کد خبر: تقویت-مژه-و-کمک-به-زیبایی-و-پرپشت-شدن-آن
۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۰۷
تقویت مژه و کمک به زیبایی و پرپشت شدن آن

تقویت مژه ها

برای تقویت مژه ها (eyelash) باید اطلاعاتی نسبتاً دقیق از چگونگی رشد مژه و مدت زمان خواب موها داشته باشیم که در ادامه توضیح خواهیم داد. از زمانهای دور روش های سنتی بسیاری برای تقویت مژه ها وجود داشته که معمولا به وسیله انواع روغن زیبایی انجام می شد. استفاده از این روغن های گیاهی مستلزم رعایت یکسری نکات دقیق و حساس است که باید مو به مو اجرا شوند. استفاده از این روغن ها برای تقویت موها و یا مراقبت ابرو و تقویت آنها نسبت به تقویت مژه ها بسیار ساده تر می باشد چرا که مژه ها در فاصله ای میلیمتری از چشم ها قرار دارند و حفظ ایمنی و سلامت چشم ها باید در درجه اول اولویت نسبت به زیبایی مژه ها قرار گیرد. به همین دلیل توصیه ما به شما این است که چنانچه یکی از این روش های سنتی تقویتی را برای زیباتر نمودن مژه های خود انتخاب نموده اید به یاد داشته باشید که حتی ذره ای از این روغن ها و یا سرم های تقویتی نباید به داخل چشمان شما نفوذ نمایند. بنابراین بهترین روش برای تقویت مژه ها مشورت با یک پزشک متخصص پوست و مو بوده می باشد.

دلیل ریزش مژه ها را بیابید

در برخی از موارد مخصوصا زمانی که احساس می کنید مژه های شما به طرزی غیر طبیعی دچار ریزش شده اند باید به پزشک مراجعه نمائید تا با یک آزمایش ساده خون، شما را از لحاظ میزان آهن خون و یا تیروئید چک کند. در بسیاری از موارد علل غیر طبیعی ریزش مو، کمبود آهن خون و یا کمکاری تیروئید بوده و شما باید نسبت به درمان این مسئله اقدام نمائید. در حالتی عمومی تر، دلیل انواع ریزش مو می تواند رژیم غلط غذایی ما باشد که منجر به چنین مسئله ای شده است و در حالت نهایی و به عنوان مثالی دیگر می توان گفت که استفاده بیش از حد از محصولات آرایش چشم ها مانند ریمل و یا انواع مژه مصنوعی می تواند به مژه های ما صدماتی عمیق وارد نماید. بنابراین باید در استفاده از لوازم آرایش، حد تعادل را رعایت کرده و نسبت به پاک کردن آرایش چشم های خود به موقع اقدام نمائیم.

پروسه ریزش مژه و رشد یک مژه جدید

قبل از هر چیز باید بدانیم که مژه ها نیز مانند تمامی موهای موجود در بدن انسان پس از طی مدت زمانی مشخص به طور طبیعی ریزش خواهند نمود تا مژه جدیدی جایگزین مژه قبلی شود. به طور نسبی در حدود 100 الی 150 تار مژه در پلک بالایی، و در حدود 70 مژه در پلک پایینی وجود دارد. این مژه ها در یک دوره زمانی مشخص و تعریف شده رشد کرده و به حداکثر طول خود می رسند. سپس عمر آنها تمام شده و از پلک جدا می شوند.

پروسه رشد مژه جدید

در زمان رشد مژه (آناژن) تا مرحله ای که مژه ها به حداکثر طبیعی طول خود برسند که معمولا تا 10 میلی متر می باشد، چیزی در حدود 30 تا 45 روز به طول خواهد انجامید. در این زمان نوبت به شروع مرحله جدید خواهد رسید که با عنوان مرحله انتقال یا کاتاژن شناخته می شود. در این مرحله رشد مژه متوقف شده و فولیکول مژه ها شروع به خرد شدن و شکستن می نمایند. چنانچه در این زمان مژه ها دچار ریزش شوند، رشد مژه بعدی بلافاصله شروع نخواهد شد بلکه برای مدت 2 الی 3 هفته زمان لازم است تا مژه جدیدی شروع به رشد نماید. پس از طی این مدت زمان، مرحله ای با عنوان تلوژن یا ساکن شروع خواهد شد که چیزی در حدود 100 روز طول خواهد کشید. ممکن است 4 الی 8 هفته طول بکشد تا مژه جدیدی جایگزین مژه قبلی شود. بنابراین یک دوره زمانی طولانی باید سپری شود تا مژه هایی که دچار ریزش شده اند مجددا رشد نمایند.   موارد ابتدایی در تقویت مژه ها

رعایت موارد ابتدایی در تقویت مژه ها

  • ریزش غیر طبیعی مژه ها همانطور که گفتیم در صورت مشاهده هرگونه مورد غیرطبیعی در ریزش مژه ها باید به پزشک مراجعه نمود تا دلیل اصلی این ریزش کشف شده و مورد مداوا قرار گیرد.
  • شانه کردن مژه ها یکی از جالب ترین شیوه ها برای تقویت مژه ها، استفاده از یک شانه لطیف مانند برس تمیز شده ریمل برای مرتب نمودن مژه ها می باشد. بدین ترتیب شما می توانید مژه های خود را با نهایت ملایمت شانه کرده، به آنها سروسامان داده و یک ماساژ ظریف و سطحی جهت تحریک فولیکول ها در این ناحیه انجام دهید. بدین ترتیب می توان به افزایش جریان خون در این ناحیه کمک کرده و به طور طبیعی شاهد رشد مجدد مژه ها در پلک های خود باشید.
  • پاک کردن آرایش چشم ها از دیگر روش های طبیعی و بدیهی تقویت مژه ها، پاک کردن آرایش چشم ها مخصوصاً ریمل می باشد. با رعایت این نکته ساده، پوست پلک ها و مژه های شما به آسانی تنفس کرده و فرصتی برای ترمیم خود پیدا خواهند نمود. در ضمن اگر علاقمند به زیبایی مژه های طبیعی خود می باشید باید دور بعضی از تکنیک های آرایشی مانند انواع مژه مصنوعی و یا اکستنشن مژه ، لمینیت مژه و امثال آن را خط بکشید. چرا که هر یک از این موارد می تواند در دراز مدت صدماتی جدی به مژه های شما وارد نماید.
  • رژیم غذایی مناسب پیروی از یک رژیم غذایی مناسب و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی، تضمین کننده زیبایی مو و مژه های شما خواهد بود. میوه هایی مانند سیب، توت فرنگی، سبزیجات برگ سبز، گوجه فرنگی و تمامی میوه های حاوی ویتامین A  و E می توانند نقشی پر رنگ در تقویت مژه های ما ایفا نمایند.

بهترین روغن های تقویتی برای مژه

برخی از روغن های گیاهی در تقویت مژه های ما مفید و موثر می باشند. در اینجا به طور خلاصه اشاره ای به این روغن ها خواهیم داشت:
  • روغن آووکادو این روغن بسیار سبک بوده، نقش مفیدی در تقویت مژه ها داشته و به راحتی جذب پوست خواهد شد.
  • روغن بادام تلخ و شیرین این روغن حاوی چربی مفید، منیزیم و کلسیم است و همچنین سرشار از ویتامین E می باشد.
  • روغن سیاه دانه این روغن می تواند فولیکول های مژه را تقویت کرده و به پر پشت شدن مژه ها کمک نماید.
  • روغن کرچک از این روغن می توان برای ضخیم تر شدن مژه ها استفاده نمود.
  • روغن هفت مغز این روغن حاوی موادی موثر در تقویت مژه ها می باشد و شامل روغن هفت دانه مقوی که عبارتند از بادام تلخ و شیرین، سیاه دانه، فندق، کنجد، پسته و کرچک می باشد.
  • روغن زیتون یک روغن طبیعی برای تقویت مژه ها بوده و منبعی غنی از ویتامین E و اسید اولئیک می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha