۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳

سندروم بینایی کامپیوتر

سندروم بینایی کامپیوتر یکی از مشکلات چشم و بینایی است که بر اثر کار کردن طولانی مدت با رایانه و استفاده از تلفن همراه به وجود می آید. در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم.

سندروم بینایی کامپیوتر

سندروم بینایی کامپیوتر اصطلاحی است برای توصیف تمام مشکلات چشم یا بینایی که در اثر استفاده طولانی مدت از کامپیوتر رخ می دهد که از آن به عنوان فشار دیجیتال نیز نام برده می شود. محققان معتقدند که حدود ۵۰ تا ۹۰ درصد افرادی که با کامپیوتر کار می کنند، حداقل چند نشانه و علامت از این عارضه را دارند.

با این حال، تنها افراد بزرگسال نیستند که تحت تاثیر قرار می گیرند. بچه هایی که به مدت طولانی به تبلت ها یا کامپیوتر خیره می شوند نیز می توانند باعث پیشرفت این مشکل شوند مخصوصا اگر روشنایی و طرز قرار گرفتن آنها، با شرایط ایده آل فاصله داشته باشد.

با این حال، تنها افراد بزرگسال نیستند که تحت تاثیر قرار می گیرند. بچه هایی که به مدت طولانی به تبلت ها یا کامپیوتر خیره می شوند نیز می توانند باعث پیشرفت این مشکل شوند مخصوصا اگر روشنایی و طرز قرار گرفتن آنها، با شرایط ایده آل فاصله داشته باشد.

ممکن است تعجب کنید که چگونه کامپیوتر، بینایی شما را می تواند تحت تاثیر قرار دهد. در بخش بعدی جواب سوال خود را بخوانید.

دلایل ابتلا به سندروم بینایی کامپیوتر یا فشار چشم دیجیتال

برخی از دلایل رایج سندروم بینایی کامپیوتر عبارتند از:

  • استفاده نکردن منظم از عینک مخصوص مطالعه یا ضد انعکاسی
  • بالا رفتن سن
  • اصلاح نشدن عیوب چشم
  • نور ضعیف
  • نور خیره کننده صفحه نمایش
  • قرار گرفتن در وضعیت نامناسب و نداشتن فاصله با صفحه نمایش

بینایی و تاثیر کامپیوتر بر آن

سندروم بینایی کامپیوتر (CVS)، مشابه سندرم تونل کارپال و سایر آسیب های حرکتی (تکراری) است که احتمالا در محل کار با آن روبرو شده اید. این امر ناشی از حرکات مکرر چشمان شما در یک مسیر و برای مدت زمان طولانی است.

هنگامی که به طور مداوم به کامپیوتر نگاه می کنید، چشمان شما باید به طور مداوم بر روی صفحه نمایش، تمرکز داشته باشند و برای خواندن یا نوشتن، مجبور هستید تا چشمان خود را از کامپیوتر به جلو و عقب ببرید. چشم ها، همچنین به تصاویر تغییر یافته بر روی صفحه نمایش کامپیوتر واکنش نشان می دهند.

در حالی که چنین مشاغلی ممکن است به نظر آسان برسند، اما ماهیچه های چشم، برای انجام این گونه مشاغل، نیاز به تلاش زیادی دارند.

ابتلا به سندروم بینایی کامپیوتر

نشانه های سندروم بینایی کامپیوتر

علائم و نشانه های رایج مرتبط با سندروم بینایی کامپیوتر عبارتند از:

  • تاری دید یا دوبینی داشتن
  • خستگی چشم
  • وجود یک جسم شناور در جلوی چشم ها
  • احساس سوزش در چشم
  • چشم های خشک
  • چشم ممکن است قرمز شده و آبریزش داشته باشند
  • چشم های متورم
  • سردرد
  • درد پشت یا گردن

روش تشخیص این بیماری

سندرم بینایی کامپیوتر، و یا فشار چشم دیجیتالی، می تواند از طریق معاینه چشم تشخیص داده شود. تست هایی که برای تشخیص استفاده می شوند ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • سابقه بیمار برای تشخیص هر گونه علائمی که بیمار در حال تجربه آن است و کشف تاثیر هرگونه بیماری زمینه ای، داروی مصرفی یا عوامل محیطی که ممکن است به علایم مربوط به استفاده از کامپیوتر کمک کنند.
  • اندازه گیری آمادگی بصری برای ارزیابی اینکه میزان دید ممکن است تحت تاثیر قرار گرفته باشد؟
  • تعیین نمره عینک و لنز  مورد نیاز برای جبران هر گونه خطای انکساری (نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم)
  • آزمایش چگونگی تمرکز، حرکت و همکاری چشم ها با یکدیگر

آزمایش آخر ممکن است بدون استفاده از قطره چشم انجام گیرد تا چگونگی پاسخ چشم در شرایط طبیعی دیده شود. در برخی موارد، مانند زمانی که مقداری از قدرت تمرکز چشم قالب تشخیص نیست، قطره چشم ممکن است استفاده شود. این قطره به طور موقت تمرکز چشم را در حین انجام آزمایش تغییر می دهد. با استفاده از اطلاعات به دست آمده از این آزمایش ها، همراه با نتایج آزمایش های دیگر، پزشک می تواند سندرم بینایی کامپیوتر را تشخیص دهد.

درمان سندروم بینایی کامپیوتر

 

نحوه درمان سندروم بینایی کامپیوتر (CVS)

هنگامی که سندروم بینایی کامپیوتر در شما تشخیص داده شد، بسیار مهم است که برای معاینات منظم چشم و پیشگیری از بدتر شدن شرایط چشم های خود، به چشم پزشک مراجعه کنید.

نسخه های پزشکی ممکن است استفاده از عینک یا لنزهای طبی تماسی باشد. ممکن است در هنگام نگاه کردن به صفحه، ممکن است یک جفت عینک معمولی به شما داده شود یا ممکن است از شما خواسته شود که از یک جفت عینک خاص استفاده کنید. همچنین برای بالا بردن کنتراست در هنگام فیلتر کردن نور، ممکن است لنزهای تک قطبی، لنزهای دو قطبی یا لنزهای دودی تجویز شوند.

برخی تغییرات ساده در فضای کاری شما که می توانند به سندروم بینایی کامپیوتر (CVS) کمک کنند، عبارتند از:

  • هر گونه نوری که می تواند باعث پر نور شدن صفحه نمایش و خیره شدن شما بر روی صفحه نمایش کامپیوتر شود، تغییر دهید. شما همچنین می توانید در صورت وجود نور بر روی صفحه نمایش از پنجره، محل قرار گرفتن کامپیوتر خود را تغییر دهید.
  • یک سوئیچ تیره کننده را بر روی کامپیوتر نصب کنید که می تواند پر نور شدن صفحه نمایش را کاهش دهد.
  • میز کارتان را کمی پایینتر از سطح چشم خود و ۲۰ تا ۲۸ اینچ دورتر از صورت خود قرار دهید.
  • به چشمانتان استراحت بدهید و یک فاصله ۲۰ پایی را  هر ۲۰ دقیقه و به مدت ۲۰ ثانیه نگاه کنید. این قانون ۲۰-۲۰-۲۰ نامیده می شود.
  • اندازه فونت و روشنایی کامپیوتر خود را تغییر دهید تا مجبور نباشید به چشمان خود زیاد فشار وارد کنید.

تمام این تغییرات ساده می تواند در طولانی مدت برای دید شما، شگفتی آفرین باشند.

توصیه هایی برای پیشگیری از سندروم بینایی کامپیوتر

  • شما مجبور نیستید برای جلوگیری از سندروم بینایی کامپیوتر، به طور کامل، کار با کامپیوتر را تعطیل کنید بلکه با انجام برخی تغییرات در نحوه استفاده از آن، می توانید فشار روی چشم ها را سبک کنید.
  • از یک فیلتر کاربری ضد نور و یا یک فیلتر صفحه مات بر روی کامپیوتر، تلفن همراه و صفحه نمایش تبلت خود استفاده کنید.
  • قوانین ۲۰-۲۰-۲۰ را دنبال کنید.
  • بعد از هر ۲ ساعت استفاده مداوم از صفحه نمایش، حدود ۱۵ دقیقه استراحت کنید.
  • اگر چشمان شما اغلب خشک می شوند، از اشک های مصنوعی برای تمیز کردن آنها استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از خشک شدن چشمان خود، یک دستگاه مرطوب کننده را در اتاق و نزدیک صفحه نمایش قرار دهید.
  • دقت کنید که نورپردازی محیط اطراف شما، به اندازه کافی روشن باشد.
  • اگر شما از لنز تماسی استفاده می کنید، در هنگام کار با کامپیوتر، لنزها را بردارید و از عینک استفاده کنید.
  • چشمان خود را به طور منظم توسط متخصص چشم بررسی کنید.
  • یک رژیم سالم که غنی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است را دنبال کنید.
  • تمرینات چشم مانند آرام چشمک زدن، چرخش چشم ها در جهت عقربه های ساعت و یا چند ثانیه به دور نگاه کردن را انجام دهید.
  • نحوه نشستن شما در مقابل صفحه نمایش و فاصله ای که از آن نشسته اید، نقش مهمی در درمان سندروم بینایی کامپیوتر، بازی می کند.

موقعیت مناسب بدن در هنگام استفاده از کامپیوتر

  • نزدیک به صفحه کلید بنشینید و آن را درست جلوی بدن خودتان قرار دهید.
  • سطح صفحه کلید را طوری تنظیم کنید که شانه ها آرام باشند و مچ و دست شما، موازی با صفحه کلید باشند.
  • استراحت دادن به مچ دست، می تواند کمک کننده باشد.
  • در امتداد بازوان خود در پشت کامپیوتر بنشینید.
  • صفحه نمایش را کمی پایینتر از سطح چشمان خود قرار دهید.
  • مرکز صفحه نمایش باید حداقل ۱۰ تا ۱۵ درجه پایینتر از سطح چشمان شما باشد.
  • هر ۱ تا ۲ ساعت، استراحت کنید.
  • در زمان استراحت از صفحات دیجیتالی استفاده نکنید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با بیماری های چشم “ شایع ترین بیماری های چشم ” را مطالعه کنید.

نظرات کاربران

avatar
  Subscribe  
Notify of