تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
محمدسیاح: بر اساس گزارش «سیمپل فلایینگ» یک تیم کارشناسی از نروژ به شیراز آمده و نقص آن را بررسی کردند و تشخیص دادند که هواپیما برای پرواز دوباره نیاز به یک موتور جدید دارد، براساس این گزارش «تحریمهای هوایی آمریکا علیه ایران» و نیز تعطیلات سال نو میلادی روند ورود یک موتور جدید بوئینگ به ایران برای سوار کردن روی این هواپیما با موانعی برخورد کرده و این هواپیما همچنان در فرودگاه شیراز مانده است. آقای آندریاس هورنهولم، سخنگوی شرکت نروجین ایر شاتل هواپیمای بوئینگ گفته است که ۲۳ آذرماه ۱۳۹۷ (۱۴ دسامبر ۲۰۱۸) با ۱۹۲ مسافر و کادر پرواز از دبی عازم اسلو بود، اما به دلیل نقص فنی موتور هواپیما در شیراز فرود اضطراری کرد. به گفته او، مسافران این هواپیما توانستند روز بعد از فرود اضطراری با هواپیمایی دیگر به اسلو پرواز کنند اما این هواپیما برای تعمیر در ایران ماند. توهم تحریم! بر همین اساس، پس از خروج آمریکا از توافق هستهای، دولت ترامپ در بیانیهای تصمیم به بازگرداندن تحریمها، علیه کشور ایران گرفت. در سال ۲۰۱۵ مقرر شد افرادی که به هفت کشور خاورمیانه همچون ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن سفر کنند بر طبق قوانین آمریکا تا سالها قادر به دریافت ویزای آمریکا نخواهند بود. از این رو بر طبق قوانین واشنگتن، سرنشینهای این بوئینگ که شهروند یکی از ۳۸ دولت امضا کننده توافق لغو متقابل روادید با آمریکا هستند دیگر حق ورود به خاک آمریکا و استفاده از این امتیاز را نخواهند داشت و مجبور هستند تا سالها از سفارت آمریکا برای سفر و ورود اجازه بگیرند. نروژ جزو این ۳۸ کشور بوده که با آمریکا توافق لغو متقابل ویزا امضا کرده است. افزایش سرعت ترخیص گمرک آقای رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، در گفتوگو با طبنا (خبرگزاری سلامت) درباره آخرین وضعیت این هواپیما با بیان اینکه همه نوع هم کاری از طرف ما برای سرپا شدن این هواپیما انجام شده است، میگوید: زمانی که این هواپیما در فرودگاه شیراز به دلیل نقص فنی فرود اضطراری داشت، تصور این بود که با عوض کردن قطعاتی کوچک در بخشهای مختلف میتوان هواپیما را رفع نقص کرد ولی آنطور که بخش فنی این موضوع را بررسی کردند هواپیما نیاز به موتور جدید دارد. او ادامه میدهد: گفته شده اگر نروژیها بتوانند ظرف هفته آینده این موتو را وارد و روی هواپیما ببندند ظرف 48 ساعت بعد از این اتفاق هواپیما آماده پرواز خواهد بود. هیچ مشکلی هم تاکنون برای وارد کردن قطعات و لوازم مورد نیاز این هواپیما تاکنون ایجاد نشده است و خیلی سریع هم ترخیص از گمرک صورت گرفته است. ضمن اینکه همکاریهای خوبی هم در فرودگاه شیراز با نروژیها صورت گرفته است. شایعه تحریم جعفرزاده در واکنش به این موضوع که برخی از رسانهها و مسوولان با بیان اینکه تحریم ایران از سوی آمریکا باعث شده تا نروژیها نتوانند موتور هواپیما را وارد کشور کنند، تاکید میکند: این اصلا حرف درستی نیست، همه همکاریهای لازم برای واردات قطعات مورد نیاز ابن هواپیما هم در گمرک و هم فرودگاه شیراز انجام شده است تا این هواپیما بتواند سریعا پرواز خود را از سر بگیرد. او با بیان اینکه اصلا موضوع تحریم مطرح نیست، ادامه میدهد: از این موضوع گذشته مسئولیت این هواپیما برعهده شرکت نوروژی است که بتواند هواپیمایش را در مسیر پرواز قرار دهد، ضمن اینکه براساس گزارشهای شفاهیای که از فرودگاه شیراز و از روند تعمیر این هواپیما دارم همین است که بهزودی این هواپیما تعمیر و آماده پرواز خواهد شد. تعهد بینالمللی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درباره اینکه آیا خدمات فنی و مهندسی از سوی مهندسان ایرانی به این هواپیما ارائه شده است، ادامه میدهد: براساس قراردادهای دوجانبهای که با شرکتهای هواپیمایی بسته میشود همه موظف هستند تا به شرکتهای هواپیمایی سرویسهای لازم را بدهند. ما همواره متعهد به تعهدات قراردادهای خود در عرصه داخلی و بین المللی بوده و هستیم. او در پاسخ به این سوال که چرا برخی در این موضوع قصد داشتند تا تحریمهای هوایی آمریکا علیه ایران را دلیل اصلی ماندن هواپیمای نروژی در ایران بدانند، توضیح میدهد: اگر مانع تحریم بود قطعا حرفی برای گفتن نداشتیم، اصلا چنین چیزی نیست. مگر شرکت نروژی تحریم است که نتواند قطعات مورد نیازش را تامین کند؟ جعفرزاده میگوید: من نمیدانم این موضوع از کجا و از طرف چه کسی مطرح شده است و چه هدفی را دنبال کردهاند اما اطلاعات و گزارشهای ما نشان میدهد همه همکاریهای لازم برای ترخیص هواپیمای بوئینگ 737 مکس نروژی صورت گرفته است. آنچه که امروز برای هواپیمای نروژی اتفاق افتاده است و آنچه که ایران در قبال این هواپیما انجام داده همگی جزو معاهدههای بینالمللی هستند که همه کشورها باید آن را انجام بدهند، از طرفی این ایران یکی از مسیرهای هوایپمایی مهم در منطقه است که عبور دهها و صدها پرواز از آسمان آن به صورت شبانهروزی امری عادی است، اگر هواپیمای نروژی زمانی که با مشکل فنی روبرو شد نمیتوانست در خاک ایران فرود آید مسلما باید منتظر فاجعهای دیگر میبودیم.