کد خبر: دانه‌های-چاودم-و-خواص-بی‌نظیر-آن-برای
۱۳ مهر ۱۳۹۸، ۹:۱۵

خواص دانه‌های چاودم

این غله هیبرید، یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های قرن 21 به شمار می‌رود چرا که در خود طیف وسیعی از مواد مغذی را دارد. از جمله این مواد می‌توان به مواردی مانند فیبر، پروتئین و مواد معدنی اشاره کرد. در واقع تمام خاصیت‌های گندم و چاودار(Triticale)در هم تلفیق شده و در چاودم به صورت یک جا درآمده اند. تریتیکاله یک منبع غنی از منگنز، آهن، مس، روی، فسفر، کلسیم، پتاسیم و منیزیم و همچنین ویتامین‌های ضروری، از جمله کل خانواده B ویتامین‌ها در مقادیر قابل توجهی و ویتامین E می‌باشد.

کنترل دیابت

برای افراد مبتلا به دیابت یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری، تریتیکاله می تواند به روش های مختلفی کمک کند. اول از همه، محتوای فیبر بالا تریتیکاله (50٪ بالاتر از گندم یا چاودار) بدین معنی است که سطح قند خون متعادل می ماند، که موضوع اصلی برای افراد دیابتی محسوب می شود. جریان خون با قندهای ساده و گلوکز پر شده است که باعث مشکلات عمده می شود. خوشبختانه فیبر از این مشکل جلوگیری می کند. ثانیا محتوای عظیم منگنز موجود در تریتیکاله خط دفاع دوم برای بیماران دیابتی است. منگنز مسئول آنزیم های مختلفی در بدن است که از جمله آنها می توان به گلوکونوژنز اشاره کرد. این آنزیم باعث می شود قند‌ها به جای ذخیره شدن در جریان خون، سوزانده شوند. دانه‌های چاودم و خواص بی‌نظیر آن برای بدن

بهبود هضم

از دیگر خواص مهمی که به دانه‌های چاودم نسبت می‌دهند، بهبود هضم می‌باشد. همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، این غله سرشار از فیبر است. فیبرهای رژیمی مهم‌ترین مواد برای تقویت دستگاه گوارشی و بهبود هضم محسوب می‌شوند. باکتری‌های مفید روده از فیبرها تغذیه می‌کنند. این بدان معنی است که مصرف فیبر باعث می‌شود عملکرد این باکتری‌ها بهبود پیدا کند. علاوه بر این، این مواد لوله‌های گوارشی را نیز مرطوب می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا حرکت مواد غذایی و مدفوع در این لوله‌ها تسهیل شود. این امر به جلوگیری از ابتلا به رایج‌ترین مشکل گوارشی یعنی یبوست، کمک می‌کند. همچنین آزمایش‌هایی که در سال 2010 انجام شده نشان می‌دهد که فیبرها با کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارشی مانند سرطان روده بزرگ، روده کوچک و معده مرتبط هستند.

بهبود گردش خون

سلول‌های قرمز خون عناصر کلیدی در سلامت انسان هستند، زیرا اکسیژن را به تمام قسمت‌های حیاتی بدن از جمله سیستم‌های داخلی، سلول‌های پوستی و بافت‌های عضلانی منتقل می‌کنند. اما دانشمندان دریافته‌اند که بدن برای ساخت این سلول‌های قرمز، به سه عنصر حیاتی نیاز دارند. این عناصر، آهن، مس و اسید فولیک هستند که به مقدار فراوانی در دانه‌های چاودم یافت می‌شود. این به این معنی است که شمارش و گردش خون RBC افزایش پیدا می‌کند. در اثر این افزایش، سرعت بهبودی بافت‌ها و سلول‌های مختلف بیشتر شده، کارایی متابولیسم بهبود پیدا کرده و رشد مو و سطح انرژی در بدن زیادتر می‌شود. افرادی که از کم خونی رنج می‌برند، بهتر است از دانه‌های این غله استفاده کنند.

افزایش تولید سلول‌ها با استفاده از چاودم

درست مثل فیبر، تریتیکاله محتوای پروتئینی بالاتری نسبت به گندم یا چاودار دارد. این بدان معنی است که تولید سلول در سراسر بدن می‌تواند افزایش یابد، فرایندهای متابولیکی و آنزیمی بهینه شوند و عملکرد کلی بدن کارآمدتر شود چرا که در تمام این موارد، پروتئین حرف اول را می زند. از پروتئین‌ها به عنوان بلوک‌های ساخت سلول‌ها یاد می‌شود چرا که آنها به واحدهای کوچک‌تر به اسم آمینو اسیدها تجزیه می‌شوند و بدن این آمینو اسیدها را برای تولید هر چیزی که نیاز داشته باشد، استفاده می‌کند. علاوه بر پروتئین، تریتیکاله همچنین شامل منگنز، اسید فولیک و تعدادی از عناصر غذایی دیگر است که برای تولید سلول‌ها ضروری هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha