Monday 16 December 2019 | دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸

حدیث سلامتی: زاهد در دنیا کسی است که حرام...

۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
بازدید: 56

دلایل ریزش مو و روش‌های جلوگیری از آن

اصطلاح پزشکی ریزش مو آلوپسی است و با کم پشت شدن مو، دسته دسته ریزش مو آغاز می شود و در نهایت فرد کچل می شود. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

انواع ریزش مو

  • تلوژن افلوویوم
    استرس زیاد باعث می شود تا فولیکول ها استراحت کنند. در عرض چند ماه ریزش ناگهانی موها حتی زمان شانه کشیدن یا حمام کردن مشاهده می شود.
  • اختلال مو کنی
    این عامل شایع نیست و در مورد همه مردان صدق نمی کند اما افرادی هستند که بخاطر احساس غم، استرس، کسل شدن، احساس تنهایی، ناامیدی دچار اختلال کندن مکرر مو می شوند.
  • آلوپسیا آره آتا
    طاسی منطقه ای یا آلوپسیا آره آتا زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن بخاطر اختلال به فولیکول ها آسیب می رساند. علت این نوع طاسی استرس زیاد است.

روش های ضخیم کردن مو با مراقبت های خانگی

هیچ کس نمی خواهد موهای کم پشتی داشته باشد اما ۲۵ % مردان زیر سی سال  و ۶۰% مردان در سن ۶۰ سالگی در معرض ریزش مو هستند. در اینجا برای افرادی که از ریزش مو رنج می برند، راهکارهایی ارائه شده است.

شستن موها

بیش تر مردان از شستشوی زیاد مو ابراز نگرانی می کنند و فکر می کنند این کار باعث افزایش ریزش مو می شود در حالیکه  شستشو عاملی است برای از بین رفتن آلودگی ها، چربی و تمیز شدن تارهای بهم چسبیده و زیباتر به نظر آمدن. بهتر است بطور منظم موها را با شامپوهای مناسب با آب گرم بشوید. آب داغ مو و پوست را خشک می کند.

استفاده از محصولات حجم دهنده مو

این شامپوها و اسپری ها حاوی پلیمر خاصی هستند که به مو حجم می دهند. تاثیر این محصولات موقتی است و شما باید بطور مرتب استفاده کنید. این شامپوها تا ۲۰% حجم مو را افزایش می دهند.

شانه کشیدن

به یاد داشته باشید که برای مرتب کردن و حالت دادن به موهایتان از انگشتان دست استفاده نکنید بلکه بهترین وسیله همان شانه است که باعث می شود مو حجیم تر و مرتب تر به نظر برسد و خونرسانی به پوست سر را بهبود می بخشد.

استفاده از محصولات حالت دهنده مناسب

استفاده کردن از چسب مو و واکس کاملا اشتباه است زیرا باعث می شود مو کم پشت تر به چشم بیاید. برای موهای کم پشت موس بهترین انتخاب است چون موها حجیم می شوند.

ترک سیگار

طبق تحقیقات سیگار کشیدن علاوه بر افزایش هورمون ها باعث بیشتر شدن ریزش مو می شود، همچنین رگ های کوچک خون در سر را تنگ می کند و از مواد مغذی لازم برای رشد مو تغذیه می کند.

خشک کردن موها

خشک کردن موها نیز روش خوبی برای حجم دادن به مو است اما مراقب باشید که با سشوار داغ این کار را نکنید زیرا گرما پروتئین طبیعی مو را از بین می برد. سشوار سرد بهتر است.

مراقبت هنگام آفتاب گرفتن

در هنگام آفتاب گرفتن نیز مراقبت های لازم را داشته باشید چرا که تابش بیش از حد خورشید باعث شکسته شدن و خشکی مو می شود و در زیر پوست ماده ای به نام سوپراکسید تولید می شود که قابلیت فولیکول را از تولید مو به عامل ریزش مو تغییر می دهد.

از حوله زبر و خشک دوری کنید

در سه موقعیت مو ضعیف می شود؛ زمانی که خیس است، شانه کشیدن بیش از حد و خشک کردن با حوله زبر که باعث الکتریسته می شود و به مو آسیب می رساند. اجازه دهید موها طبیعی خشک شوند یا با به پد نرم به آرامی خشک کنید.

مصرف سویا

طبق تحقیقات انجام شده زمانی که سویا مصرف می کنیم یک مولکول در روده تشکیل می شود که می تواند طاسی را متوقف کند زیرا هورمون هایی که عامل ریزش مو هستند را مسدود می کند. بنایراین ارزش امتحان کردن دارد.

مو را بهتر اصلاح کنید

علیرغم تصور همگان افرادی که موهای کم پشتی دارند بهترین مدل مو برایشان موی کوتاه و کلاسیک است که باعث می شود زیباتر شوند. در این مورد می توانید از مشاوره آرایشگر خود کمک بگیرید.

به قرص ها و ویتامین ها نیز توجه داشته باشید

بیوتین، پالتوتنیک اسید، ویتامین B6 و B12 که به حفظ سلامتی مو کمک می کنند همچنین باعث تسریع رشد مو می شود در بسیاری از محصولات مربوط به آرایش و بهداشت مو وجود دارد که توصیه شده اند.

درمان‌های خانگی برای تقویت رشد مو

رشد مو به عوامل زیادی بستگی دارد مانند عامل ژنتیک. به هرحال، در این مقاله راهکارهای خانگی برای تقویت مو ارائه شده است.   گذشته از این که شما می خواهید از ریزش مو جلوگیری یا رشد مو را تقویت کنید، دانستن نکاتی در مورد رژیم مناسب، شما را در دستیابی به هدف کمک می کند.

خوردن بیشتر پروتئین

بدن به پروتئین برای رشد مو نیاز دارد بنابراین کمبود این ماده عامل ریزش مو می شود. بعضی از غذا ها منبع پروتئین هستند مانند:

  • حبوبات
  • تخم مرغ
  • ماهی
  • آجیل
  • گوشت بدون چربی
  • دانه ها

نیاز روزانه  هر فرد به پروتئین به میزان فعالیت ها و حجم عضلاتش بستگی دارد.

افزایش مصرف آهن

آهن دیگر ماده مغذی است که برای سلامت مو و تقویت رشد آن لازم است. آهن در این غذاها یافت می شود:

  • گوشت صدف
  • عدس
  • صدف های خوراکی
  • تخم کدو تنبل
  • اسفناج
  • لویبا سفید
  • گوشت گاو بدون چربی
  • گوشت بوقلمون

در بسیاری از غذا ها عنصر آهن اضافه شده است و جز مواد مغذی محسوب می شوند. افرادی که گوشت قرمز نمی خورند نیازش به آهن برابر ۱.۸ بار بیش تر از  افرادی است که گوشت مصرف می کنند. به این دلیل که بدن، عنصر آهن غیر حیوانی را جذب نمی کند.

انجام آروماتراپی یا رایحه درمانی

براساس تحقیقات سال ۲۰۱۳ آروماتراپی عامل تحریک فولیکول ها و در نتیجه رشد مو است. نمونه هایی از گیاهانی که در آروماتراپی یا رایحه درمانی استفاده می شوند عبارتند از:

  • چوب سدر
  • اسطوخودوس
  • رزماری
  • آویشن
  • تولسی

روغن اسانس را با چند قطره از روغن های خوشبو مانند روغن نارگیل یا روغن گردو ترکیب کنید. محقیقان بر روی تاثیر رایحه خوش این روغن ها و تقویت رشد مو در حال مطالعه و تحقیق هستند. بعضی از افراد به روغن های اسانس حساسیت دارند و باید ۲۴ ساعت قبل از ماساژ این روغن ها را تست کنند.

ماساژ پوست سر

ماساژ پوست سر جریان خون را بیش تر می کند و همین امر عامل تقویت و تحریک رشد مو می شود. یک تحقیق در ژاپن نشان داد، مردانی که روزانه ۴ دقیقه پوست سرشان را ماساژ می دادند  البته با کمک دستگاه ماساژور، در نهایت بعد از۶ ماه موهای مقاوم تر و ضخیمی داشتند.

برای ماساژ پوست سر می توان از پدهای مخصوص سر انگشتان استفاده کرد و خیلی آهسته بطور مدور سر را ماساژ داد. دستگاه های ماساژ را می توانید از داروخانه ها یا بصورت آنلاین تهیه کنید.

استفاده از روغن تخم کدو تنبل

در سال ۲۰۱۷ در زمینه تاثیر روغن تخم کدو تنبل بر روی رشد مو مطالعاتی صورت گرفت. محقیقان متوجه شدند، مردانی که به مدت ۶ ماه روزانه ۴۰۰ میلی گرم روغن تخم کدو مصرف کرده اند، حدود ۴۰ % حجم موهایشان افزایش یافته است.

مردان بین ۲۰ تا ۶۵ سال که سابقه آلوپسی آندروژینک را داشته اند، افرادی بودند که هیچ گونه مکملی برای قطع ریزش مو مصرف نمی کرده اند.

مصرف مکمل saw palmetto

مطالعات دو ساله حکایت از این دارد، مصرف این مکمل طاسی یا آلوپسی آندروژنیک را در زنان و مردان را رفع می کند و باعث افزایش رشد مو می شود. شرکت کنندگان در این تحقیق روزانه ۳۲۰ میلی گرم مکمل saw palmetto در طول دوره آزمایشات مصرف می کردند.

بعد از گذشت دو سال شرکت کنندگان شاهد رشد مو در فرق، پشت و بالای تاج سر بودند. این نقاط از سر دقیقا مناطقی هستند که در مردان کم مویی و ریزش مو مشاهده می شود.

پیشگیری از ریزش مو

برای پیشگیری از ریزش مو داشتن رژیم غذایی مغذی و کاهش استرس بسیار موثر می باشد و رشد مو را تقویت می کند. علاوه بر موارد فوق الذکر، روش های دیگری برای تقویت رشد مو وجود دارد که به شرح زیر است:

  • از لوازم جانبی مو مانند کلیپس، کش مو و سنجاق مو که باعث شکستن مو می شود، استفاده نکنید
  • از وسایلی مانند سشوار داغ، اتوی مو، دستگاه فر کردن مو اجتناب کنید
  • دکلره، صاف کردن و رنگ کردن مو نباید زیاد انجام شود
  • اجتناب از شستوی زیاد با شامپو و شانه کشیدن
  • وقتی مو خیس است نباید آن را شانه کرد یا از لوازم پلاستیک استفاده کنیم

درمان ریزش مو زمان بر است و به کندی معالجه می شود.  ریزش مو بدلیل افزایش سن یک امر اجتناب ناپذیر است.

نظرات کاربران

avatar
  Subscribe  
Notify of