کد خبر: دندان-درآوردن-نوزاد-و-علائم-آن
۲۲ مهر ۱۳۹۸، ۱۱:۱۶

علایم دندان درآوردن نوزاد

سن دندان درآوردن نوزاد (Teething a baby) از ۳ ماهگی تا ۱۰ ماهگی شروع میشود و در این زمان به واسطه دندان درآوردن نوزاد بیقراری شدیدی را آغاز میکند. در بچه‌هایی که زود دندان در می‌آورند، ممکن است در ۳ ماهگی برآمدگی‌های سفیدی در لثهٔ آن‌ها ظاهر شود؛ اما در بچه‌هایی که دندان‌هایشان دیر در می‌آید، ممکن است رویش اولین دندان در آن‌ها تا ۱ سالگی یا بیشتر به تعویق بیافتد (در مواقع نادر کودکانی هستند که در‌‌ همان هنگام تولد دندان‌هایشان پیدا است). هر وقت که اولین دندان ظاهر شد، این مرحلهٔ مهم را با عکس گرفتن و یادداشت تاریخ آن جشن بگیرید. علایم دندان درآوردن نوزاد گوناگون است که از مهمترین ان میتوان به ریزش آب از کنار دهان اشاره کرد . جالب است بدانید که دندان‌ها در واقع هنگامی که کودک در رحم مادر است شروع به رویش می‌کنند و جوانه‌های دندان درون لثه شکل می‌گیرند. دندان‌ها طی یک دورهٔ یک ماهه یکی یکی بیرون می‌آیند و اغلب اما نه همیشه، به این تریتب پیدا می‌شوند: اول دو دندان وسطیِ جلو در پایین لثه، بعد دو دندان وسطی بالا و بعد دندان‌های کناری و پسین. ممکن است همهٔ دندان‌ها صاف نباشند، اما نگران نباشید با گذشت زمان همهٔ آن‌ها صاف می‌شوند.آخرین دندان‌ها (دومین دندان‌های آسیاب، در عقب دهان در لثهٔ بالا و پایین)، معمولاً در دومین سال تولد کودک ظاهر می‌شوند. تا ۳ سالگی، کودکتان باید ۲۰ دندان شیری داشته باشد که این دندان‌ها تا زمانی که دندان‌های دائمی خود را در شش سالگی در بیاورد، نمی‌افتند.

در غالب نوزادان علایم دندان درآوردن به صورت زیر میباشد :

  • آبریزش از گوشه لب
  • اختلال خواب
  • مالیدن گوشها
  • تند مزاجی و بدخلقی نوزاد

بعضی نوزادان خوش شانس ناراحتی چندانی را تجربه نکرده و نشانه دندان درآوردن نوزاد را ازخود بروز نمیدهند.

دندان درآوردن نوزاد و علائم آن

برای کاهش درد نوزاد چه کنیم؟

استفـــاده ازحلقه های دندانی

برای کاهش درد دندان درآوردن نوزاد میتوان از حلقه های دندانی استفاده کرد . حلقه های دندانی (Teething ring) یا لاستیک های دندانی، که،درمدلهای متفاوت ویژه نوزادان ساخته و طراحی شده است که، نوزاد میتواند باجویدن و گاززدن این حلقه ها، خارش و سوزش لثه ها را کاهش دهد . بهتر است برای انتخاب اینگونه حلقه ها،ازکیفیت مطلوب آنها  اطمینان پیدا کنید ؛ درهر صورت حلقه لاستیکی باید ازجهت نوع مواد مصرفی و رنگ بکار رفته دررنگ آمیزی آنها مطمئن باشد.این حلقه های لاستیکی را میتوانید ازنوعی انتخاب کنید که، درمیان آن مقداری آب وجود دراد و شما میتوانید باقرار دادن آن درفریزر آنرا خنک کرده وبه, نوزاد خود بدهید تا بوسیله خنکی آن ازالتهاب لثه نوزاد بکاهد .

معاینه  نــــوزاد توسط پزشک

بهتر است پس ازبروز علایم سرماخوردگی در نوزاد حتما جهت بررسی بیشتر باپزشک او تماس بگیرید تا ازمصرف داروهای سرماخوردگی دراین دوران جلوگیری کنید . ممکن است دراین زمان کودک,حتی دچار التهاب درگوش میانی خود گردد .

استفاده ازنان ،هویج و… برای کشیدن به,لثه برای کاهش درد دندان درآوردن نوزاد

برای کاهش درد دندان درآوردن نوزاد استفاده ازتکه های نان سنگک یا بربری ، هویج پوست کنده و شسته شده، سیب ، کرفس و خیار … نیز توصیه میشود . اما باید دقت کنید و نوزاد را دراین زمان زیر نظر بگیرید تا تکه های مواد خوراکی باعث خفگی او نگردد.

استفاده ازمسواکهای انگشتی

همچنین شما برای کاهش درد دندان درآوردن نوزاد میتوانید ازمسواکهای انگشتی خریداری کرده و درانگشت خودتان که،شسته اید کرده و برای نوزاد خود ماساژ دهید .

استفـــاده از ژل دندانی مخصوص نوزاد

شما میتوانید بامشورت پزشک نوزاد خود  از ژلهای دندانی غیرشیرین (Suger-free)  مخصوص نوزادان استفاده کنید. این ژل ها باعث بیحس شدن  موضعی لثه ها و ازبین رفتن حالت تورم، خارش و سوزش شده و تأثیرنسبتا خوبی  درتسکین  درد دندان درآوردن نوزاد  دارند. مصرف اینگونه ژل ها برای نوزادان کمتر از۴ ماه ممنوع است . شما میتوانید ژل مخصوص را توسط گوش پاک کن یا انگشت که،تمیز شسته شده برروی لثه نوزاد بمالید . این عمل باعث کاهش درد دندان درآوردن نوزاد می شود .

مصرف دارو برای کاهش خارش و درد دندان درآوردن نوزاد

همانطور که،پیش ازاین گفتیم مصرف برخی داروها باعث آسیب به دندانها میگردد و توصیه نمیشود اما برای مصرف داروهای مسکن یا ضد خارش بایستی حتما  باپزشک متخصص مشورت نمود ؛ این نکته به,ویژه درباره نوزادانی که،زودتر ازموعد مقرر دندان درمی آورند یا نوزادان زیر چهار ماه ، مهم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha