کد خبر: اصول-تغذیه-صحیح-در-زندگی
۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۹:۳۵
اصول تغذیه صحیح در زندگی

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و ماشینی شدن جامعه دگرگونی های عجیبی در زندگی انسان روی داده در جهان صنعتی امروز پدیده های فوق العاده عظیمی به وقوع پیوسته و در واقع به جای حاکم شدن نظم و ترتیب در جهان بی نظمی حاکم شده است ، بیماری های که بشر هر از گاهی با آن دست و پنجه نرم می کند حاکی از آن است که اختلالاتی در طبیعت و نظام آفرینش رخ داده ، قطعا این بی نظمی حاکم شده اختلال در سلامتی و زندگی بشر موجب شده است .کاملا روشن است که پیشگیری مهم تر از درمان است پس بهتر است در زمینه ریشه یابی بیماری ها بیشتر تلاش کرد تا نتیجه مطلوب به دست آید و بشر از این بالای خانمان سوز نجات یابد .

بیماری که اخیرا در کل دنیا شیوع پیدا کرده و رعب و وحشت عظیمی در میان همگان ایجاد کرده و بسیاری از بیماران و پزشکان را به خود مشغول کرده لازم است که بیشترین تلاش انسان در پی دست یافتن به علل و ریشه های این بیماری و نابودی آن باشد .انسان امروزی چنان عرصه را برای خود تنگ کرده است که خلاصی از این فشار های روحی و روانی برای او به راحتی امکان پذیر نیست .

برای رسیدن به تندرستی و زندگی سرشار از نشاط و آرامش باید تحولی عظیم در سیستم زندگی و سبک تغذیه ایجاد کرد . سلامتی انسان در گرو تغذیه سالم و زندگی با کیفیت است . بزرگ‌ترین نعمت برای انسان عاقل ، سلامتی جسم و روح و روان است که می توان با تغذیه سالم و رعایت خیلی از  عادت های  صحیح را به دست آورد .

عقل سالم در بدن سالم تحقق پذیر است در صورت رعایت کردن در به کارگری تغذیه و  سایر عوامل انسان می تواند تا حدود زیادی بدون بیماری و اظطراب زندگی کند و از مصرف دارو بی نیاز شود و همچنین در مقابل بسیاری از بیماری ها ایمن  بماند  . نکته قابل توجهی که در مورد ابتلا به بیماری ها که باید خاطر نشان کرد هر بیماری به دنبال یک اختلال است امروزه از نظر طب مدرن یا طبروز برخی از بیماری ها علت مشخصی ندارد یا هنوز ناشناخته است . اگر بخواهیم این مسئله را دقیق بررسی کنیم هر معلولی زائیده علتی است .

بهترین اقدام برای درمان از بین بردن علت است ، نه مبارزه با معلول . سپس باید به سبک تغذیه و کیفیت غذاهایی است که می شود توجه بیشتری داشت . همه بیماری هایی که امروزه بسر با آن ها مواجه است مانند دیابت سرطان ها و بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های روحی و روانی نتیجه تغذیه ناسالم و عدم تحرک ناکافی در زندگی است سر چشمه بسیاری از بیماری ها غذاهای اضافی است که به صورت جذب نشده در بدن انسان باقی می ماند این مواد اضافی هم بار سنگینی برای قلب و دستگاه های دیگر بدن است و هم منبع آماده ای برای انواع عفونت ها و بیماری ها . نخستین گام سوزاندن مواد مزاحم و در حقیقت زباله های بدن و پاکسازی جسم است .

افراط در تغذیه ، با توجه به عدم تحرک جسمانی کافی یکی از عوامل اصلی بیماری های مزمن محسوب می شود . پیشگیری مهم ترین و اساسی ترین روش نجات از بیماری هاست . توصیه می شود تغذیه سالم و زندگی با کیفیت تحت نظر کارشناسان متخصص تغذیه فرهنگ سازی شود . یک زندگی سالم و تغذیه با کیفیت و دوری از خیلی عادت های رایج اشتباه ، بشر رو از خیلی بیماری های ناشناخته و عجیب مصون نگه میدارد . یکی از مهم ترین مسائل روزمره زندگی انسان استفاده از انواع غذاها برای رفع گرسنگی و ادامه حیات است ، انسان باید از غذاهای مصرفی روزانه خود اطلاعات زیادی داشته باشد و باید بداند چه مصرف کند و آنها را چگونه طبخ و چه نوع غذاهایی برای بدنشان مفید  و چه غذایی مضر است ‌.

ورزش برای حیات بشر ضروری است و استراحت پس از ورزش برای تجدید قوا ضروری است . تعادل خواب و بیداری در حفظ سلامتی و درمان بیماری ها اهمیت بالایی دارد . حالات روحی و روانی مهم ترین نقش را در حفظ سلامتی و درمان بیماری ها بر عهده دارند . اظطراب و نگرانی سیستم ایمن بدن را تضعیف می کند از همین رو وقتی نگران هستید احتمال بیمار شدنتان در واقع بیشتر می شود .

رژیم غذایی دوران بارداری

در حال حاضر جهان در حال پیشروی به سمت بیماری های مزمن است که رابطه مستقیمی با سبک تغذیه و سیستم زندگی افراد دارد . بیماری های نظیر حمله های قلبی و سکته های مغزی ، بیماری های مزمن ، ریوی ، دیابت ، فشار خون بالا که در همه موارد ذکر شده است تغذیه نقش کلیدی را اجرا می کند ‌. کاملا روشن است افرادی که در معرض مرگ و میر کووید ۱۹ هستند و یا به شدت آسیب می‌بینند افرادی هستند که دچار بیماری های فرض هستند . زندگی این افراد در شرایط کنونی به شدت در خطر است . بهترین عملکرد برای مبارزه با کووید ۱۹ افزایش و تقویت سیستم های دفاعی بدن از طریق تغذیه سالم و اصلاح سبک زندگی است . امید هست امر سلامت به یک مسئله جدی تبدیل شود و تغذیه همه افراد تحت نظر کارشناسان تغذیه مورد توجه قرار گرفته تا بتوانیم با بحرانی که زندگی بشر را به شدت تحت تأثیر قرار داده مقابله کنیم . به طور کلی می توان گفت تغذیه سالم و متنوع می تواند هم به عنوان یک عامل پیشگیرانه و هم یک عامل حمایتی در برابر کووید ۱۹ عمل می کند .

بنابراین مراقبت های تغذیه ای برای کاهش احتمال ابتلا به ویروس کرونا یا کاهش عوارض ناشی از آن در جریان ابتلا به این ویروس و دوران نقاهت ضروری است . مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامتی بدن و مصرف انواع مختلف مواد غذایی شامل نان های سبوس دار و غلات ( به ویژه جوانه گندم و ماش ) گوشت ، شیر و فر آورده های آن سبزیجات و میوه ها ، تخم مرغ ، حبوبات و مغز آنها در این دوران اهمیت ویژه ای دارد .

پس لازم است که علم خود را در مورد غذا و ارزش غذایی همه محصولات بالا ببریم . مواد غذایی سالم باید در برنامه غذایی همه افراد باشد و مواد غذایی که فاقد ارزش غذایی هستند از برنامه غذایی حذف شود و بسیاری از عادت های رایج اشتباه که  سلامتی هر فرد را به خطر می اندازد باید کنار گذاشته شود . برای رسیدن به یک سلامتی مطلوب و در امان بودن از بیماری هایی که امروزه بشر رو تهدید می‌کند ایجاد یک تحول بزرگ در زندگی ، همه افراد است . رعایت دستورات بهداشتی در خوردن و آشامیدن یکی از مهم ترین عوامل سلامت ، شادابی و طول عمر است . اگه مردم بدانند چه باید بخورند و چگونه بخورند بی تردید بیشتر بیماری ها از انسان دور خواهد شد .

امروزه مردم هر غذایی را که  مزه ی بهتری دارد به هر اندازه که بخواهند میل دارند و به هر شکلی که پیش بیاید مصرف می کنند به این دلیل است که مقاومت بدن کم می شود و گرفتار بیماری ها می شوند . عوامل موثر در سلامتی انسان : آب ، هوا ، نوشیدنی ها ، ورزش ، تعادل در خواب و بیداری هوا نقش موثری در حفظ سلامتی افراد دارد هوای سالم ایجاد نشاط و جلوگیری از خستگی و افزایش سطح انرژی و تنظیم حالات روحی و روانی دارد همچنین هوای آلوده ، کندی حواس ، رخوت و مشکل تنفسی را به همراه دارد . غذا : غذا و نوشیدنی ها اهمیت خاصی در حفظ سلامتی دارند . هر ماده چه جامد چه مایع که خورده می شود در دستگاه گوارش هضم و سپس جذب و پس از آن تولید انرژی می کند که در اعمال حیاتی بدن انسان و رشد و نمو نقش دارد .

توصیه می شود از مصرف غذاهایی مانند سوسیس و کالباس پرهیز شود ‌. همچنین مصرف غذاهای پر چرب یا سرخ شده ، پیتزا و انواع فست فود ها و غذاهای آماده فرآوری شده نمک و ترشی ها ، شیرینی جات ، آبمیوه های صنعتی نوشابه های گاز دار ، شکر و مربا و قند برای بیماران مبتلا محدود می شود ‌. همچنین روغن مصرفی در این ایام روغن کانولا ، زیتون  و کنجد به دلیل دارا بودن فیبر ، امگا 3 و ویتامین E ضروری است . دریافت کافی مواد غذایی و رعایت تعادل و تنوع در مصرف ، منجر به تقویت سیستم دفاعی بدن و بازگشت سریع سلامتی می شود و باید گفت تغذیه در رأس درمان قرار دارد . با یک عملکرد اساسی و گروهی با تغییر سیستم زندگی و مصرف غذاهای سالم به سمت زندگی با کیفیت و مطلوبی پیش برویم ، به امید سلامتی همه ی هموطنان عزیز.

 

دکتر پروانه کرد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha