کد خبر: ترک-عادت-بد-با-کمک-تکنیک-خواب
۳۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۴۱

چگونگی تکنیک خواب در ترک عادت بد

فرض کنیم که میخواهید ترک عادت بد مثلاً اعتیاد، داشته باشید. در جایی راحت دراز بکشید و اعصابتان را آرام نمایید. در حالتی که بین چرت و خلسه قرار می گیرید چند بار تکرار کنید: من میخواهم از شر این عادت ناپسند خلاص شوم. این تمرین را هر شب قبل از خواب هم می توانید انجام دهید و حدودا پنج تا ده دقیقه از اوقات خواب شبانگاهی تان را مصروف این کار سازید. هر بار که این کلمات را تکرار می کنید ارزش عاطفی آن چند برابر میگردد. اگر در بیداری آن عادت ناپسند به سراغتان آمد این بار کلمات فوق را با صدای بلند تکرار نمایید. به این ترتیب ضمیر خود را به یاری خواهید خواست و در پی آن کمک از راه می رسد.

تکنیک استاد در ترک عادت بد

شارل بودوئن در فرانسه و یکی از روانپزشکان شهیر جهان در سال ۱۹۱۰، درباره تاثیر پذیری ضمیر اظهار داشت که بهترین موقع برای این امر هنگامی است که شخص در حالت نزدیک به اغماء و چرت و خلسه قرار میگیرد زیرا در این لحظات هر گونه تلاش و فعالیت انسان به حداقل کاهش مییابد. در این اوقات غیر فعال که حالت پذیرندگی ذهن در انسان زیاد می شود فرصت خوبی برای انتقال خواستها و آرزوها به ضمیر به شمار میرود. بودوئن نظریات خود را با این فرمول ارائه می کرد: ساده ترین روش برای تحت نفوذ قرار دادن ضمیر نهان این است که ایده ای که باید موضوع تلقین قرار گیرد به صورت فشرده و متمرکز درآید تا حافظه قدرت دریافت آن را داشته باشد و بتواند آن را در خود حک نماید و آنگاه بایستی چند بار آن را تکرار کرد تا در ضمیر باطن نقش ببندد.

نقلی از یک فرد که از این تکنیک استفاده کرده است:

دوستی تعریف میکرد  یکی از زنان خویشاوندش که شوهرش را از دست داده بود دچار مشکلی گردید که سرانجام توانست با استفاده از روش فوق از آن معضل خلاص شود. قضیه از این قرار بود که شوهر خانم مزبور در دم مرگ وصیتنامه ای تنظیم کرده و تمام مایملکش را به این زن بخشیده بود. اما فرزندانی که متوفی از ازدواج قبلیش داشت با مفاد وصیتنامه به مخالفت برخاسته و کار به پرونده سازی و دادگستری کشیده بود. غم از دست دادن شوهر یک طرف و دعوا و مرافعه با میراث خوارهای او یک طرف. روزگار زن سیاه شده بود و نمیدانست چه باید بکند. سرانجام به توصیه یکی از روان شناسان خانم تصمیم گرفت روش بودوئن را بکار بندد تا شاید کمی آرامش پیدا کند. آزمایش آغاز گردید. او قبل از خوابیدن با تمرینهای آرام تنی بر اعصاب متشنج خود مسلط میشد و آنگاه به تکرار این کلمات می پرداخت (این کار به یاری خدا حل خواهد شد). مفهوم این جمله در این خلاصه می شد که سرانجام عقل سلیم کارها را به خوبی و خوشی فیصله خواهد داد. ده شب تمام اوبطور خستگی ناپذیری جمله مزبور را تکرار کرد. روز یازدهم وکیل مدافع او تلفن زد و با خوشحالی خبر داد که طرفهای دعوا از خر شیطان پایین آمده و دست از ادعای خود برداشته و خلاصه پرونده با رضایت طرفین به صلح و سازش منجر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha