تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت؛ علیرضا کمرئی با اشاره به روند تحقق سیاست توسعه متوازن شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی در وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: به منظور رشد کمی شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش، هماهنگی‌هایی با اداره کل مشاوره برای معرفی ظرفیت مناسب انتخاب رشته به استان‌ها و همچنین شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها صورت گرفته است. وی افزود: تصور می شود بتوانیم در صورت تحقق برنامه‌ها، یک توسعه کمی را در این شاخه تحصیلی شاهد باشیم. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به موانع رشد آموزش‌های مهارتی در کشور گفت: چندین متغیر در توسعه آموزش های مهارتی نقش ایفا می کند که مورد نخست، توسعه فضاهای هنرستانی و دوم نیروی انسانی است که به لحاظ کمی و کیفی دارای کمبود است. تعداد قابل توجهی نیرو باید به این بخش اضافه شود. کمرئی افزود: عامل سوم به شان و منزلت رشته های فنی در جامعه و میزان استقبال دانش اموزان برمی‌گردد. علیرغم نیاز به این رشته ها، شان و منزلتشان در جامعه آنطور که باید و شاید بالا نیست و هنوز شاخه نظری و رفتن به دانشگاه ها جزو آرمان ها و ایده آل خانواده ها محسوب می شود. وی با بیان اینکه چهارمین عامل، تجهیزات هنرستانی است عنوان کرد: باید کیفیت هنرستان ها بالا برود تا فارغ التحصیلان آن توسط نظام اشتغال جذب شوند. در کنار معلم و فضا باید تجهیزات نیز قابل قبول باشد که به علت تنگناهای مالی با مشکلاتی در این بخش رو به رو بوده ایم. البته در سال گذشته ۲۳۰ میلیارد تومان به استان ها کمک کردیم و با برخی مراکز صنعتی هم تفاهم هایی داشتیم که به ما کمک کنند. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای سال جاری نیز اعتبار قابل توجهی در بودجه سنواتی دیده شده که اگر تامین و توزیع شود از نظر تجهیزات هم حرکت خوبی صورت می گیرد. کمرئی تاکید کرد: به دلیل محدودیت‌های ذکر شده، در حال حاضر سهم آموزش های مهارتی در جمعیت دانش آموزی، ۳۵ درصد است و هرسال رشد کندی داریم. فاصله کنونی تا نرخ ۵۰ درصدی آموزش‌های مهارتی که در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته زیاد است و به نظر می‌رسد به سختی می‌توان به این نقطه رسید. اصلی‌ترین راهکار نیز فرهنگ سازی برای افزایش تمایل و استقبال خانواده‌ها به سمت رشته‌های فنی و کاردانش است.