نالوکسان: بررسی خواص و مضررات آمپول نالوکسان و موارد مصرف آن

نالوکسان دارویی است که برای جلوگیری از اثرات مواد مخدر، به خصوص در مصرف بیش از حد مواد استفاده می‌شود. در این مقاله به بررسی این دارو می‌پردازیم.

آمپول نالوکسان

آمپول نالوکسان (Naloxone) در سال 1961 ثبت و در سال 1971 توسط اداره غذا و داروی آمریکا برای مصرف بیش از حد مواد مخدر تایید شد. تجویز صحیح و به موقع آمپول نالوکسان می‌تواند جان یک فرد مسموم به مواد مخدر هم‌خانواده تریاک نظیر مورفین، متادون، هروئین و فنتانیل را که قادر به تنفس نیست و در آستانه مرگ قرار دارد، نجات دهد، اما باید توجه داشته باشیم که تزریق خودسرانه آمپول نالوکسان بسیار خطرناک بوده و می‌تواند عوارض متعددی را برای فرد به همراه داشته باشد. نالوکسان جزء داروهای بدون نسخه یا OTC نیست که افراد بتوانند از داروخانه‌ها تهیه کنند، بلکه حتما به تجویز پزشک نیاز دارد و تزریق آن نیز باید تحت نظر پزشک انجام شود. بهتر است بدانید که آمپول نالوکسان معمولا در داروخانه‌ بیمارستان‌ها و برای بخش مسمومین در دسترس قرار دارد. نالوکسان برای تشخیص و درمان مسمومیت‌ها با مواد مخدر یا کمای ناشی از آن مصرف می‌شود و بر درمان مهار تنفسی بعد از جراحی و خارش ناشی از انسداد صفراوی هم اثر دارد.

بررسی موارد مصرف این دارو

این دارو در کیت‌های اضطراری بیش ‌مصرفی مواد مخدر در اختیار مصرف‌کنندگان هروئین و سایر مواد مخدر قرار می‌گیرد. این موضوع موجب کاهش نرخ مرگ ناشی از بیش ‌مصرفی مواد شده‌است. تجویز نالوکسان برای اشخاص با مصرف دوز بالای مواد (معادل بیش از ۱۰۰ میلی‌گرم مورفین در روز) و یا افرادی که از مواد مخدر استفاده‌های غیردرمانی می‌کنند توصیه می‌شود. نالوکسان به صورت آزمایشگاهی برای درمان حساسیت مادرزادی به درد (یک اختلال بسیار نادر که از هر 125 میلیون نفر، یک نفر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد) استفاده می‌شود که باعث می‌گردد فرد احساس درد و تب نداشته باشد. این دارو همچنین می‌تواند به عنوان یک پادزهر در مصرف بیش از حد کلونیدین نیز به کار گرفته شود. در نظر داشته باشید که آمپول نالوکسان ممکن است برای درمان خارش ناشی از مصرف مواد مخدر هم استفاده شود. نالوکسان دارویی است که باعث بلوکه شدن یا معکوس شدن اثرات مواد مخدرمی‌شود اما مصرف غیر صحیح آن می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ برای مثال اگر بیمار، الکل یا نوشیدنی‌های الکلی مصرف کرده باشد ممکن است اثرات جانبی خاص این دارو را در خود افزایش دهد، همچنین ممکن است فرد به این دارو حساسیت داشته باشد و نشانه‌هایی شامل تهوع، استفراغ، اسهال، لرز، تپش قلب، افزایش فشار خون و حتی تشنج در وی ظاهر شود. نالوکسان

ارزیابی و چگونگی مصرف نالوکسان

سریع‌ترین تاثیر نالوکسان زمانی است که این دارو به صورت تزریق داخل وریدی استفاده شود. پس از انجام این کار، دارو در عرض یک دقیقه اثر گذاشته و تا 45 دقیقه هم باقی می‌ماند، البته نالوکسان را می‌توان از طریق تزریق عضلانی، تزریق زیر جلدی و یا اسپری بینی نیز استفاده کرد. توجه داشته باشید که تجویز این دارو در بیماران وابسته به داروهای شبه تریاک موجب بروز علایم قطع مصرف می‌شود، همچنین از آنجایی که این دارو دارای طول اثر کوتاهی است، هنگام تجویز بعد از جراحی، مقدار دارو در هر بیمار باید به طور جداگانه تنظیم شود تا ضمن حفظ اثر ضد درد کافی داروی شبه تریاک، ضعف تنفسی نیز برطرف شود. تجویز آمپول نالوکسان باید همراه با آموزش‌های استاندارد لازم شامل جلوگیری، شناسایی و عکس‌العمل نسبت به بیش‌مصرفی مواد و نیز تنفس دهان به دهان و تماس با اورژانس پزشکی انجام گیرد.

معرفی اثرات جانبی استفاده از آمپول نالوکسان

آمپول نالوکسان باید در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی با احتیاط مصرف شود، همچنین کسانی که در حال مصرف داروهایی هستند که می‌توانند اثرات نامطلوب بر سیستم قلبی عروقی مانند فشار خون پایین، تجمع مایع در ریه‌ها (ادم ریوی) و ضربان غیر طبیعی قلب بگذارند، باید حتما در این باره با پزشک خود مشورت نمایند. در نظر داشته باشید که گزارش‌هایی مبنی بر انقباض‌های ناگهانی با آنتاگونیست‌های اپیوئید منجر به ادم ریوی و فیبریلاسیون بطنی مشاهده شده است. در زیر به سایر عوارض جانبی آمپول نالوکسان اشاره خواهیم کرد:
  • تعریق
  • حالت تهوع
  • بیحسی
  • لرز
  • استفراغ
  • سر درد
  • قرمز شدن پوست
  • تغییرات ضربان قلب
  • تشنج
  • فشار خون
  • تاکی کاردی بطنی
  • اثرات سیستم عصبی مرکزی از جمله تحریک، درد بدن، بیماری مغزی و کما
نالوکسان نالوکسان ممکن است باعث خواب آلودگی شود، در این صورت باید از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری کامل دارند، خودداری نمود.

نکات مهم و ضروری در مورد مصرف

از آنجا که این موضوع بسیار با اهمیت است، بار دیگر متذکر می‌شویم که آمپول نالوکسان حتما باید تحت نظر پزشک و به تجویز وی استفاده شود، زیرا همانطور که گفته شد مصرف خودسرانه این دارو بسیار خطرناک بوده و می‌تواند عوارض جدی را برای فرد به همراه داشته باشد، از این رو فروش آن بدون نسخه ممنوع بوده و در دسترس قرار ندارد. توجه داشته باشید که تزریق این دارو به صورت خودسرانه می‌تواند مرگ آور باشد. در صورت استفاده، دوز مصرفی این دارو نیز حتما باید طبق گفته پزشک انجام شود و از بالا و پایین کردن مقدار دوز آن جدا اجتناب کنید. آمپول نالوکسان معمولا برای بیماران سالخورده مقادیر کمتری مصرف می‌گردد و بروز علائم قطع مصرف در بیماران وابسته به داروهای شبه تریاک طبیعی می‌باشد. در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقادیر توصیه پزشک، بیمار را بلافاصله به بیمارستان منتقل نمایید و این دارو را از دسترس اطفال دور نگه دارید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • B.b.s-suraning ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
    یکی از داروهایی بسیار حیاتی می باشد که در درمان اوردوز یامصرف بیش از اندازه مواد مخدر ارزش حیاتی دارد. جا دارد یک فاتحه و ۴ قل هوالله برای شادی روح کاشف این دارو نثار کنیم. هرچند اگه ممکنه یهودی یا شیطان پرست یا همجنسگرا بوده باشد. خدا بدونه و عمل ایمان اون.