کد خبر: آشنایی-با-روش‌های-تربیت-کودکان
۱۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۵۸

تربیت کودکان

همین طور که میدانید مهمترین وظیفه پدر و مادر در مقابل فرزند تربیت (Child Training) اوست . اصول تربیتی که روی کودکان زیر 7 سال بکار می‌بریم در اینده و سرنوشت او تاثیر زیادی خواهد داشت.

تنبیه و تحقیر جزو روش‌های تربیت کودکان است؟

تنبیه و تحقیر جزو روشهای تربیت کودکان نیست. گاهی والدین ناخواسته از روی عصبانیت به تنبیه یا تحقیر کودک میپردازند. این تنبیه اگر از روی عصبانیت باشد مساله نگران کننده ای نیست (کتک زدن که کلا اشتباه است) . پس از ارام شدن از کودک بخاطر عصبانیت عذر خواهی کنید. اما اگر ان را جزو اصول تربیتی کودک بدانند و معتقد باشند کودک بدون تنبیه تربیت نمی شود کاملا اشتباه است. روش‌های تربیتی درستی وجود دارد که والدین به جای عصبانیت و تنبیه باید جایگزین کرده و به کودک خود هم آموزش دهند تا در مواقع عصبانیت در پیش گیرند. شما باید برای تربیت فرزندتان از یک روش با اعتدال استفاده کنید. اولا این را تاکید کنیم تنبیه بدنی حتی با سیلی زدن ممنوع است .  شما باید روشی به جز تنبیه  را برای تربیت او انتخاب کنید. دوما این را بگوییم که منظور ما این نیست که به کودکتان نگویید بالای چشمت ابرو که مبادا ناراحت شود. هر بار که خطایی از کودک دیدید باید با حرف زدن و جایزه دادن یا سایر روش ها  به او بفهمانید که کار او دیگر نباید تکرار شود . وگرنه کودکتان لوس می شود . اما از تنبیه بدنی یا تنبیه های ترسناک و از روی عصبانیت بپرهیزید . پیشنهاد میکنیم برای تربیت کودکان از کتابهای زیادی استفاده کنید. روانشناسی تربیت کودکان

والدین سهل‌گیر و بی بندوبار

همان گونه که در بالا گفتیم منظور ما از تنبیه نکردن این نیست که به کودک اسان بگیرید و اجازه دهید هر کاری میخواهد بکند. به گفته دکتر میراخورلی همان گونه که والدین سخت گیر فرزندان خوبی تربیت نمیکنند والدین سهل گیر هم همین طور است . همه چیز باید در حد اعتدال باشد . توجه کنید والدینی که  کودک را با سهل انگاری رها می‌کنند و به این علت که تحمل سماجت کودک را ندارند بلافاصله نیازهای او را براورده می‌کنند، در تربیت فرزند شکست میخورند و فرزندشان بی بند و بار و بی نظم می شود . فکر میکند که هر کاری بخواهد در خانه یا جامعه می تواند بکند . همچنین اگر در جامعه به خواسته های خود نرسند ، چون در خانه همه چیز بر وفق مرادشان بوده ، به مشکل بر خواهند خورد .

اختلافات زناشوئی بزرگترین ضربه در روشهای تربیت کودکان

توجه داشته باشید که اختلافات زناشوئی بزرگترین ضربه در تربیت کودکان است . اگر والدین مدام با هم دعوا و درگیری دارند و حتی با صبر و رفتن به مشاوره هم مشکلاتشان حل نشد بهترین راه طلاق است . چوت این اختلافات و دعواها باعث احساس حقارت،ناامنی،استرس ،عدم اعتماد به نفس وبزهکاری در کودک خواهد شد . طلاق اگر عاقلانه باشد خیلی هم کار خوبی است . البته نمیگوییم تا دعوایتان شد طلاق بگیرید . چون عوارض طلاق هم در تربیت فرزند زیاد است . اما گاهی واقعا چاره ای جز طلاق نیست. تا جایی که میتوانید این اختلافات را حل کنید و جلوی کودک دعوا نکنید و به هم بی احترامی نکنید. این امر بستگی به میزان اختلافات ونحوه برخورد والدین دارد. در مواردی والدین با یکدیگر اختلاف دارند لیکن سعی می‌کنند کودک متوجه این اختلافات نشود واز طرفی برخی از والدین توجهی به این امر نداشته و دائما در مقابل کودک با هم دعوا می‌کنند. گاهی والدین تمایل به تربیت صحیح کودک دارند لیکن آگاهی و دانشی در این خصوص ندارند ودنبال کسب آگاهی نیستند. این والدین با ارائه رفتار تربیتی که خود گمان می‌کنند صحیح است، در تربیت کودک اشتباه میکنند . والدین باید برای کسب اطلاع از روشهای تربیت کودکان زیاد مطالعه کنند .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha