کد خبر: خشکی-دهان-یا-زروستومیا
۷ مهر ۱۳۹۹، ۹:۱۶
خشکی دهان یا زروستومیا

خشکی دهان

خشکی دهان یا زروستومیا (Xerostomia)، به شرایطی اشاره دارد که در آن غدد بزاقی دهان، بزاق کافی برای مرطوب نگه داشتن دهان نمی سازند. دهان خشک اغلب به دلیل عوارض دارویی یا افزایش سن یا در نتیجه رادیودرمانی سرطان به وجود می آید. با شیوع کمتر علت خشکی دهان ممکن است بیماری ای باشد که غدد بزاقی را مستقیما تحت تاثیر قرار داده باشد. بزاق با خنثی کردن محصولات اسیدی باکتری ها، جلوگیری از رشد باکتری ها و شستن ذرات غذا، به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند. همچنین بزاق توانایی فرد برای چشیدن را بهتر می کند و جویدن و بلع را آسان تر می کند. به علاوه، آنزیم های بزاق به هضم غذا کمک می کنند. کاهش بزاق و دهان خشک از یک آزار ساده تا اثرات بزرگ روی سلامتی فرد و سلامتی دندان ها و لثه ها همچنین اشتها و لذت بردن از غذا می تواند متفاوت باشد.

علائم همراه با خشکی دهان چیست؟

اگر فرد به میزان کافی بزاق نسازد، این علائم را دائما یا اغلب اوقات خواهد داشت:

  • خشکی یا احساس چسبندگی در دهان
  • بزاقی که به نظر می رسد غلیظ و چسبنده است.
  • تنفس دشوار
  • جویدن، بلع کردن و صحبت کردن دشوار
  • گلودرد یا خشکی گلو و صدای خشن
  • زبان خشک یا شیاردار
  • مشکل در استفاده از دندان مصنوعی
  • به علاوه خشکی دهان باعث چسبیدن رژ لب یه دندان ها می شود.

عوارض خشکی دهان

اگر کمبود بزاق و خشکی دهان وجود داشته باشد، ممکن است منجر به:

  • افزایش خرابی دندان و بیماری های لثه
  • زخم دهان
  • عفونت قارچی دهان (برفک)
  • زخم یا ترک پوست در گوشه دهان یا ترک لب ها
  • تغذیه ی ضعیف به دلیل مشکل در جویدن و بلع

علل خشکی دهان چیست؟

دلایل سندروم خشکی دهان ( زروستومیا – زیروستومیا ) متنوع است و باید مورد بحث و تحلیل قرار گیرد. معمول ترین آنها اشعه درمانی مربوط به بیماریهای وخیم گردن و دهان، سندورم سوگرون (Sjögren) و بیش از 1800 داروی تجویزی (ضد افسردگی، آنتی هیستامین، داروی کاهش فشار خون، ضد التهاب، ضد پارکینسون و  غیره) می باشند. استرس و سالمندی هم می توانند عوامل مؤثر باشند.

برای درمان خشکی دهان  اولویت اول شما کاهش علائم ناخوشایند کمبود بزاق با تامین مرطوب کردن منظم و مؤثر دهان می باشد. بسیار مهم است که از دندانها و لثه های خود با جایگزینی سیستمهای ضد باکتری که به طور طبیعی در بزاق موجود می باشند و اکنون به مقدار ناکافی در دهان موجود بوده یا حتی دیگر وجود ندارند، حفاظت کنید.

این غدد ممکن است به علل زیر به درستی کار نکنند:

استرس و اضطراب

یکی از دلایل دلایل سندروم خشکی دهان ( زروستومیا – زیروستومیا ) استرس و اضطراب زیاد است. این شرایط ممکن است در افرادی که دست‌خوش تغییرات هورمونی هستند، مانند افراد حامله یا کسانی که دوران یائسگی را طی می‌کنند، شایع باشد. همچنین کارهای پر استرس  می‌تواند به ابتلا به این بیماری کمک کند. بهتراست که مراقب شدت سندروم خشکی دهان باشیم و از یک دندانپزشک کمک بگیریم.

تنفس، سیگار کشیدن و خرو پف کردن

تنفس سیگار کشیدن و خرو پف کردن ساده‌ترین دلایل سندروم خشکی دهان ( زروستومیا – زیروستومیا ) هستند. اگر شما عادت دارید با دهان نفس بکشید، بیشتر در معرض خشکی دهان قرار دارید. این در مورد افرادی که خروپف می‌کنند نیز صادق است. محتویات یک سیگار ممکن است بر تولید بزاق در دهان اثر بگذارد، و به همین دلیل باعث بروز خشک شدن دهان می‌شود.

داروها

بسیاری از داروها، از جمله بسیاری از داروهایی که بدون نسخه تهیه می شوند، عارضه ی  خشکی دهان دارند. داروهایی که به احتمال بیشتری مشکل ایجاد می کنند، برخی داروهای درمان افسردگی، فشار خون بالا و اضطراب و همچنین ضد حساسیت ها، ضداحتقان ها، ریلکس کننده های عضلات و داروهای ضد درد هستند.

عوارض خشکی دهان

افزایش سن

بسیاری از افراد مسن با افزایش سن خشکی دهان را تجربه می کنند. فاکتورهای دخیل در این موضوع شامل استفاده از داروهای خاص، تغییر در توانایی بدن برای پردازش دارو در بدن، تغذیه ی ناکافی و بیماری های مزمن می شوند.

درمان سرطان

داروهای شیمی درمانی می توانند ترکیب بزاق و مقدار تولید شده را تغییر دهند. این اتفاق می تواند موقتی باشد و جریان طبیعی بزاق بعد از تکمیل درمان باز می‌گردد. به علاوه پرتو درمانی سر و گردن می تواند به غدد بزاقی آسیب رسانده و باعث کاهش قابل توجه در تولید بزاق شود. این مشکل بسته به دوز پرتو و منطقه ی درمان، ممکن است موقتی یا دائمی باشد.

آسیب عصبی

آسیب یا جراحی که باعث ایجاد مشکل عصب در ناحیه سر و گردن شود می تواند منجر به خشکی دهان شود.

سایر مشکلات سلامتی

دهان خشک می تواند ناشی از دلیل مشکلات سلامتی خاصی از جمله دیابت، سکته، عفونت قارچی (برفک) در دهان یا بیماری آلزایمر یا به دلیل بیماری های خودایمنی مانند سندرم شوگرن یا HIV/AIDS باشد. خروپف کردن و خوابیدن با دهان باز نیز می توانند منجر به خشکی دهان شوند.

مصرف تنباکو و الکل

نوشیدن الکل و سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو می تواند علائم خشکی دهان را تشدید کند.

مصرف تفریحی مواد

مصرف متامفتامین می‌تواند منجر به خشکی شدید دهان و خرابی دندان‌ها (شرایطی که به عنوان “دهان مت” شناخته می‌شود)، شود.

عوارض دارویی

از دلایل سندروم خشک شدن دهان ( زروستومیا – زیروستومیا ) میتوان به عوارض دارویی اشاره کرد . این عوارض می‌تواند هم از داروهای تجویزشده توسط پزشک ایجاد شود و هم داروهایی که بی نسخه تهیه می‌شود. بیش‌ترین داروهایی که می‌توانند باعث بروز سندروم خشک شدن دهان شوند، داروهای ضد احتقاق والرژی هستند، مثل آنتی هیستامین. از دیگر داروهایی که می‌توانند باعث سندروم خشکی دهان شوند، داروهای ضد افسردگی، مسکن‌ها و داروی فشارخون را می‌توان نام برد. برخی از درمان‌های سرطان نیز می‌توانند منجر به این بیماری شوند. در حین اشعه درمانی غدد بزاقی تحت تأثیر قرار میگیرند. اشعه، مقدار بزاقی که در دهان ترشح می‌شود را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید درباره علائمی که حس می‌کنید، از قبیل خشک شدن گلو یا خونریزی لثه‌ها با دندان‌پزشکتان مشورت کنید، که شاید درمان صحیحی در اختیار شما قرار دهد.

وضعیت پزشکی

جالب است بدانید برخی از وضعیت های پزشکی از دلایل سندروم خشکی دهان ( زروستومیا – زیروستومیا ) می باشد . برخی از این وضعیت‌های پزشکی شامل بیماری دیابت ، سندروم شوگرن، الزایمر، سکته مغزی، سارکوئیدز، و دیگر بیماری‌ها هستند. اگر شما یکی از این بیماری‌ها را دارید و از خشکی دهان رنج می‌برید می‌توانید با پزشک یا دندان‌پزشک مشورت کنید. هر چند که درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد ولی گزینه‌هایی از قبیل جایگزین بزاق، دهان‌شویه بیوتن، و استفاده از یک لیسه زبان وجود دارند.

درمان سندروم زروستومیا

سندروم خشکی دهان در اثر بیماری خاصی اتفاق می افتد یا میتواند از عوارض مصرف داروی خاصی باشد . برای رفع علامت های خشکی دهان باید به نحوی دهان خود را مرطوب نگه دارید و یا میزان ترشح بزاق خود را افزایش دهید. این راهکارها به مرطوب ماندن و یا افزایش بزاق شما کمک می کنند:
  • برای درمان آن از خوردن خوراکی های خشک و پرنمک مثل نان خشک، بیسکوییت ها و چیپس ها خودداری کنید.
  • خوراکی ها و نوشیدنی های بسیار شیرین هم انتخاب های خوبی نیستند.
  • از مصرف نوشیدنی های الکل دار و یا کافئین دار خودداری کنید.
  • چای و قهوه باعث زیاد شدن ادرار، از دست رفتن بیشتر آب بدن و خشکی دهان می شوند.
  • سیگار نکشید.
  • لب ها و لثه های شما هم کم آب و خشک و تحریک پذیر هستند.
  • برای رفع خشکی لب تان از مرطوب کننده های لب و برای جلوگیری از زخم شدن لثه ها هم از مسواک های نرم استفاده کنید.
  • مرتب آب بنوشید تا دهان تان مرطوب بماند.
  • مکیدن آب نبات یا یک تکه یخ به تحریک غدد بزاقی شما کمک می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha