تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
به گزارش خبرنگار شهری طبنا(خبرگزاری سلامت)، شهربانو امانی در صد و شصت و سومین جلسه شورا با بیان اینکه موتورسیکلت بخش عمدهای از فراوانی وسایل نقلیه را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: این موضوع در حالی رخ میدهد که موتورسیکلتها از آلودگی هوای بیشتر و ضریب ایمنی پایینتری برخوردارند. وی با بیان اینکه درصد زیادي از تلفات و ضایعات ناشی از تصادفات را به خود اختصاص می دهد، افزود: بر اساس آمارهای بدست آمده حدود 4/2 میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران تا پایان سال ۹۶ شماره گذاری شده است. البته آمارهای غیررسمی از وجود حدود 5/3 میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران خبر میدهند. رییس کمیته ایمنی شورای شهر با تاکید بر اینکه حدود ۹۹ درصد موتورسیکلت های پایتخت از نوع کاربراتوری هستند، گفت: بر اساس سن فرسودگی (کاربراتوری: ۶ سال- انژکتوری: ۸ سال) تقریبا ۶۴ درصد آنها از رده خارج شده اند. امانی اضافه کرد: بر اساس آخرین مطالعات سیاهه انتشار در پایان سال ۹۶، سهم موتورسیکلت از میزان آلایندگی منابع متحرک در آلاینده های ذرات معلق، کربن مونوکسید و ترکیبات عالی فرار، به ترتیب 17، ۲۵ و ۳۹ درصد است. وی با بیان اینکه هر موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر مسافت، حدود 15 گرم آلودگی ایجاد می کند، تاکید کرد: به عبارتی یک موتورسیکلت کاربراتوری، حدود ۷ برابر یک خودروی استاندارد یورو ۴، آلودگی تولید می کند. عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تعداد فوتیهای ناشی از تصادف در شهر تهران با موتورسیکلت در سال های۹۶، ۹۷ و سه ماه اول سال ۹۸، به ترتیب ۲۴۶ نفر (36 درصد از فوتی های ناشی از تصادف)، ۲۴۷ نفر (۳۸ درصد) و ۴۸ نفر (۳۲ درصد) بوده است، گفت: در کنار آمارها باید موضوع سلب آسایش، مزاحمت ها و تخلفات آن از قبیل عبور از چراغ قرمز، حرکت در خلاف جهت، تردد در پیاده رو ها را نیز اضافه کرد. امانی یادآور شد: معضل موتورسیکلت در تهران، روزانه شرایط اجتماعی و تردد در خیابانها را برای شهروندان وعابران سختتر میکند. وی با بیان اینکه شهرداری تهران در خصوص ترویج و گسترش فرهنگ شهروندی و بهبود وضعیت حمل و نقل و رانندگی در شهر، تلاشهایی انجام داده اما کافی نبوده است، تصریح کرد: کاهش برخی از معیارهای اخلاقی در فرهنگ شهرنشینی ما، هیچ دلیلی جز کمکاری متولیان حوزه فرهنگ ندارد، زیرا مردمی که میتواند عمق واقعه بزرگ عاشورا را درک و از آن پاسداری کند، بی تردید توانسته تمامی قله های فرهنگی را فتح کند. رییس کمیته ایمنی شورای شهر گفت: شهرداری باید در کنار ساز و کارهای فنی، توجه و آموزش فرهنگ صحیح شهرنشینی را سرلوحه کار خود قرار دهد. امانی ادامه داد: باید به همان میزان که در خصوص خودروها، وسواس و حساسیت به خرج داده می شود، به موتورسیکلت ها نیز اهمیت داده شود. متاسفانه در این خصوص هیچگونه برنامه اجرایی و کارشناسی شده، دیده نمی شود و این بی برنامگی باعث تحمیل هزینه های قابل تاملی به شهر در زمینه های زیست محیطی و ترافیکی خواهد شد. وی با بیان اینکه ضبط و توقیف موتورسیکلتها در پارکینگ هیچ دردی از معضل موتورسیکلت را حل نمیکند، افزود: باید بهصورت همهجانبه درباره موتورسیکلت چارهاندیشی کرده و از اقدامات سلبی در این زمینه خودداری نمود. عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه حل این معضل بزرگ نیاز به اراده قوی دارد، گفت: لذا از شهردار محترم تهران درخواست دارم ضمن توجه به این مسئله بسیار مهم، گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای ماده ۵۳ برنامه ۵ ساله سوم مبنی بر ساماندهی موتورسیکلتهای شهر تهران را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید. امانی یادآور شد: از شهروندان تهرانی بخصوص افراد تاثيرگذار بر افكار عمومي جامعه، درخواست دارم به اين معضل مهم بپردازند و به نحوي سهم و نقش خود را در فرهنگ سازي جامعه و نهادينه سازي قانونمداري و پرهيز از قانون گريزي در اين عرصه ايفاد کنند. وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع و دراجرای ماده هفتاد و سوم (73) قانون شوراها باید مراتب درخواست را به شهردار محترم تهران به عنوان تذکر ابلاغ فرمایید. عضو شورای شهر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قوه قضاییه از عدالتخواهی و مبارزه با فساد صحبت کردهاند به همین منظور تقاضا دارم در توجه به احکام مربوط به زنان به ویژه خبرنگاران زن و فعالان مدنی تجدید نظر کنند.