عفونت باز داشتید.
  • دارای نواحی بزرگی از پوسته پوسته شدن و لایه برداری پوست بودید.

درمان خشکی پوست دست با روش های خانگی

نتیجه گیری برای درمان خشکی پوست

همانطور که مشاهده کردید پوست خشک به دلایل مختلفی از جمله حساسیت به شوینده‌ها، عطر و ادکلن و برخی مواد غذایی، برخی بیماری‌ها و کاهش رطوبت محیط بستگی دارد. برای درمان خشکی پوست ابتدا برنامه غذایی خود را سرشار از موادی کنید که می‌توانند رطوبت مورد نیاز را به بدن شما برسانند؛ مانند سیب‌زمینی شیرین، آووکادو، خیار، ماهی‌های روغنی و از یک دستگاه رطوبت‌ساز برای از بین بردن خشکی منزل و محیط کار خود استفاده کنید. مصرف برخی دمنوش‌ها مانند چای سبز و چای بابونه نیز خشکی پوست را برطرف می‌کند. همچنین در مواردی که رطوبت بدن بسیار کم و خشکی پوست زیاد باشد، پزشک مکمل‌هایی مانند ویتامین سی، دی و کلاژن را برای شما تجویز خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha