شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | Saturday 29 June 2019

حدیث سلامتی: زاهد در دنیا کسی است که حرام...

۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵
بازدید: 27

اصول زمانبندی صحیح و کمک به کاهش وزن

پیروزی در هدف کاهش وزن به عوامل مختلفی مثل رژیم غذایی سالم، انجام ورزش های روزانه و ... بستگی دارد. در این مقاله به بررسی اصول زمانبندی صحیح می‌پردازیم.

زمانبندی صحیح و مدیریت زمان

همه جای کره ی زمین یک شبانه روز ۲۴ ساعت و یک هفته ۱۶۸ ساعت است. ممکن است برای یک نفر ۲۴ ساعت شامل ۷ ساعت خواب، ۸ تا ۱۰ ساعت کار، چند ساعت کارهای روزمره و چند ساعت استراحت کردن جلوی تلویزیون یا پرسه زدن در فضای مجازی باشد. در این حالت احتمالا فرصتی برای انجام کارهای اضافه مثل ورزش کردن وجود ندارد، چون زمان ندارید. اما افرادی را می شناسیم که برای تک تک لحظات خود در طول یک روز زمانبندی صحیح دارند و چندین مسئولیت کاری و غیرکاری بر عهده ی آن ها است ولی همواره زمانی از روز را به خودشان و سلامت جسم و ذهنشان اختصاص می دهند. ورزش می کنند، کتاب می خوانند، آشپزی می کنند و حتی آموزش های جدید می بینند. برای این افراد یک شبانه روز همان ۲۴ ساعت است. تفاوت این افراد با ما در این نیست که آنها مشغله ی کمتری نسبت به ما دارند و ما زمان کمتری نسبت به آنها داریم، خیر! ما مدیریت زمان ضعیف تری نسبت به آنها داریم و در اصل اصول زمانبندی صحیح را بلد نیستیم.

اصول زمانبندی صحیح

تا به حال شده زمان های مفید روزانه و هفتگی خود را یادداشت کنید؟ و یا برعکس، زمان های هدر رفته ی خود در طول روز را تا کنون حساب کرده اید؟ حتما با بازبینی دقیق تر فعالیت ها ی روزانه و هفتگی خود می توانید زمانی را برای ورزش کردن در نظر بگیرید. در واقع اگر به بیماری چاقی دچار هستید چاره ای ندارید جز اینکه این کار را انجام دهید. شاید با خود بگویید من روزانه ۱۰ ساعت کار می کنم، از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر در محل کار هستم، با احتساب زمان رفت و آمد ۷ صبح از منزل خارج می شوم و ۷ شب برمی گردم. نه زمانی برای ورزش کردن دارم که انرژی ای برایم باقی می ماند. چند پیشنهاد برایتان داریم که شاید حداقل یکی از آنها مشکل کمبود زمان شما را حل کند.

  • می توانید یک ساعت زودتر به سمت محل کار خود حرکت کنید تا هم کمتر در ترافیک بمانید هم در نزدیکی محل کار خود یک باشگاه ورزشی پیدا کنید و ساعتی به تمرین بپردازید.
  • از ساعت ۷ عصر که به منزل می رسید تا ساعت ۱۱ که احتمالا وقت خواب شما باشد ۴ ساعت زمان دارید که با زمانبندی صحیح می توانید ۲ ساعت از آن را به ورزش کردن اختصاص دهید.
  • نمی توانید صبح ها زودتر بیدار شوید؟ نزدیک محل کار شما باشگاه ورزشی نیست؟ حوصله و انرژی برای اینکه شب ها باشگاه بروید ندارید؟ یا با خود می گویید پس چه زمانی کنار خانواده ام باشم؟ می توانید در یک فضای کوچک داخل خانه ورزش کنید تا هم زمان کمتری صرف کنید هم کمتر از خانواده ی خود دور باشید.
  • ساعت کار شما بیشتر از این حرف ها است و هیچ زمانی برای ورزش کردن باقی نمی ماند؟ فرض کنید روزی ۱۲ تا ۱۴ ساعت در محل کار خود هستید. مثلا ۸ صبح تا ۱۰ شب. اگر در طول این ساعات چند ساعتی مشغول فعالیت هایی چون پیاده روی (حداقل ۲ کیلومتر)، پله نوردی (حداقل ۱۵ طبقه) و کلا فعالیت هایی که کمی ضربان قلب شما را بالا می برند باشید می توان گفت شما یک فرد فعال هستید و برای کاهش وزن باید بیشتر از فعالیت بدنی روی رژیم غذایی تمرکز کنید.

نظرات کاربران

avatar
  Subscribe  
Notify of