کد خبر: درمان-نفخ-شکمی-با-داروی-دایمتیکون
۱۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۵۹

مشخصات داروی دایمتیکون

داروی دایمتیکون یکی از داروهای ضد نفخ است که باعث دفع آسان مواد غذایی از روده ها می شود و با گذشت زمان به طور کلی مشکل نفخ را برطرف می سازد. البته شما با خودداری از پرخوری، مصرف غذاهای تند و مواردی که در مقدمه گفته شده است می توانید به اثر بخشی داروی دایمتیکون کمک کنید. این دارو با متصل شدن به موادی که داخل لوله های گوارشی هستند به دفع هر چه سریعتر آنها کمک می کند و بدین طریق نفخ را از بین می برد. این دارو به شکل های قرص و قطره در داروخانه ها به فروش می رسد البته مصرف قرص دایمتیکون پرکاربردتر می باشد.

مقدار و نحوه ی مصرف داروی دایمتیکون

میزان ومقدار دوز مصرفی داروی دایمتیکون در افراد مختلف با توجه به وضعیت جسمانی و سن افراد متفاوت می باشد و شایان ذکر است که میبایستی این دارو به طور صحیح و طی مدت زمان تجویز شده توسط پزشک مصرف گردد تا بیشترین اثربخشی را داشته باشد. براساس نظرات متخصصین به طور معمول بهترین زمان مصرف داروی دایمتیکون هر ۸ ساعت یکبار بعد از خوردن غذا می باشد. مقدار دوز مناسب برای بزرگسالان ۴۰ میلی گرم(یک میلی گرم از سوسپانسیون) و حداکثر ۵۰ میلی گرم در روز معادل ۱ الی ۲ قرص به شکل چهار بار در شبانه روز می باشد. همانطور که گفتیم بهترین زمان مصرف این دارو بعد از غذا و هنگام خواب متناسب با نیاز بیمار است. مقدار مصرف داروی دایمتیکون در کودکان وابسته به شدت بیماری و میزان سطح بدن آنها تجویز می شود.

عوارض جانبی داروی دایمتیکون

به طور کلی داروی دایمتیکون عوارض جانبی جدی و شدیدی ندارد اما در صورت بروز مواردی مثل سرگیجه شدید، ناراحتی های بینایی و شنوایی، حالت تهوع و استفراغ شدید، بروز جوش های ریز، تغییر رنگ بعضی از قسمت های پوست و تورم لب ها که اغلب نشان دهنده ی وجود حساسیت و آلرژی به این دارو است، به پزشک مراجعه کنید.

تداخلات دارویی دایمتیکون

به علت ارتباط مستقیم اکثر داروها با عملکرد کبد و کلیه ها و همچنین عوارض جانبی مصرف برخی داروها به شکل همزمان، امروزه در علم پزشکی مبحث تداخلات دارویی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و انسان برای حفظ سلامتی خود موظف به رعایت آنها می باشد. به طور کلی بهتر است قبل از تجویز هر دارویی توسط پزشکتان او را از سایر داروهایی که مصرف می کنید آگاه سازید تا بهترین راهنمایی به شما داده شود. بیمارانی که دچار نارسایی کبدی و کلیوی هستند و از داروهای مربوطه استفاده می کنند باید در مصرف داروی دایمتیکون محتاط تر عمل کنند. در صورتی که از داروهای گیاهی و مکمل های ویتامینه استفاده می کنید حتما از بی خطر بودن مصرف آن ها همزمان با داروی دایمتیکون اطمینان حاصل کنید.

نکات مهم

  • انجام ورزش های مناسب و رژیم غذایی صحیح به همراه مصرف دایمتیکون اثربخشی این دارو را افزایش می دهد.
  • در صورتی که داروی دایمتیکون در دوران بارداری توسط پزشک برای شما تجویز شده است، منع مصرف ندارد اما توجه داشته باشید که دقیقا بر طبق دستور تجویزی آن را مصرف کنید.
  • مصرف این دارو در دوران شیردهی توصیه نمی شود زیرا در شیر مادر ترشح می شود.
  • در صورت فراموش کردن یک دوز از دارو به محض یادآوری آن را مصرف کنید اما اگر نزدیک به نوبت بعدی مصرف دارو بودید دوز آن را دو برابر نکنید.
  • برای مشاهده ی نتایج درمانی بهتر و کامل تر توصیه می شود که قرص ها را کاملا بجوید.
  • مصرف دایمتیکون در کولیک نوزادان توصیه نمی شود.
  • این دارو را به دور از تابش نور خورشید و رطوبت نگهداری کنید.
  • قبل از مصرف دارو حتما تاریخ انقضای آن را چک کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha