کد خبر: تخم-رازیانه-و-خواص-بی‌شمار-آن-برای-بدن
۲۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۰۰
تخم رازیانه و خواص بی‌شمار آن برای سلامت بدن

رازیانه چیست؟

رازیانه (Fennel) گیاهی است معطر، علفی و دوساله که ارتفاع آن تا 2 متر می رسد ساقه آن دارای شیارهای هم ردیف و موازی می باشد برگهای آن نازک و نخی مانند شوید است گل های رازیانه زرد و بصورت خوشه در انتهای ساقه ظاهر می شود.

 میوه رازیانه کوچک و بطول حدود 8 میلیمتر و عرض 3 میلیمتر بوده و دارای بوئی معطر و طعمی شیرین می باشد. رازیانه در مناطق مدیترانه ای بخوبی رشد می کند و در ایران در مناطق شمالی کشور در دامنه های کوههای البرز بطور خورد می روید رازیانه از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است. ریشه رازیانه گرمتر از بقیه قسمت های گیاه است.

ترکیبات شیمیایی: انتول (قسمت موثر اصلی) فنشون. کامفن. لیمونن. استراگول و فلاندرن

برترین خواص تخم رازیانه

  • ضد نفخ: مخصوصا در نفخ با منشاء روده‌ای
  • خلط آور ملایم: مخصوصا برای اطفال
  • ضد اسپاسم: منجر به کاهش درد حین پریود می‌گردد. اثر قابل توجه و در حد داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی NSAIDS دارد. آرامبخش افزایش دهنده ترشح شیر مادرکاهش التهاب غشاء مخاطی دستگاه تنفسی متسع‌کننده نای و برونشها اثرات ضد میکروبی معادل پنی سیلین و تتراسایکلین دارد.
  • این گیاه به عنوان یک هضم کننده عالی برای از بین بردن درد شکمی، گاز و نفخ است. ساقه تازه رازیانه را می توان  شبیه به کرفس خورد، دانه رازیانه  طعم معطر  و دوست داشتنی برای ماهی و غذاهای دیگر است. اگر با خوردن سبزیجاتی، مانند کلم، مشکل هضم دارید سعی کنید دانه رازیانه اضافه کنید
  • تخم آن معمولاً به عنوان ادویه در آشپزخانه و برای خوش‌طعم کردن غذاها استفاده می‌شود. از این دانه‌ها در ترکیب نان‌های خانگی و حتی نان سوخاری‌ها استفاده می‌کنند. تخم رازیانه خواص درمانی نیز دارد. دم‌کرده‌ی آن برای کاهش حالت پف‌کردگی و افزایش میزان ادرار به کار می‌رود. در این مطلب چند دلیل خوب دیگر برای مصرف تخم رازیانه ارائه می‌دهیم.

تخم رازیانه به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در تخم این گیاه به کاهش خطر ابتلا به سرطان ناشی از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. باید بدانید رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که به سلول‌ها و DNA آسیب می‌رسانند. تخم رازیانه همچنین برای پیشگیری از ابتلا به سرطان کولون موثر است. به خاطر اینکه سرشار از فیبرهای گیاهی بوده و به حذف توکسین‌ها و مواد زاید از طریق روده‌ها کمک می‌کند.

تخم رازیانه ضد التهابی‌ است

آنتی‌اکسیدان‌های قوی موجود در تخم رازیانه نه تنها به پیشگیری از ابتلا به سرطان موثر است بلکه برای حفظ سلامت تمام اعضای بدن مفید است؛ به خاطر اینکه حاوی خواص ضدالتهابی می‌باشد. به عقیده‌ی محققان استفاده از تخم رازیانه می‌تواند برای درمان بیماری‌هایی مانند آرتریت و بیماری کرون که جزو بیماری‌های خود ایمنی هستند موثر باشد. البته پژوهش‌های تکمیلی برای رسیدن به نتایج قطعی‌تر در حال انجام است.

خواص تخم رازیانه فیبرهای مفید

تخم این گیاه سرشار از فیبر است. فیبرها صرفاً در مواد غذایی گیاهی وجود دارند. باید بدانید که این ترکیبات مفید در دفع راحت و خروج توکسین‌ها و مواد زاید از بدن نقش اصلی دارند. این ترکیبات مفید برای هضم غذا نیز موثرند. 100 گرم تخم رازیانه حاوی 150 درصد فیبر مورد نیاز روزانه‌ی بدن است.
اگر در هضم غذا دچار مشکل شده‌اید می‌توانید به این تخم‌های پرخاصیت اعتماد کنید به خاطر اینکه خواص هضم‌کنندگی این دانه‌های ریز از قرن‌ها پیش شهرت داشته است. نوشیدن دم‌کرده و جوشانده‌ی تخم این گیاه بعد از غذا شما را از مشکلات گوارشی نجات می‌دهد

خواص تخم رازیانه و کلسترول خون

تجمع و مازاد کلسترول موجود در رگ‌های خونی و افزایش تولید آن توسط کبد از دلایل اصلی ابتلا به بیماری‌هایی مانند فشارخون بالا و سکته‌ی قلبی می‌باشد. خوشبختانه کلسترول خون با داشتن تغذیه‌ای سرشار از مواد غذایی گیاهی و فیبر قابل‌کنترل است. ترکیبات موجود در تخم رازیانه امکان تجمع کلسترول در جداره‌ی رگ‌ها را کاهش می‌دهد و به این ترتیب از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند.

خواص تخم رازیانه و فشارخون

پتاسیم تنها ماده‌ی معدنی اصلی در تنظیم فشارخون است. این ماده‌ی معدنی در ترکیب بیشتر مواد غذایی گیاهی مانند تخم رازیانه وجود دارد. پتاسیم به کنترل و تثبیت فشارخون کمک کرده و به این ترتیب ضربان قلب را نیز تنظیم می‌کند. 100 گرم تخم رازیانه حاوی حدود 1700 میلی‌گرم پتاسیم می‌باشد.   خواص تخم رازیانه

تخم رازیانه خواص دیورتیک دارد

تخم این گیاه دارویی حاوی خواص دیورتیک است یعنی ادرار آور است و به سم زدایی از بدن کمک می‌کند. به این منظور این تخم‌ها را به صورت دم کرده استفاده می‌کنند که حجم ادرار را زیاد کرده و حالت پُف کرده‌ی بدن را کاهش می‌دهد. می‌توانید یک قاشق چای‌خوری تخم رازیانه را با 200 میلی‌لیتر آب جوش و به مدت 10 دقیقه دم کرده و میل کنید.

خواص تخم رازیانه آنتی‌اکسیدانی

تخم این گیاه دارویی سرشار از فلاوونوئیدها می‌باشد که جزو آنتی‌اکسیدان‌های قوی می‌باشند. این آنتی‌اکسیدان‌ها استرس اکسیداتیو سیستم قلبی و عروقی را کاهش داده و از بدن در برابر آسیب‌های عصبی حفاظت می‌کنند. فلاوونوئیدها همچنین شهرت زیادی در پیشگیری از پیری زودرس دارند و با رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان مقابله می‌کنند.

تخم رازیانه به هضم غذا کمک می‌کند

اگر در هضم غذا دچار مشکل شده‌اید می‌توانید به این تخم‌های پرخاصیت اعتماد کنید به خاطر اینکه خواص هضم‌کنندگی این دانه‌های ریز از قرن‌ها پیش شهرت داشته است. نوشیدن دم‌کرده و جوشانده‌ی تخم رازیانه بعد از غذا شما را از مشکلات گوارشی نجات می‌دهد.

منبع کلسیم

تخم این گیاه دارویی منبع فوق‌العاده‌ی کلسیم می‌باشد. کلسیم در ترکیب اکثر مواد غذایی گیاهی مانند بادام، سبزیجات سبز و دانه‌های ریز به ویژه کنجد وجود دارد. باید بدانید که 100 گرم تخم رازیانه حاوی 120 درصد نیاز روزانه‌ی بدن به کلسیم می‌باشد. این میزان تخم رازیانه حاوی حدود 1200 میلی‌گرم کلسیم است.

خواص آن برای گلبول‌های قرمز

تولید و ساخت گلبول‌های قرمز توسط بدن با مصرف مواد غذایی مناسب بیشتر می‌شود. تخم رازیانه حاوی میزان زیادی مس می‌باشد. این ماده‌ی معدنی برای ساخت سلول‌های خونی به ویژه در گلبول‌های قرمز لازم و ضروری است. باید بدانید که 100 گرم تخم رازیانه حدود 1070 میلی‌گرم مس دارد.

خواص

  • رازیانه اثر زیاد کننده ی شیر را در زنان شیرده دارد و بدین منظور می توان از دم کرده ی رازیانه استفاده کرد.
  • اشتها آور و مقوی است.
  • نفخ و گاز معده را از بین می برد.
  • قاعده آور است.
  • استفاده موضعی آب برگ های رازیانه، ناراحتی و خستگی مفرط چشم را از بین می برد. این گیاه که ادرار آور است، با تکرر ادرارسموم بدن را دفع می کند.
  • جوشانده ریشه این گیاه دارویی ملین و مسهل است.
  • روغن تخم این گیاه دارویی کرم روده را از بین میبرد.
  • حالت تهوع را برطرف می کند.
  • برای برطرف کردن آسم، سرفه و تنگی نفس از دم کرده تخم رازیانه به مقدار سه فنجان در روز استفاده کنید.
  • برای رفع اسهال رازیانه را با زیره سبز به نسبت مساوی دم کرده و نوش جان کنید.
  • این گیاه دارویی بعلت داشتن هورمون زنانه رشد دختران را جلو می اندازد.
  • این گیاه دارویی مغز را فعال می کند.
  • ریشه رازیانه دارای کومارین Coumarin می باشد. چون این ماده رقیق کننده خون است بنابراین آنهایی که مبتلا به تصلب شرائین یا انسداد رگها هستند می توانند از جوشانده ریشه رازیانه استفاده کنند.
  • دردهای مفاصل را برطرف می کند.
  • برای از بین بردن درد آرتروز روغن رازیانه را در محل درد بمالید.
  • مصرف آن در غذا از چشم در برابر التهاب، اختلالات مربوط به سن و پیری چشم محافظت می کند.
  • این گیاه دارویی موها را تقویت می کند، مانع ریزش مو می شود، به بدن آرامش می دهد و حافظه را تقویت می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha