کد خبر: بررسی-برخی-از-موانع-ذهنی-لاغری
۲۱ مرداد ۱۳۹۸، ۲۰:۰۷

پذیرش وجود موانع ذهنی لاغری

همانطور که در مقدمه گفتیم کاهش وزن برای شما هزینه هایی را در بر دارد که این هزینه می تواند شامل هزینه ی مالی، صرف زمان، گذشتن از برخی علایق و تحمل برخی سختی ها باشد. قبل از ورود به مسیر کاهش وزن باید خود را برای تقبل این هزینه ها آماده کنید و با آمادگی ذهنی و به دور از موانع ذهنی لاغری وارد این مسیر شوید. ممکن است گرسنگی بکشید، ممکن است مجبور شوید برخی کارهای نیمه ضروری را به تعویق بیاندازید، ممکن است به دلیل یک سرماخوردگی چند روزی نتوانید ورزش کنید، ممکن است چند روزی آن قدر مشغله های شما زیاد شوند که زمان برای ورزش کردن پیدا نکنید، ممکن است استرس های فراوان پایبندی شما به برنامه ها را ضعیف کنند، ممکن است به دلایل مختلف کاهش وزن شما دچار توقف شود و خلاصه ممکن است موانع متعددی سر راه شما قرار بگیرند. اگر خود را برای رویارویی با موانع ذهنی لاغری آماده نکرده باشید بدون شک شکست می خورید. اما اگر آمادگی ذهنی کافی را داشته باشید در صورت بروز هر یک از این موانع به جای دلسرد شدن و پا پس کشیدن، تلاش می کنید تا هر چه سریع تر مشکلات و موانع را از سر راه خود بردارید و به ادامه ی مسیر بپردازید.

آمادگی روانی و تاثیر آن در کاهش وزن

آمادگی روانی و دوری از موانع ذهنی لاغری یکی از عوامل کلیدی درمان چاقی است. افرادی که آمادگی روانی کافی برای کاهش وزن را ندارند بیشتر اتفاقات را خارج از کنترل خود می بینند، اعتماد به نفس پایین تری دارند و از انگیزه ی کافی برای رسیدن به تناسب اندام برخوردار نیستند. اما افرادی که آمادگی روانی بالایی دارند با انگیزه تر و مصمم تر هستند و تمام مشکلات را حل شدنی می بینند. ذهن خود را برای مبارزه با چاقی آماده کنید! اینکه یک تغذیه ی سالم داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید درآمد خاصی را برای یک کمپانی خاص به همراه نخواهد داشت بنابراین طبیعی است که شرکت ها، سازمان ها و افراد تولید کننده و عرضه کننده ی محصولات، خدمات و دستگاه های لاغری از مزایای کاهش وزن اصولی و طبیعی سخنی به زبان نیاورند و در عوض بر ذکر مزایای روش های میانبر لاغری که ارائه می دهند متمرکز شوند.

 انتظارت غیر واقعی یکی از موانع ذهنی لاغری

رکورد دوی ۱۰۰ متر حدودا ۱۰ ثانیه است. آیا می توان با تمرین بیشتر این رکورد را به ۶ ثانیه کاهش داد؟ خیر، هیچ دونده ای انتظار ندارد با تمرین بیشتر به رکورد ۶ ثانیه برسد چرا که این توانایی در بدن انسان وجود ندارد. حال فرض کنید رکورد یک دونده ی ۱۰۰ متر ۱۲ ثانیه باشد، آیا این دونده می تواند رکورد خود را ظرف مدت یک هفته به ۱۰ ثانیه برساند؟ باز هم خیر. در دو مثال قبل در هر دو حالت یک انتظار غیر واقعی وجود دارد اما با یک تفاوت. در مثال اول انتظار غیر واقعی در مورد ماهیت نتیجه ایست که مدنظر است. هیچ وقت انسان نمی تواند ۱۰۰ متر را در ۶ ثانیه بدود حتی اگر سال ها تمرین کند. در مثال دوم ماهیت نتیجه ای که مدنظر است دست نیافتنی نیست اما در مورد زمان رسیدن به این نتیجه انتظار غیر واقعی وجود دارد. یعنی یک دونده می تواند رکورد ۱۰۰ متر خود را از ۱۲ ثانیه به ۱۰ ثانیه برساند اما نه طی مدت یک هفته بلکه با هفته ها تمرین و تلاش. این دو نوع انتظار غیرواقعی به ویژه نوع دوم، در مورد افرادی که قصد کاهش وزن دارند به عنوان یکی از موانع ذهنی لاغری به وفور دیده می شوند. وقتی قصد دارید دو ماهه ۲۰ کیلوگرم وزن کم کنید دچار یک انتظار غیر واقعی شده اید.۲۰ کیلوگرم کاهش وزن غیرممکن نیست، اما نه طی دو ماه! همچنین تلاش های غیراستانداردی که برای رسیدن به این انتظارات انجام می شود مثل مصرف نابه جای دارو و پیروی از رژیم های شدید غیر اصولی به شدت سلامتی شما را در معرض خطر قرار می دهند. قبل از ورود به مسیر کاهش وزن باید یک هدف گذاری صحیح داشته باشید. اهداف شما باید واقع گرایانه، قابل دستیابی، قابل اندازه گیری و زمان بندی شده باشند. مثلا این می تواند یک هدف مناسب برای یک فرد مبتلا به چاقی باشد: من تا شش ماه آینده ۱۰ تا ۱۵ درصد از وزن و دور کمر خود کم می کنم.

تمرکز محض بر کالری ها

یکی دیگر از موانع ذهنی لاغری، تمرکز بر روی میزان کالری غذاهاست. یک جدول میزان کالری مواد غذایی از اینترنت دریافت می کنید یا یک اپلیکیشن اندازه گیری کالری مواد غذایی روی تلفن همراه خود نصب می کنید و شروع می کنید به اندازه گیری کالری های دریافتی در طول روز. فرض کنید برای کاهش وزن باید ۱۸۰۰ کالری در طول روز دریافت کنید و بر اساس اطلاعاتی که از کالری های خوراکی ها دارید هر روز دقیقا همین ۱۸۰۰ کالری را دریافت کرده اید و کالری اضافی نخورده اید. اما کاهش وزن اتفاق نمی افتد و یا با وجود کاهش وزن اندازه ی شکم شما تغییری نمی کند و از نواحی دیگر مثل دست و پا لاغر می شوید. چرا؟ چون شما فقط بر روی یکی از مسائل مهم در کاهش وزن تمرکز کرده اید و برای عوامل دیگر وقتی را اختصاص نداده اید!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha