کد خبر: اشتباهات-رایج-در-مسواک-زدن-و-چگونگی-رفع
۱۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۴۵
اشتباهات رایج در مسواک زدن و چگونگی رفع آن‌ها
شاید این موضوع برای‌تان جالب باشد که خیلی از ما عمل مسواک زدن را درست انجام نمی‌دهیم. در واقع با اشتباه انجام دادن آن حتی گاهی به دندان‌های خود آسیب نیز می‌رسانیم. خوشبختانه، در جایی که اشتباهاتی وجود داشته باشد، روش‌هایی نیز برای رفع آن‌ها وجود دارد. با این مقاله از WebMD یا خبرگزاری سلامت همراه باشید.

 هشت اشتباه رایج در مسواک زدن و روش رفع آن‌ها

1. شما مسواک اشتباه را انتخاب می‌کنید.

چگونه می‌توانید از میان صدها مدل جذاب و رنگارنگ مسواک در سوپر مارکت محلی خود، گزینه مناسب را انتخاب کنید؟ مسواک مناسب کیمبرلی هارمز، دندانپزشکی از فارمینگتون می‌گوید: مطمئن شوید که مسواک شما می‌تواند مکان‌هایی را که نیاز به تمیز شدن دارند پوشش دهد. این یعنی هرجایی که باید بتوانید با یک مسواک آن مکان‌ها را تمیز کنید. این موضوع می‌تواند هم درباره مسواک برقی و برای مسواک دستی صادق باشد. اما یک قانون وجود دارد که به گفته هارمز قابل بحث نیست. آن قانون می‌گوید: چیزی که ما (متخصصان سلامت دهان و دندان) واقعاً بر آن اصرار داریم که بسیار مهم است، این است که مسواک باید برسی با موهای نرم داشته باشد. موی روی برس مسواک باید بتواند هنگام مسواک زدن خم شود، تا به نوعی درست زیر لثه قرار بگیرد.

اندازه برس مسواک مهم است

اندازه سر برس نیز مهم است، به خصوص اگر دهانی کوچک‌تر از حالت عادی داشته باشید. برس‌های مسواک نیز دارای اندازه‌های مختلف و زاویه‌های مختلف هستند. و حتی برخی انعطاف پذیرتر از دیگر برس‌ها هستند. اما دندانپزشکان موافقند که قسمت مهمی موی روی برسی است که باکتری‌ها را از بین می‌برد و پلاک‌های دندان و لثه شما را سست می‌کند. این پلاک می‌تواند باعث بیماری لثه شده و منجر به پوسیدگی دندان شود. بعضی اوقات مردم فکر می‌کنند که هرچه موهای برس مسواک سخت‌تر باشند، دندان‌هایشان تمیزتر می‌شوند. اما این قانونی در مسواک زدن نیست نیست که لزوماً درست باشد. موهای نرم روی برس از موهای سخت بسیار مؤثرتر عمل کرده و دندان‌هایتان را بهتر تمیز می‌کنند. موهای سخت برس مسواک در واقع می‌توانند ساختار دندان شما را خراب کنند. به دنبال مهر تأیید انجمن دندانپزشکی و سازمان بهداشت بر روی مسواک جدید خود نیز بگردید.

2. شما هنگام مسواک زدن به دندان‌هایتان فشار می‌آورید

وقتی نوبت به مسواک زدن می‌رسد، محکم‌تر مسواک زدن لزوماٌ بهتر نیست. مسواک را محکم مسواک می‌زنید یکی از بزرگ‌ترین مسائلی که مردم دارند این است که آن‌ها سعی می‌کنند خیلی محکم دندان‌های خود را مسواک بزنند. آن‌ها احساس می‌کنند اگر واقعاً  به دندان‌هایشان فشار نیاورند، دندان‌شان تمیز نمی‌شود. اما پلاک نرم و سست است، بنابراین شما برای از بین بردن آن‌ها مجبور به فشار آوردن یا محکم مسواک زدن نیستید. بهترین راه برای رفع این مشکل این است که عمل محکم مسواک زدن را با عمل آرام و نرم تمیز کردن دندان که مانند ماساژ دادن می‌ماند در ذهن خود جایگزین کنید.

3. شما در مسواک زدن عجله می‌کنید

شما باید حداقل دو بار در روز و هر بار 2 دقیقه مسواک بزنید.   مسواک زدن در طول دو دقیقه اما گاهی مدرسه یا کار دیر می‌شود. یا می‌خواهید زودتر به رختخواب بروید. هر چند وقت یکبار باید زمان این مسواک زدن را کوتاه کنید. نکته ساده این است که شما نباید این کار را انجام دهید. متخصصا قبلاً پیشنهاد می‌کردند که با استفاده از ساعت‌های کوکی و یا ثانیه شمارها، مطمئن شوید که کم‌تر از دو دقیقه مسواک نمی‌زنید. اما حالا همه به گوشی‌های هوشمند مجهر هستند. اگر بخواهید می‌توانید یک تایمر برای 2 دقیقه تنظیم کنید. بنابرین شما مطمئن می‌شوید که مسواک زدن شما کم‌تر از دو دقیقه طول نکشیده است. یکی از متخصصان دهان و دندان در این‌باره پیشنهاد جالبی داده است. او می‌گوید: من جوانان زیادی را می‌بینم که با هدفون در حال گردش هستند. اگر می‌توانید هنگام مسواک زدن هدفون خود را روی گوش بگذارید و آهنگی پخش کنید. چرا که یک آهنگ متوسط برای مثال در ژانر پاپ در محدوده 2 تا 3 دقیقه است. بنابراین اگر در حالی که به یکی از آهنگ‌های مورد علاقه خود گوش می‌دهید مسواک بزنید، احتمالاً برای مدت زمان کافی‌ای این عمل را انجام داده‌اید.

4. شما مسواک را برای مدت طولانی نگه می‌دارید

وقتی مسواک خوبی پیدا می‌کنید، گاهی اوقات سخت است که آن را کنار بگذارید. مسواک را زیاد نگه می‌دارید اما وقتی تغییراتی در موی برس آن مشاهده می‌کنید، وقتی رنگ آن رنگ آن تغییر کرده، خم و یا کثیف شده است، وقت آن است که آن مسواک را دور بیاندازید. هنگامی که موهای برس آن ساییده شوند، مسواک کارایی خود را از دست می‌دهد. بنابراین حداقل هر 3 تا 4 ماه مسواک را تغییر دهید.
  • البته این توصیه به کیفیت، میزان استاندارد بودن و نحوه مصرف و نگه‌داری شما از آن نیز بستگی دارد. بنابرین باتوجه به نکات ذکر شده گاهی شما باید هر دو ماه و یا حتی هر ماه مسواک خود را تعویض کنید.
همچنین، عاقلانه و منطقی است که مسواک خود را با دیگران به اشتراک نگذارید. آن را در هوای آزاد نگه دارید تا در هنگام خشک شدن قارچ یا باکتری روی آن ایجاد نشود.

5. شما مسواک را به عقب و جلو می‌برید

این عادت معمول مسواک زدن است در امتداد دندان های خود و از چپ به راست مسواک را جلو و عقب می‌برید. باید توجه کنید که نباید به دندان‌های خود فشار بیاورید، حرکت نرم و آرام هنگام مسواک زدن را به خاطر دارید؟ سانگیتا گاجندرا، دندانپزشک در موسسه بهداشت دهان و دندان ایستمن در روچستر نیویورک می‌گوید: از لثه شروع کنید و سپس مسواک را به بالا و پایین جرکت دهید. او همچنین این نکته را ذکر می‌کند که اگر عمل مسواک زندن را درست انجام ندهید، نه تنها به شما کمکی نمی‌کند، بلکه به دندان‌ها و لثه شما صدمه نیز می‌زند.

6. هنگام مسواک زدن لثه را فراموش می‌کنید

باکتری‌ها اغلب در جایی که دندان شما به لثه وصل می‌شود، رشد می‌کنند. ما معمولا هنگام مسواک زدن آن منطقه را فراموش می‌کنیم.   هنگام مسواک زدن لثه را فراموش می‌کنید شما باید به درحدود یک میلی متر از بافت لثه جایی که دندان شما از لثه خارج می‌شود، دسترسی پیدا کنید به نوعی که مسواک درست زیر لثه باشد.
  • به همین دلیل است که توصیه می‌شود موهای برس مسواک باید نرم و انعطاف پذیر باشند، تا بتوانند به این مناطق دسترسی داشته باشند.
مسواک زدن مسلماً به تمیز کردن کل دندان‌‎ها است. یا حداقل هر چیزی که می‌توانید با مسواک خود به آن برسید. و این تنها شامل زیر لثه می‌شود. هانس مالمستروم، دندانپزشک در روچستر نیویورک می‌گوید: ما هنگام مسواک زدن زمان بیشتری را روی سطح دندان‌ها می‌گذرانیم و واقعاً روی خط لثه تمرکز نمی‌کنیم. این یکی از رایج‌ترین موارد است، ما در امتداد خط لثه مسواک نمی‌زنیم و آن را فراموش می‌کنیم.

اما چطور باید این کار را انجام دهیم؟

متخصصان معتقدند که این عمل زیاد دشوار نیست.

از مسواک زدن با زاویه استفاده کنید

مالمستروم می‌گوید: ما معمولاً توصیه می‌کنیم مسواک را با زاویه 45 درجه در برابر خط لثه قرار دهید. این حرکت خط لثه را پوشش می‌دهد. سپس با ضربه‌هایی آرام که به بالا و پایین می‌روند، بقیه قسمت‌ها و دیگر دندان‌ها را تمیز کنید. برس را به سمت بالا و پایین کج کنید تا قسمت داخلی دندان‌های جلوی شما تمیز شوند.
  • فراموش نکنید که زبان خود را نیز مسواک بزنید.  با این کار از شر باکتری‌ها خلاص می‌شوید.

زبان و اطراف آن را فراموش نکنید!

مردم همه قسمت‌های خارجی دندان‌های خود را مسواک می‌زنند، این یعنی بخشی که آن‌ها می‌توانند ببینند. هرچند متأسفانه آن‌ها داخل دهان و  اطرف زبان را فراموش می‌کنند.

7. خیلی زود  شروع به مسواک زدن می‌کنید

گاهی این قضیه وسوسه انگیز است که بلافاصله به دستشویی بروید تا از شر بقایای آن وعده غذایی که همین حالا خوردید، خلاص شوید. البته این بهتر از مسواک نزدن است. اما متخصصان می‌گویند شما بهتر است تا کمی صبر کنید. در این عمل عجله می‌کنید آن‌ها می‌گویند: بعد از غذا در دهان شما اسید ترشح می‌شود و اکنون از مواد شوینده و ساینده استفاده می‌کنید. بنابراین شما به نوعی کمک می‌کنید تا اسید، مینای دندان شما را هنگام مسواک زدن از بین ببرد. اما چه مدت باید منتظر بمانید؟ متخصصان می‌گوید 15 یا 20 دقیقه انتظار مناسب است. این مدت کافی است تا بزاق دهان شما اسید داخل دهان را از بین می‌برد. یا این‌که شما می‌توانید دهان خود را با مقداری آب بشویید تا از مقداری از آن اسید قبل از مسواک زدن خلاص شوید.

8. یکبار مسواک زدن برای شما کافی نیست!

حداقل دو بار در روز و هر بار حداقل 2 دقیقه باید مسواک بزنید. این باید به عادت روزانه شما تبدیل شود. اما شاید بتوانید مطمئن شوید که حداقل یکی از آن دفعات درست انجام می‌شود. این عمل شمال مسواک زدن ، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهان‌شویه است. اشتباهات رایج تا زمانی كه باكتری‌ها را هر 24 ساعت یك بار از دهان‌مان خارج کنیم، می‌توانیم جلوی تولید بیش‌تر آن‌ها را گرفته و خطر کم‌تری برای دهان خود ایجاد کنیم. متخصصان می‌گویند یک بار در روز مسواک زدن شاید برای شما کافی نباشد، اما شستشوی کامل دهان و دندان حتی روزی یکبار نسبت به اصلا انجام ندادن این کار یا حتی اشتباه انجام دادن آن بسیار سودآورتر است.
  • بنابرین سعی کنید درست مسواک بزنید و مهم‌تر این‌که مسواک زدن را فراموش نکنید.
 

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha