کد خبر: خواص-دارویی-گیاه-زنیان
۱۵ شهریور ۱۳۹۹، ۲۰:۱۹
خواص دارویی گیاه زنیان

عرق زنیان

امروزه همه شما شاید به دلیل گسترش بیماری ها تمایل بیشتری به مصرف داروهای گیاهی داشته باشید تا بتوانید با عوارض کمتری خود را درمان کنید. یکی از این داروها که علاوه بر طعم دهنده بودن خواص زیادی دارد زنیان (Trachyspermum) است که با نام های دیگری مانند انیسون بری، کمون حبشی، اجوان، اسپری کای و نانخواه نیز شناخت می شود. این گیاه علفی خودرو به ارتفاع 30 تا 90 سانتی متر در نواحی شرقی هند، ایران و مصر رشد می کند. این گیاه دارای برگ هایی با بریدگی های نازک و ظریف و گل هایی به رنگ سفید و مجتمع به صورت چتر مرکب است. میوه این گیاه، کوچک بیضی شکل و به رنگ قهوه ای کایل به زرد است که روی آن خط طولی نخی مانند به رنگ روشن تر و دو تار نازک تک سلولی قابل مشاهده است. میوه این گیاه دارای مقدار زیادی تیمول است. در ایران محل رشد این گیاه در تبریز، اصفهان، خراسان، کرمان، خوزستان و بلوچستان می باشد.

خواص عرق زنیان

طبیعت عرق گرفته شده از گیاه زنیان گرم و خشک است و خواص دارویی آن شامل ضد نفخ، ضد عفونی کننده قوی معده، ضد قارچ و انگل، ضد اسهال، دافع رطوبت بدن و معده، نافع جهت رفع اعتیاد و مضرات آن، مفید جهت فلج و رعشه است، همچنین یکی از مهمترین خواص دارویی عرق زنیان درمان استئوآرتریت، برطرف نمودن خشکی شانه‌‌ها و التهاب آرنج و درمان کشیدگی و التهاب تاندونها است. از دیگر خواص این عرق خاصیت ضد درد و التهـاب مفـاصل میباشد. عرق گیاه زنیان رافـع دردهـای آرتـروز است و مصرف آن برای برطرف نمودن اسپـاسم عضـلانی موثر می‌باشد، مصرف این عرق برای کاهش درد مفاصـل مفید و در درمان سیـاتیک، کرامپ و نقرس کاربرد موثری دارد.

خواص دارویی زنیان

زنیان خواص متعدد فراوانی دارد که عبارتند از آنتی اکسیدان، پایین آورنده فشار خون، بیماریهای معده، ضد تب، ضد میکروب، ضد نفخ، ضد آسم، قاعده آور و مسهل و ... است. همچنین زنیان دارای مواد ضدمیکروبی مانند سالمونلا تیفوزا، میکروسپوریوم و اشرشیاکلی می باشد.
از خواص مهم زنیان می توان گفت:
تنظیم سطح کلسترول
دانه های زنیان سطح کلسترول را تنظیم می کنند.
مطالعات انجام شده روی موش ها نشان داد مصرف پودر زنیان کلسترول کبد را کاهش می دهد و ممکن است با کاهش لیپوپروتئین (پروتئین های محلول در خون) که چربی را در خون حمل می کند، به این هدف برسد.
مطالعه دیگر نتایج بهتری را نشان داد، مصرف دانه ها نه تنها کلسترول بد را کاهش می دهد بلکه سطح کلسترول خوب را نیز افزایش می دهد زیرا حاوی مقدار زیادی فیبر و اسیدهای پلی اشباع نشده است. این دو ماده به سطح کلسترول سالم کمک می کنند.
کنترل فشار خون
تیمول موجود در زنیان می تواند در کنترل فشار خون به شما کمک کند.
دانه های زنیان نیز دارای اثر مسدود کننده کانال کلسیم هستند. این اثر از ورود کلسیم به سلول های قلب و دیواره های رگ خونی جلوگیری می کند و باعث کاهش فشار خون می شود.
عرق زنیان کمک به هضم و مشکلات شکم
اگرچه مشکلات گوارشی ممکن است جدی به نظر نرسد، اما می توانند ناراحت کننده باشند.
دانه های زنیان می توانند ترشحات روده را افزایش دهند که می تواند سلامت هاضمه را بهبود بخشد.بنابراین ممکن است به عنوان درمان دل دردهای شدید مورد استفاده قرار گیرد. زنیان و مقدار کمی نمک وقتی با آب گرم مخلوط می شود برای دل درد و هضم بسیار مفید است.
فردی که از بی اشتهایی و مشکلات هضم رنج می برد می تواند 1 قاشق چایخوری دانه زنیان را به همراه غذا بخورد.
زنیان همچنین به درمان اسهال، سو هاضمه و قولنج کمک می کند. البته باید به علت ایجاد اسهال توجه کرد و نباید بلافاصله اسهال را بند آورد. آنزیم ها موجود در این دانه ترشح آنزیم های گوارشی را تسهیل می کنند در نتیجه عملکردهای گوارشی را بهبود می بخشند.
درمان التهاب
دانه های زنیان حاوی ترکیبات ضروری مثل، ترپن، استرول، لیکوزیدها است که همه آن ها اثرات ضد التهابی دارد. زنیان می تواند درد مفاصل را تسکین دهد. با این حال، به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.
درمان سرفه و سرماخوردگی
مطالعات نشان داد مصرف دانه های این گیاه ماده ضد سرفه تولید می کند که بیشتر از کدئین( دارویی که برای درمان سرفه و سرماخوردگی استفاده می شود )موثر است.
علاوه بر این، زنیان جریان هوا را به شش ها در بیماران مبتلا به تنگی نفس افزایش داد.مصرف آب با دانه های زنیان جوشیده شده، می تواند به تسکین سرفه و گرفتگی سینه کمک کند.
با این وجود توصیه می کنیم قبل استفاده از دانه ها با پزشک مشورت کنید. برای سرماخوردگی مزمن و مکرر، توصیه می شود که به مدت 15 تا 20 روز، 2 گرم دانه های سرخ شده را مصرف کنند. استنشاق دانه ها نیز برای افراد مبتلا به سردرد، میگرن و سرفه خشک،سرماخوردگی نیز مفید هستند. این گیاه به پاک سازی بینی با تخلیه خلط کمک می کند.
جلوگیری از سنگ کلیه
دانه های زنیان ممکن است با جلوگیری از رسوب املاح کلسیم به طور بالقوه خطر ایجاد سنگ های کلیه را کاهش دهد. این دانه ها می تواند عملکرد کلیه را حفظ کرده و آسیب کلیوی را کاهش دهد. آن ها همچنین می توانند از نگهداری سنگ ها در بافت های کلیوی و از اختلالات کلیوی جلوگیری کنند.
استفاده از مخلوط دانه های زنیان با عسل و سرکه به مدت 10 روز به حل سنگ کلیه کمک می کند که در نهایت با ادرار دفع می شود.
خواص عرق زنیان کمک به درمان آسم و تقویت دستگاه تنفسی بدن
استنشاق دود زنیان به عنوان برونکودیلاتور عمل می کند و باعث می شود تنفس راحت تر صورت گیرد. فرد مبتلا به آسم روزی 2 بار ترکیب زنیان و شکر زرد را به اندازه یک قاشق چای خوری مصرف کند زیرا در درمان آسم، مفید است.
درمان دیابت 1 قاشق چایخوری دانه زنیان و 4 قاشق چایخوری عصاره برگ بئل را 2 تا 3 بار در روز مصرف کنید زیرا در درمان ادرار زیاد دیابتی ها موثر است. درمان بیماری وبا
زنیان توانایی به حداقل رساندن تاثیر عفونت باکتریایی روده و کرم روده را دارد. بنابراین مصرف آن برای بیماران مبتلا به وبا مفید است.
لاغری و کاهش وزن با زنیان
زنیان به دلیل خاصیت تحریک کنندگی اشتها و ترکیبات ملین آن حرکت روده را سرعت می بخشد و در نتیجه به کاهش وزن کمک می کند. اگرچه استفاده منظم از زنیان باعث چاقی مفرط می شود. همچنین عرق زنیان دارای طبع گرم است که برای هضم غذا موثر می باشد، بنابراین از انباشته شدن چربی در بدن جلوگیری می کند. زنیان با تقویت معده و درمان سوءهاضمه که ناشی از ضعف و کاهش نیرو است باعث جذب بهتر و موثر مواد غذایی شده و مانع از چاقی می شود.

مقدار و طریقه مصرف عرق زنیان

  • مقدار مصرف برای بزرگسالان روزی سه بار دو قاشق غذاخوری عرق زنیان در کمی آب حل کرده بعد از غذا میل شود.
  • مقدار مصرف برای کودکان روزی سه بار دو قاشق مرباخوری عرق زنیان در کمی آب حل کرده بعد از غذا میل شود.
  • جهت استفاده برای استعمال خارجی یک قاشق غذاخوری از این عرق گیاه را در گلو بریزید و غرغره کنید و سپس قورت دهید.
در دو سوراخ بینی دو قطره بچکانید و استنشاق کنید.

عوارض جانبی

افراد گرم مزاج نبایستی از این عرق استفاده کنند و در صورت لزوم به مقدار کم و همراه با گیاهان دارویی سرد مانند عرق شاتره و کاسنی مصرف نمایند. همچنین استفاده از این عرق در زنان باردار، کودکان زیر ۷ سال و افراد دارای اختلالات غده تیروئید بایستی با احتیاط همراه باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha