کد خبر: خواص-روغن-آرگان
۱۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۵۱
آشنایی با خواص بیشمار روغن آرگان

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان (Argan oil) یا ارقان محصول طبیعی است که از هسته میوه‌های درخت آرگان استخراج می‌شود. این روغن به لطف داشتن مواد مغذی فراوانی چون ویتامین ای، اسیدهای چرب امگا ۶ و ۹، اسید لینولینیک، ویتامین آ، ویتامین ث و آنتی اکسیدان‌های ضروری دیگر، به عنوان یکی از بهترین روغن‌ها برای تقویت مو، جوان سازی پوست و درمان بیماری‌های پوستی شناخته شده است. علاوه بر این، به درمان و پیشگیری از سرطان، تقویت قلب، کنترل فشار خون و حفظ سلامت بدن کمک می‌کند. روغن آرگان خواص درمانی فراوان دارد از این رو، به طلای مایع معروف است. این روغن به دلیل سرشار بودن از ویتامین E و اسیدهای چرب، یکی از بهترین روغن‌های طبیعی برای رطوبت‌رسانی و جوان‌سازی پوست و مو است. تولید روغن آرگان در مقایسه با سایر روغن‌ها محدودیت دارد. به همین دلیل، از گران‌ترین روغن‌های موجود در بازار است.

درمان آکنه

روغن آرگان برای درمان آکنه و جای جوش و کاهش زخم های حاصل از آن بسیار موثر بوده و به بهبود سلول های پوستی نیز کمک می کند. این روغن حاوی مقدار بالایی لینولئیک اسید است که باعث کاهش التهاب ناشی از آکنه می شود و به درمان سلول های پوستی آسیب دیده نیز کمک می کند. همچنین ترکیبات ضد التهابی موجود در آن به کاهش تورم های پوستی کمک می کنند. براساس تحقیقات انجام شده، برای به دست آوردن بهترین نتیجه، بهتراست این روغن را به همراه سایر روغن ها یا به همراه محصولات آرایشی استفاده کرد. همچنین استفاده از روغن آرگان به همراه روغن درخت چای برای درمان جای جوش بسیار موثر می باشد. 

مرطوب کننده

بعد از تقویت پوست صورت، نوبت به باقی بخش‌های بدن می ‌رسد. روغن آرگان خشکی پوست بدن را درمان کرده و میزان اسیدهای چرب این روغن التهاب پوست را کاهش داده و از خشکی آن جلوگیری می‌کند. یکی از جذاب ترین ویژگی های استفاده از این روغن به عنوان مرطوب کننده این است که بسیار سریع جذب پوست می شود. همچنین منافذ پوست را مسدود نخواهد کرد. یک یا دو قطره از آن برای رطوبت رسانی به کل صورت کافی است. می توانید آن را با سایر روغن ها یا مواد آرایشی استفاده کنید، اما برای رطوبت رسانی استفاده آن به تنهایی مؤثرتر می باشد. در ابتدا بهتر است که روغن را در دستان خود گرم کنید، این کار را با مالش روغن بین انگشتان دست و کف دست انجام دهید.

سرم چشم

روغن آرگان می‌ تواند در بهبود خطوط ظریف اطراف چشم بسیار موثر باشد که بسیاری از مردم با بالا رفتن سن با این مشکل مواجه می ‌شوند. سرم های چشم جزو محصولات زیبایی بسیارمحبوبی هستند که به شدت گران قیمت هستند! در حالی که مواد اصلی تشکیل دهنده این سرم ها اغلب همان موادی هستند که به طور معمول مورد استفاده قرار می ‌گیرند که یکی از این مواد تشکیل ‌دهنده اصلی ویتامین E می باشد. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، روغن آرگان را با روغن های دیگر مانند روغن جوجوبا مخلوط کنید. سپس، مقداری ویتامین E به آن اضافه کرده و به صورت روزانه از آن به عنوان یک سرم چشم استفاده کنید.

تقویت ناخن

پوست زبر، ناخن‌ های شکننده و آسیب دیده و پوست ملتهب اطراف ناخن‌ ها از مشکلات نسبتا شایع دررابطه با ناخن ها است که علاوه بر ظاهرناخوشایند، می‌ تواند بسیار دردناک نیز باشد. ازدیگر خواص روغن آرگان رفع ترک و تکه های اضافی روی ناخن ها می باشد. استفاده از چند قطره روغن آرگان در اطراف ناخن‌ ها می ‌تواند قرمزی و التهاب پوست اطراف ناخن ها را کاهش دهد. ویتامین E موجود در روغن آرگان نه تنها التهاب و قرمزی پوست را برطرف می کند، بلکه حتی تولید چربی پوست را نیز تحت کنترل می ‌گیرد و میزان چربی پوست را به تعادل می ‌رساند. به علت غیر چرب بودن روغن ارگان، این روغن اثر فوق العاده ای بر روی ناخن دارد و به سرعت جذب می شود. این روغن یک مرطوب کننده عالی غیر چرب برای ناخن ها و پوست است. خواص روغن آرگان

خواص روغن آرگان برای مو

روغن آرگان علاوه بر پوست برای موها نیز مناسب است و همان میزان رطوبتی را که برای پوست ایجاد می کند، برای مو نیز فراهم می کند. روغن آرگان از مو در برابر نور خورشید محافظت می‌ کند، حالت وزی مو را می‌ گیرد و موخوره را درمان می‌ کند، موهای آسیب دیده در برابر گرما و رنگ را درمان می کند و برای درمان ریزش مو بسیار موثر است. روغن آرگان می تواند رشد مو را بهبود بخشد، حجم مو را افزایش دهد و باعث ضخیم تر شدن موها شود. از این روغن می‌ توان به عنوان نرم‌ کننده بعد از شامپو نیز استفاده کرد.
  • نرم کننده طبیعی مو این روغن به عنوان یک نرم کننده طبیعی مو شناخته می شود، همچنین روغن آرگان می تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای موخوره استفاده شود.
  • تقویت و رشد مو مقادیر بالای ویتامین E موجود در روغن آرگان فولیکول های مو را تقویت کرده و باعث افزایش رشد مو می شود.
  • درمان موهای خشک و شوره سر اگر موهای خشک و شکننده دارید یک بار در هفته از ماسک مو روغن آرگان استفاده کنید تا خشکی مو درمان شود. 4 تا 10 قطره روغن آرگان بر روی موهای خود بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و صبح موهای خود را با آب و شامپو بشویید. اگر شوره سر دارید این روش را دو بار در هفته استفاده کنید.
  • درمان ریزش مو روغن آرگان از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث تقویت موی سر می شود. چند قطره روغن آرگان را به شکل حرکت دایره ای بر روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس موها را با آب و شامپو بشویید.

درمان خشکی لب با روغن آرگان

  • لب‌ها یکی از آسیب ‌پذیرترین بخش‌های بدن هستند.
  • آب و هوای سرد باعث آسیب رسیدن به لب ها و ایجاد خشکی و ترک بر روی لب می شود.
  • می‌ توان از روغن آرگان به عنوان یک برق ‌لب طبیعی برای از بین بردن ترک و خشکی لب ها، استفاده کرد.
  • این روغن از خشکی لب پیشگیری می‌ کند، لب‌ها را نرم و از ترک خوردن و پوسته پوسته شدن آن‌ها در فصول سرد سال جلوگیری می‌ کند.
  • هنگام سوزش لب ها یک یا دو قطره از این روغن می تواند بسیار موثر باشد.

ترمیم ترک های پوستی

  • می توانید مقداری روغن را روی پوست خود ماساژ دهید تا از شر ترک های پوستی و جای زخم های خود خلاص شوید.
  • تری ترپنوئیدهای موجود در روغن آرگان، جای زخم را ترمیم و از ایجاد عفونت پیشگیری می کنند.

کِرِمی طبیعی برای اصلاح

  • این روغن می تواند دو برابر کرم های اصلاح برای شما کارایی داشته باشد.
  • فقط چند قطره از این روغن را روی پوست تمیز خود بمالید و اصلاح کنید.
  • به این ترتیب از شر تمام موهای زائد خلاص می شوید.
  • حتی می توانید به جای کرم بعد از اصلاح (افترشیو) از این روغن استفاده کنید.
  • این کار به نرمی و آبرسانی پوست شما کمک می کند.

تشخیص روغن آرگان اصل

به غیر از محصولات کارخانه‌ای پوست و مو که از روغن آرگان ساخته شده‌اند، می‌توانید از روغن خام آن هم استفاده کنید. البته قیمت روغن آرگان ۱۰۰% طبیعی چندان ارزان نیست ولی عمر زیادی دارد که می‌تواند برای مدت طولانی هم بدون از دست دادن خواص خود، مورد مصرف قرار گیرد. زمانی که می‌خواهید به سراغ خرید روغن آرگان بروید، برای تشخیص روغن آرگان اصل و اینکه مطمئن شوید روغن طبیعی و کاملا خالص است، برخی راهکارها راهنمای شما هستند.
  • این روغن نباید هیچ مواد افزودنی مانند آب، ماده معطر یا حتی مواد نگهدارنده داشته باشد.
  • روغن باید تنها در بطری شیشه‌ای تیره نگهداری شود چون نور می‌تواند ویژگی های مثبت آن را تحت تاثیر قرار دهد.
  • این روغن آبکی و شل نیست و بافت نرمی دارد.
  • محل تولید آن هم باید مراکش یا همان Morocco باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha