کد خبر: تبخال-تناسلی-چیست؟
۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۴۴
تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی یا هرپس سیمپلکس نوع 2 اغلب نزدیک یا روی اندام‌های جنسی نمایان می‌شود. اگرچه هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما راه‌هایی برای جلوگیری از شیوع آن وجود دارد.

تبخال تناسلی چیست؟

هرپس سیمپلکس نوع 2 یک عفونت مقاربتی (STI) است. افرادی که مبتلا به تبخال تناسلی هستند، تاول‌های دردناکی روی اندام تناسلی خود می‌بینند. گاهی تاول‌ها داخل مقعد ایجاد می‌شوند. این عفونت‌ها می‌توانند برطرف شده و سپس ماه‌ها یا سال‌ها بعد دوباره عود کنند.

راه‌های انتقال ویروس

ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV) باعث این بیماری می‌شود. HSV از طریق رابطه جنسی واژینال، دهانی و مقعدی انتقال پیدا می‌کند. همچنین امکان دارد HSV از طریق بوسیدن یا تماس نزدیک (پوست به پوست) با فردی که دارای زخم باز است، منتقل شود.

انواع ویروس‌های تبخال چیستند؟

تبخال‌ها گروهی از ویروس‌های مسری هستند. همه این ویروس‌ها باعث ایجاد تاول و زخم می‌شوند. در ادامه برخی از رایج‌ترین ویروس‌های تبخال را به شما معرفی می‌کنیم.

نوع ۱

HSV-1 یا تبخال دهانی باعث ایجاد زخم در لب‌ها، لثه‌ها، زبان و داخل دهان می‌شود. این می‌تواند در برخی موارد باعث تبخال تناسلی یا همان هرپس سیمپلکس نوع 2 شود. این نوع معمولا از طریق بزاق منتقل می‌شود، مانند وقتی که کسی را با زخم‌های تبخال باز می‌بوسید. همچنین می‌توانید با به اشتراک گذاشتن مواردی مانند مسواک، رژ لب یا ظروف غذاخوری، HSV-1 را دریافت کنید.

نوع ۲

HSV-2 باعث تبخال تناسلی می‌شود.

تبخال زوستر

این ویروس باعث آبله مرغان و زونا می‌شود.

هرپس سیمپلکس نوع ۲ چقدر شایع است؟

حدود 1 نفر از هر 6 آمریکایی بین 14 تا 49 سال مبتلا به HSV-2 هستند. ویروسی که باعث هرپس سیمپلکس می‌شود.

چه کسانی ممکن است دچار تبخال تناسلی شوند؟

هرپس سیمپلکس نوع ۲ نوجوانان و بزرگسالان از هر جنس و نژادی را درگیر می‌کند. اگر شرکای جنسی متعددی دارید و از کاندوم استفاده نمی‌کنید، این بیماری می‌تواند گسترش یابد.

زنان بیشتر در معرض خطر هستند. بافت ظریف واژن می‌تواند پاره شود و ورود عفونت را آسان‌تر می‌کند. زنان سیاه پوست حتی آسیب‌پذیرتر هستند. تخمین زده می‌شود که از هر 2 زن آفریقایی تبار 1 زن بین 14 تا 49 سال به ویروس HSV-2 آلوده است؛ ویروسی که باعث تبخال تناسلی می‌شود.

هرپس سیمپلکس کجا شکل می‌گیرد؟

زخم‌های ناشی از HSV-2 می‌توانند موارد زیر را آلوده کنند.

    باسن، مقعد و قسمت داخلی ران‌ها

    دستگاه تناسلی زنان شامل واژن، فرج، لبیا (لب‌های واژن) و دهانه رحم (بافتی که واژن و رحم را به هم متصل می‌کند)

    لب‌ها، دهان، زبان، گونه‌ها و سقف دهان

    آلت تناسلی و بیضه‌ها (قسمت‌هایی از دستگاه تناسلی مردان)

آیا تبخال تناسلی مسری است؟

ویروسی که باعث هرپس سیمپلکس نوع ۲ می‌شود بسیار مسری است. می‌توانید بیماری را به دیگران بدهید یا از فردی که آلوده شده است بگیرید. حتی وقتی فردی تاول یا علائم نداشته باشد، باز هم ممکن است فرد دیگری را به ویروس تبخال آلوده کند.

آیا می‌توانید از فردی که تبخال دارد، تبخال تناسلی بگیرید؟

بلی، انواع مختلف ویروس‌های تبخال می‌توانند قسمت‌های دیگر بدن را آلوده کنند. در صورت دریافت رابطه جنسی دهانی از فردی که دارای زخم باز از HSV-1 (تبخال دهانی) است، ممکن است دچار زخم‌های تبخال در اندام تناسلی خود شوید.

علت هرپس سیمپلکس نوع ۲ چیست؟

این بیماری یک عفونت مقاربتی یا STI است که به آن بیماری مقاربتی یا STD نیز گفته می‌شود. یک ویروس مسری باعث عفونت شده و فرد را دچار این بیماری می‌کند.

هرپس سیمپلکس چگونه منتشر می‌شود؟

ویروس تبخال که باعث تبخال تناسلی می‌شود از طریق بزاق، مایع منی و ترشحات واژن منتشر می‌شود. ممکن است از فردی که علائم قابل مشاهده ندارد بیماری را بگیرید. شما می‌توانید عفونت داشته باشید، ندانید و شخص دیگری را آلوده کنید.

تحقیقات نشان داده است که تبخال تناسلی ممکن است از طریق موارد زیر گسترش یابد.

    انواع مختلف مقاربت با فرد آلوده

    تماس پوست با پوست بدون انزال

    لمس زخم‌های باز، از جمله در دوران شیردهی

    زایمان توسط مادری که عفونت فعال دارد

شما نمی‌توانید از اجسامی مانند صندلی توالت هرپس سیمپلکس نوع ۲ بگیرید. اما این امکان وجود دارد آن را از طریق اسباب بازی‌های جنسی مشترک دریافت کنید. برای ایمن ماندن، اسباب بازی‌های جنسی باید قبل و بعد از استفاده شستشو شوند و به اشتراک گذاشته نشوند.

علائم تبخال تناسلی چیست؟

برخی از افراد هرگز علائم را نشان نمی‌دهند. آن‌ها نمی‌دانند که ویروس تبخال دارند که باعث می‌شود ناخودآگاه، دیگران را آلوده کنند. شما می‌توانید سال‌ها ویروس تبخال داشته باشید و علائمی نداشته باشید، بنابراین نمی‌دانید چه زمانی و توسط چه کسی به آن مبتلا شده‌اید.

معمولا علائم در اولین شیوع یا شعله‌ور شدن (که هرپس اولیه نامیده می‌شود) بدتر می‌شوند. علائم معمولا ظرف دو تا ۲۰ روز پس از عفونت ظاهر می‌شوند. علائم فعال ممکن است تا چهار هفته طول بکشند.

علائمی که شاید تجربه شوند:

    علائم آنفولانزا مانند تب، لرز، خستگی و بدن درد

    خارش یا سوزش دستگاه تناسلی

    تاول‌های دردناک تناسلی یا زخم‌هایی که باز می‌شوند

    سردرد

    ادرار دردناک (دیسوری)

    تورم غدد لنفاوی

درمان تبخال تناسلی

هیچ درمانی برای HSV-2 وجود ندارد، این همان ویروسی است که باعث تبخال تناسلی می‌شود. در این بیماری، عفونت‌ها می‌توانند عود کنند. علائم مکرر معمولا خفیف‎تر از اولین شیوع است. علائم با شیوع بعدی چندان دوام نمی‎آورند. برخی از افراد ممکن است در طول زندگی خود فقط یک یا دو شیوع داشته باشند. برخی دیگر ممکن است چهار یا پنج شیوع در سال داشته باشند.

پس از عفونت، ویروس از سلول‎های پوست به سلول‎های عصبی منتقل شده و در سلول‎های عصبی غیرفعال (نهفته) می‎شود تا ویروس دوباره توسط برخی موارد فعال شود.

عوامل عود تبخال تناسلی

    بیماری یا تب

    هر چیزی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کند

    قاعدگی

    فشار

    قرارگیری در معرض نور خورشید

    عمل جراحی

تبخال تناسلی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

سایر بیماری‌های مقاربتی مانند سفلیس علائم مشابهی را ایجاد می‌کنند. علاوه بر معاینه فیزیکی، پزشک شما یک نمونه مایع از تاول‌ها برای آزمایش ویروس تبخال می‌گیرد. اگر تاول‌های شما بهبود یافته یا تاول ندارید، آزمایش خون می‌تواند آنتی بادی HSV-2 را بررسی کند. نشانگری که نشان می‌دهد در معرض ویروس قرار گرفته‌اید.

راه درمان تبخال تناسلی یا مدیریت آن

البته همان‌طور که اشاره شد، درمان تبخال تناسلی امکان ندارد. ولی برای مدیریت این بیماری روش‌هایی وجود دارد. اگر علائم خفیف یا شیوع کم داشتید، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. در حین شیوع بیماری، طی کردن این مراحل می‌تواند علائم را کاهش دهد.

    یک کیسه یخ به اندام تناسلی خود بمالید

    بسته یخ را در پارچه‌ای بپیچید یا آن را روی لباس زیر خود بمالید

    دستگاه تناسلی را خشک نگه دارید

    از لباس‌های نخی یا سایر زیر شلوارهای غیر مصنوعی استفاده کنید و از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنید.

    التیام زخم‌های مرطوب بیشتر طول می‌کشد

    برای تسکین درد از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) استفاده کنید

    لباس های گشاد بپوشید

    داروهای ضد ویروسی می‌توانند از شیوع بیماری جلوگیری کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند علائم را کاهش داده و به تسریع بهبود علائم کمک کنند. شما این دارو را به صورت قرص، تزریق داخل وریدی یا کرم پوست مصرف می‌کنید. با مصرف روزانه داروهای ضدویروسی می‌توانیم از شیوع بیماری جلوگیری کنیم. این داروها شانس انتقال ویروس را به افراد دیگر کاهش می‌دهند.

تبخال تناسلی چه عوارضی دارد؟

افرادی که زخم‌های باز ناشی از هرپس سیمپلکس نوع 2 دارند در مقایسه با افراد بدون تبخال دو برابر بیشتر به HIV مبتلا می‌شوند. این خطر یکی دیگر از دلایل مهم استفاده از کاندوم است.

هرپس سیمپلکس چگونه بر بارداری تاثیر می‌گذارد؟

تبخال تناسلی در زنان بر باروری یا توانایی آن‌ها برای باردار شدن تاثیر نمی‌گذارد. به زنان باردار با تشخیص این بیماری توصیه می‌شود که در هفته ۳۶ بارداری یک داروی ضد ویروسی روزانه شروع کنند تا از شیوع بیماری در زمان زایمان جلوگیری شود. اگر مادر در زمان زایمان دچار عفونت فعال شود، می‌تواند ویروس تبخال را به نوزاد منتقل کند. تبخال (هنگام تولد) نوزاد را در معرض نابینایی، آسیب مغزی، عفونت‌های پوستی و مرگ قرار می‌دهد. اصولا متخصصان زنان و زایمان در چنین مواردی برای کاهش این خطر سزارین انجام می‌دهند.

در صورت ابتلا به تبخال تناسلی آیا شیردهی ایمن است؟

تا زمانی که ضایعه باز روی قفسه سینه یا سینه وجود نداشته باشد، هیچ مشکلی نیست. اگر در دوران شیردهی شیوع فعال داشته باشید، ممکن است عفونت را از طریق لمس به نوک سینه‌ها منتقل کنید. شستن دقیق دست‌ها می‌تواند از این گسترش جلوگیری کند. شما نباید از سینه‌ای که زخم تبخال دارد استفاده کنید. می توانید شیر مادر را تا زمان بهبودی زخم ها پمپ کنید. در صورت تماس پمپ با زخم باز، به نوزاد خود شیر مادر ندهید.

چگونه می توان از تبخال تناسلی جلوگیری کرد؟

اگر از نظر جنسی فعال هستید، می‌توانید این مراحل را برای محافظت از خود و دیگران در برابر ویروس تبخال و سایر بیماری‌های مقاربتی انجام دهید.

    با یک شریک جنسی رابطه داشته باشید یا تعداد شرکای خود را محدود کنید

    آزمایشات مقاربتی را انجام دهید و هرگونه درمان مورد نیاز را تکمیل کنید

    در صورت ابتلا به هرپس سیمپلکس نوع ۲ به شرکای جنسی خود اطلاع دهید تا آزمایش شوند

    هنگام رابطه جنسی دهانی از کاندوم استفاده کنید

    در صورت ابتلا به شیوع یا در نزدیکی افرادی که دارای علائم هستند، دستان خود را اغلب بشویید

اگر شریک جنسی شما تبخال تناسلی دارد، این اقدامات می‌تواند خطر ابتلا به این ویروس را کاهش دهد.

    وقتی شریک زندگی شما علائم فعال دارد، رابطه جنسی نداشته باشید. کاندوم ممکن است همه زخم‌ها را نپوشاند، بنابراین ممکن است همچنان به ویروس مبتلا شوید

    مطمئن شوید که همسرتان طبق تجویز داروهای ضد ویروس مصرف می‌کند

اگر تبخال دارم چه کنم؟

بسیاری از افرادی که متوجه می‌شوند مبتلا به تبخال هستند، می‌دانند که همیشه این ویروس را دارند و می‌توانند آن را به دیگران منتقل کنند. به طور کلی اگر شما تبخال تناسلی دارید، به هیچ وجه تنها نیستید. تبخال یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی است. تعداد دقیق افرادی که تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته‌اند، مشخص نیست. این به این دلیل است که بسیاری از مردم متوجه وجود آن نمی‌شوند، به خصوص اگر علائم جزئی بوده و مزاحم نباشند. اگر تبخال دارید، باید هرچه می‌توانید در مورد آن بیاموزید. اطلاعات به شما کمک می‌کند بیماری خود را مدیریت کرده و احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید. در مورد بیماری خود با پزشک خود صحبت کنید.

اگر تبخال دارید، هنوز می توانید در صورت استفاده از کاندوم (یا استفاده همسرتان از کاندوم) رابطه جنسی داشته باشید. بیماری خود را به شریک زندگی خود اطلاع دهید. برخی از زوج‌ها به خاطر نداشتن بیشتر از یک شریک جنسی، ممکن است از کاندوم استفاده نکنند. از آنجا که هر موقعیت متفاوت است، اگر با داشتن تبخال همچنان این انتخاب شما است، باید با پزشک خود صحبت کنید.

با وجود تبخال تناسلی در زنان، همچنان آن‌ها می‌توانند نوزادان سالم به دنیا بیاورند. اگر مبتلا به تبخال هستید و قصد بچه‌دار شدن دارید، با پزشک خود در مورد بیماری خود صحبت کنید. اگر تبخال دارید، باید از نظر HIV (ایدز) و سایر بیماری‌های مقاربتی (سفلیس، سوزاک، کلامیدیا) نیز بررسی شوید.

چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرم؟

در صورت مشاهده موارد زیر باید به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا مورد آزمایش قرار بگیرید.

    سوزش یا خارش دستگاه تناسلی

    تاول‌های تناسلی یا مقعدی

    رابطه جنسی دردناک

    ادرار دردناک (دیسوری)

    ترشحات غیرعادی یا بوی بد آلت تناسلی یا واژن

    قرمزی واژن یا آلت تناسلی، درد یا تورم

چه سوالاتی را باید از پزشک خود بپرسم؟

شاید پس از اینکه متوجه شدید چنین بیماری‌ای دارید، استرس یا ترس اولیه مانع از فکر صحیح برای شما شود. پس بهتر است به سوالات زیر دقت کنید و بدانید که جواب این پرسش‌ها کمک بزرگی برای شما است.

    بهترین درمان برای من چیست؟

    عوارض جانبی داروهای ضد ویروسی چیست؟

    چگونه می‌توان خطر شیوع بیماری‌های بعدی را کاهش داد؟

    بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به STI های دیگر چیست؟

    چگونه می‌توانم از همسرم در برابر ابتلا به تبخال تناسلی محافظت کنم؟

    آیا باید به دنبال علائم یا عوارض باشم؟

میلیون‌ها نفر با ویروس تبخال که عامل تبخال تناسلی است، زندگی می‌کنند. این یک بیماری مقاربتی عمومی است. در صورت بروز علائم نباید خجالت بکشید یا مراقبت‌های پزشکی را کنار بگذارید. درمان می‌تواند علائم را کاهش دهد، شیوع بیماری را کاهش داده و از شرکای جنسی در برابر عفونت محافظت کند. داشتن ویروس نباید بر روابط و سلامت جنسی شما تاثیر بگذارد. با این حال شما باید به شرکای جنسی خود بگویید که ویروس دارید. پزشک شما می‌تواند راه‌های جلوگیری از شیوع این بیماری مقاربتی را برای شما توضیح دهد.

منبع:سیو طب

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha