به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت؛ محمد گل محمدی با تشریح میزان فعالیت سمن‌های جوانان در فضای مجازی گفت: بعد از همه گیری کرونا کسب و کارها به سمت فضای مجازی رفت و این امر باعث اعتماد سازی و رونق دوباره مشاغل آسیب دیده شد. وی با بیان اینکه فضای مجازی موجب اشتغال بسیاری از جوانان شده است، افزود: در حال حاضر ۸۵ درصد از کسب و کارهای مجازی در اپلیکیشن اینستاگرام است و بسیاری از جوانان در شرایط اقتصادی کنونی موفق به راه اندازی مشاغل و ایجاد درآمد از طریق فعالیت مؤثر در این برنامه شده‌اند. گل محمدی با تشریح آمار دیگر برنامه‌ها عنوان کرد: نسبت به سال گذشته شاهد رشد ۷ درصدی کسب و کارهای آنلاین و اینترنتی بودیم و در این زمینه ۵۳ درصد کسب و کارها در اپلیکیشن واتساپ، ۴۳ درصد در تلگرام، ۸ درصد در فیس بوک، ۵ درصد در سروش و ۳ درصد در ایتا و بله است. عضو هیئت رئیسه کمیسیون‌های مجمع جوانان استان تهران تصریح کرد: این آمارها نشان می‌دهد که برنامه‌های داخلی هنوز برای توسعه کسب و کارهای مجازی توسعه نیافته و زیرساختهای لازم را به طور کامل ندارند. وی با تأکید بر اینکه باید برای استفاده از ظرفیت داخلی، بستر سازی و زمینه سازی استفاده از برنامه‌های ملی در حوزه مشاغل انجام شود، بیان کرد: اگر به دنبال کاهش استفاده از برنامه‌های خارجی و بومی سازی هستیم، باید بتوانیم برنامه‌های داخلی را ارتقا و به رتبه یک برسانیم. گل محمدی در خصوص آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی تأکید کرد: اپلیکیشن اینستاگرام دارای اولین رتبه در ارائه محتوای نامناسب است و متأسفانه کسی در این زمینه پاسخگو نیست. ما نیز راهی جز فرهنگ سازی برای مقابله با این آسیب‌ها نداریم. وی با اشاره به لزوم سواد رسانه‌ای گفت: متأسفانه سواد رسانه‌ای و سبد فرهنگی در خانواده‌های ما وجود ندارد و اگر بتوانیم این موضوع را از طریق نهادهای آموزشی و فرهنگی وارد فضای خانواده کنیم، آسیب‌های فضای مجازی کاهش می‌یابد. عضو هیئت رئیسه کمیسیون‌های مجمع جوانان استان تهران افزود: این مهارت می‌تواند توسط متخصصین و سازمان‌های مردم نهاد به ویژه سازمان‌های مردم نهاد جوان که پل ارتباطی حکومت و مردم هستند، به جامعه انتقال یابد. گل محمدی با اشاره به فعالیت‌های سمن‌های جوانان تأکید کرد: از زمانی که سازمان‌های مردم نهاد جوانان رسمیت یافتند، کارهای خوبی در حوزه تولید محتوا انجام شده است. به عنوان مثال در حوزه ازدواج، پیشگیری از کرونا، طلاق و آسیب‌های اجتماعی، محتواهایی از جمله موشن گرافی، تولید کلیپ و غیره به فضای مجازی تزریق شده است.