کد خبر: دلایل-و-روش-های-درمان-تاول-پوست
۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۵۱
دلایل و روش های درمان تاول پوست

تاول پوست

تاول‌ پوست کیسه‌های پر از مایعاتی هستند که در اثر سائیدگی، گرما و یا عفونت پوست به وجود می‌آیند. تاول‌ها عموما بعد از گذشت چند روز خود به خود بهبود می یابند، اما روش هایی برای درمان تاول ها وجود دارد که می تواند زمان بهبودی آن را تسریع بدهد. لایه بالایی پوست یا همان اپیدرم به عنوان سدی بین پوست داخلی و محیط خارجی عمل می کند. زمانی که لایه بیرونی پوست دچار سائیدگی یا فشار بیش از حد می شود پوست خارجی به عنوان یک سیستم دفاعی تاول ایجاد می کند تا از فشار مداوم جلوگیری کند. تاول‌ها پس از مدتی خود‌به خود بهبود می ‌یابند. توجه داشته باشید هنگام ایجاد تاول در هر جای بدن مراقب باشید تاول‌ها پاره نشود، زیرا درصورت باز شدن تاول ممکن است عفونت شکل بگیرد.

تاول پوست اغلب در اثر موارد زیر ظاهر می شود:

اصطکاک

هر گونه اصطکاک با پوست ناشی از کفشی که برای پا اندازه نیست یا مالش جوراب روی پوست می تواند منجر به ایجاد تاول شود. این تاول ها اغلب روی دست و پا ظاهر می شوند. تاول به آسانی در محیط های گرم و مرطوب ایجاد می شود و می تواند منجر به شرایط جدی پزشکی مانند زخم یا عفونت شود.

درجه حرارت بالا

تاول در واقع یک مکانیسم دفاعی برای حفاظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از تغییر دما است. بالا رفتن دمای پوست در سوختگی موجب گشادی رگ های ناحیه شده و ادامه این روند موجب شروع واکنش های التهابی در پوست می شود. بنابراین مقدار زیادی مایعات و سرم مورد نیاز بدن همراه با تعداد زیادی از سلول های التهابی، به ناحیه آسیب دیده رفته و در درون تاول های سوختگی جمع می شوند. در مقابل این طیف، سرمازدگی نیز می تواند منجر به بروز تاول شود.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

پوست گاهی اوقات می تواند در تماس با مواد شیمیایی خاص از جمله لوازم آرایشی، مواد پاک کننده، حلال ها، سولفات نیکل، گزش حشرات و نیش، پاره شدن رگ های خونی کوچک در نزدیکی سطح پوست و ... دچار تاول شود. بیماری هایی که سبب تاول پوست می شوند

بیماری هایی که سبب تاول پوست می شوند:

  • آبله مرغان
  • تبخال ها
  • زرد زخم تاولی که عمدتا در کودکان زیر دو سال و روی پاها و بازوها دیده می شود.
  • اگزما
  • پمفیگویید بولوز که یک بیماری خود ایمنی موثر بر پوست و ایجاد تاول بوده و در افراد مسن شایعتر است.
  • پمفیگوس که یک بیماری خود ایمنی موثر بر پوست و غشاهای مخاطی است.
  • درماتیت هرپتی فرم
  • سندرم تشعشع پوستی
  • اپیدرمولیزیس

پیشگیری و درمان تاول پوست

  • اکثریت قریب به اتفاق تاول ها خود به خود التیام می یابد و نیازی به مداخلات پزشکی ندارد. مایع داخل تاول به آرامی ناپدید شده و پوست به طور طبیعی خشک می شود. در واقع حباب تاول یک لایه محافظ است و اگر برداشته شود، زخم توسط باکتری ها مورد حمله قرار می گیرد.
  • تاول را دستکاری نکنید. از ترکاندن تاول های پوستی خودداری کنید، اما اگر اندازه تاول زیاد بزرگ بود یا موجب بروز درد و ناراحتی شد، می توانید تحت نظر پزشک آن را تخلیه کنید. پزشک این کار را با کشیدن مایع درون تاول به وسیله یک سرنگ استریل انجام می دهد.
  • اگر چیزی پوست روی تاول را پاره کرد، پوست را بر روی آن برگردانید تا از زخم آن محافظت کند. سپس کمی پماد ضدعفونی کننده بر روی آن بمالید و آن را با پارچه نه با مواد نایلونی یا پلاستیکی، باندپیچی کنید. وسایل مخصوص باندپیچی تاول ها را می توانید از داروخانه تهیه کنید.
  • محل تاول را خشک و تمیز نگه دارید.
  • بهترین شیوه برای جلوگیری از تاول پا، پوشیدن جوراب های ضخیم و کفش های راحت و اندازه است.
  • کفش هایی را که منطقه تاول را تحریک می کنند نپوشید.
  • با عوض کردن مرتب کفش هایتان و در نتیجه آزادکردن نقاط تحت فشار، به پاهایتان استراحت دهید.
  • برای محافظت از دست هایتان بهتر است هنگامی که با ابزار یا وسیله ای کار می کنید که ممکن است تاول ایجاد کند، دستکش ضخیم بپوشید.
  • تا حد امکان از کارهایی که باعث بروز تاول می شوند پرهیز کنید. همیشه قبل از دست زدن به تاول دستهایتان را خوب با آب و صابون بشویید.
  • برای پیشگیری از عفونت در محل تاول می توانید از پمادهای آنتی بیوتیک تحت نظر پزشک استفاده کنید.

مواد طبیعی برای درمان تاول

آلوئه‌ورا

داخل برگ‌های آلوئه‌ورا ماده ژله ای مانند وجود دارد که خاصیت‌های دارویی بسیاری دارد. از جمله خاصیت‌های این ماده ژله‌ای تاثیرات ضد التهابی و کلاژن سازی است که به بازسازی سلول‌های مرده و بهبود زخم کمک می کند. در حال حاضر پماد‌های زیادی با ترکیبات آلوئه‌ورا تولید شده است که می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را از داروخانه تهیه کنید و یا حتی ماده ژله‌ای داخل برگ‌های آلوئه‌ورا مستقیم بر روی محل تاول ها بمالید. با تمام این وجود هیچ مطالعه مستقیمی برای خاصیت‌های آلوئه‌ورا انجام نشده است اما با توجه به خواص زیاد و عوارض جانبی بسیار پائین این گیاه ارزش امتحان کردن را دارد.

وازلین

وازلین یکی از رایج‌ترین پماد‌ها برای بهبود زخم‌ها و چرب کردن محل های سوختگی استفاده می‌شود اما با توجه به اینکه خود تاول به عنوان پوششی بر‌روی زخم عمل می‌کند، در صورت پاره شدن تاول و چرب کردن محل تاول با وازلین ممکن است سرعت بهبود آن بیشتر شود. تاول اگزما

تاول اگزما

بعضی از تاول‌ ها که روی انگشتان و کف دست ایجاد می شود نتیجه التهابات پوستی به نام اگزما می باشد. دیشیدروز نوعی اگزما پوستی است که باعث خشکی و خارش پوست و ایجاد تاول‌های ریز روی دست و پاها می‌شود. طبق گزارش آکادمی پوست آمریکا هیچ درمان قطعی برای دیسیدروزیس وجود ندارد و معمولا بین دو تا هفته به طول می انجامد. اگرچه چندین دارو برای اگزما پوستی وجود دارد، اما بیش از نیمی از مبتلایان به این بیماری از دارو‌های مکمل و جایگزین برای درمان علائم خود استفاده می‌کنند. در این حالت بهتر است دارو‌های مکمل و جایگزین به عنوان یک درمان اضافی استفاده شود. و در وهله اول درمان اصلی در اولویت قرار بگیرد.

کالندولا

کالندولا یک ماده طبیعی است که از شهد گل های گیاهان به دست می‌آید. این ماده حاوی چند ترکیب آنتی‌اکسیدانی است که باعث کاهش التهاب و افزایش بهبود پوست می‌شود. اگرچه هیچ عوارضی مبنی بر استفاده خارجی کالندولا گزارش نشده است، اما این ماده ممکن است موجب حساسیت شود. حتما قبل از استفاده از این ماده مقدار کمی از آن‌را روی پوست خود امتحان کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی مقدار زیادی اسید‌لوریک است. اسید‌لوریک نوعی اسید چرب است که خاصیت ضد‌التهابی دارد و می‌تواند باعث آبرسانی به پوست و بهبود زخم‌ها شود. برای استفاده از روغن نارگیل کافی است که پنبه ای را آغشته به روغن‌ نارگیل کنید و به آرامی روی محل تاول بمالید.

مرهم لیمو

ترکیبات موجود در لیمو دارای خواص ضد ویروسی است که که به عنوان مرهم لیمو شناحته می شود. طبق مقاله ای که در سال 2017 منتشر شد، نشان می دهد که خواص شگفت انگیز باعث سرکوب ویروس HSV  می شود همچنین مرهم لیمو ممکن است به کاهش التهاب و درد ناشی از آن کمک کند. روغن بادرنجوبه یکی دیگر از مواد طبیعی موثر برای درمان تاول به حساب می آید فقط کافی است کمی آن را با آب رقیق کرده و با استفاده از یک پنبه ان را روی محل مورد نظر بمالید.

نحوه تخلیه یک تاول

برای تسکین درد تاول پوستی، ضمن سالم نگه داشتن پوست پوشاننده، مایع را تخلیه کنید. آنچه باید انجام دهید:
  • تاول و دستان خود را با صابون و آب گرم بشویید.
  • تاول را با ید تمیز کنید.
  • یک سوزن تمیز و تیز را با استفاده از الکل استریل کنید.
  • از سوزن برای سوراخ کردن تاول استفاده کنید. چند نقطه در نزدیکی لبه تاول پوستی در نظر بگیرید. اجازه دهید مایعات تخلیه شوند، اما پوست پوشاننده را در جای خود رها کنید.
  • پمادی مانند وازلین را روی تاول پوستی استعمال کنید. آن را با گاز پانسمان ببندید. بر صورت بروز بثورات جلدی استفاده از پماد را متوقف کنید.
  • پیگیری درمان. سطح تاول  پوستی هر روز را از نظر بروز عفونت مورد بررسی قرار دهید. بعد از چند روز با استفاده از موچین و قیچی استریل شده با الکل، تمام پوست های مرده را برش دهید. پماد و بانداژ بیشتری بکار برید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha