کد خبر: درمان-موقت-بی-خوابی-با-داروی-فلورازپام
۱۳ مهر ۱۳۹۸، ۹:۱۵

مشخصات داروی فلورازپام

داروی فلورازپام با نام تجاری و اختصاری Dalmane هم در داروخانه ها و بازارهای آزاد دارو به فروش می رسد و همانطور که گفتیم مهمترین کاربرد آن درمان بی خوابی استالبته در برخی مواقع این دارو برای تاثیر آرامبخشی آن هم مورد استفاده قرار می گیرد و می توان گفت به شکل موقت ممکن است در کاهش و رفع اضطراب و استرس هم موثر باشد اما هیچ گزینه ی مناسبی برای درمان استرس به مدت زمان طولانی نیست. داروی فلورازپام از خانواده ی بنزو بنزودیازپین ها است و به شکل کپسول در دسترس عموم قرار داردشایان ذکر است که میزان دوز مصرفی این دارو باید توسط پزشک و متناسب با شرایط جسمانی و شدت بیماری فرد مشخص شود اما به طور معمول در درمان بی خوابی، بزرگسالان مجاز به مصرف ١۵ الی ٣٠ گرم از این دارو قبل از خواب می باشند.

مکانیسم اثر داروی فلورازپام

این دارو نیز مانند سایر داروهای خانواده ی بنزودیازپین ها با گیرنده های گابا GABA آمینو بوتریک اسید ها حالت هم پوشانی دارند. داروی فلورازپام با اتصال به جایگاه گیرنده های گابا در مغز موجب افزایش اثرات انتقال عصب توسط این واسطه های شیمیایی می شونداین گیرنده ها به شکل وسیع در مغز پراکنده هستند). این عمل(اتصال به گیرنده های گاباباعث باز شدن کانال کلراید بر روی رسپتور می شود که در نهایت به افزایش پلارازیسیون نرون ختم می شودبه صورت کلی اینطور مشاهده می شود که بنزودیازپین ها اثر مهار کنندگی گابا را تقویت می کنند و همین امر باعث کاهش میزان تحریک نورون ها در بسیاری از نقاط مغز می شود. داروی فلورازپام به سهولت و آسانی توسط سیستم گوارشی جذب می شود و توسط کبد متابولیزه می گردد و در نهایت متابولیت این دارو و مقداری از داروی تغییر نیافته توسط کبد دفع می شودنیمه ی عمر این دارو حدودا ٣ ساعت است و ١ تا ۵ ساعت هم زمان می برد که داروی فلورازپام به اوج غلظت پلاسمایی خود برسد

عوارض جانبی و تداخلات دارویی

بروز حالت خواب آلودگی، منگی و گیجی در طی روز بعد، فراموشی، وابستگی، سردرد و عدم تعادل به ویژه در افراد سالخورده از مهمترین عوارض جانبی این دارو محسوب می شونددر صورت مصرف بیش از حد مجاز این دارو یا overdose امکان بروز کما نیز وجود دارد به همین دلیل خریداری و تهیه ی این دارو بدون نسخه پزشک ممنوع استمصرف همزمان داروی فلورازپام با داروهای ضددرد حاوی مخدر، ضد افسردگی های سه حلقه ای، مهار کننده های منوآمینواکسیداز، داروهای کاهش فشار خون، متیل دوپا، کتوکنازول، رزرپین، کلونیدین، فلوواکسامین، فنی توئین، بوسپیرون، زولپیدم و ایتراکونازول باید با احتیاط بیشتری همراه باشد و حتما زیر نظر پزشک صورت گیرد.

نکات مهم و احتیاطی دارو

  • در صورت حساسیت به داروی فلورازپام از مصرف آن خودداری کنید.
  • مصرف این دارو برای زنان باردار ممنوع و خطرناک است زیرا موجب نقص عضو جنین می گردد!
  • در صورتی که مصرف این دارو بعد از چند روز تاثیر درمانی روی شما نداشت از پزشک بخواهید داروی دیگری را جایگزین کند.
  • مصرف طولانی مدت و خودسرانه ی این دارو باعث اعتیاد و وابستگی می شود به همین دلیل فقط به اندازه ی تجویز شده از دارو استفاده کنید.
  • مصرف همزمان داروی فلورازپام با الکل موجب افزایش اثر خواب آلودگی دارو می شود و توصیه نمی گردد.
  • بهترین زمان مصرف فلورازپام ١ ساعت قبل از رفتن به تختخواب است.
  • مصرف این دارو در دوران شیردهی توصیه نمی شود زیرا دارو در شیر مادر ترشح می شود و روی نوزاد تاثیر می گذارد.
  • اگر بیشتر از ٢ هفته از این دارو استفاده کردید هرگز به شکل ناگهانی مصرف آن را قطع نکنید.
  • به دلیل ایجاد حالت خواب آلودگی بعد از مصرف این دارو از انجام کارهای پرمخاطره مثل رانندگی که نیازمند هوشیاری کامل است بپرهیزید.
  • اگر داروهای دیگری را به شکل منظم مصرف می کنید پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • کاهش دوز مصرفی در سالخوردگان و نوجوانان ضروری است.
  • بیمارانی که به مشکلات کبدی و کلیوی دچار هستند باید دوز کمتری از این دارو را مصرف کنند.

در نهایت پیشنهاد می شود قبل از مصرف داروی فلورازپام برای درمان بی خوابی از روش های دیگری مثل کتاب خواندن قبل از خواب، رعایت رژیم غذایی مناسب (دوری از مصرف تنقلات و کافئین)، انجام ورزش و تمرینات یوگا و مدیتیشن استفاده کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha