به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت و به نقل از روابط عمومى اداره كل محيط زيست و توسعه پايدار شهردارى تهران؛ شينا انصارى صبح امروز در آيين تجليل از سفيران هواى پاك شهر تهران كه به مناسبت هفته هواى پاك برگزار شد گفت: نخستین هشدار جدی درباره آلودگی هوای پایتخت در سال 1374 در قالب بیانیه ای موسوم به «هوای تهران 74 » منتشر شد و برای نخستین بار آلودگی هوای تهران به عنوان یک بحران ملی که راه مقابله با آن عزم ملی است، مطرح شد.
مدير كل محيط زيست و توسعه پايدار شهردارى تهران با اشاره به برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران در سال ١٣٧٩ با هفت محور و اقدامات مثبت برای اجرای این برنامه همچون حذف سرب از سوخت و استاندارد یورو دو برای خودروها که تا آن زمان از استانداردی تبعیت نمی کردند گفت: متاسفانه بخش عمده ای از تکالیف تعیین شده، طی سالهای بعد و با تغییرات مدیریتی کشور مشمول زمان شد و با وجود آييننامههاي متعدد وضعشده برای مقابله با آلودگی هوای شهرها و احکام قوانین برنامه ای، تداوم آلودگی هوای تهران و تسری آن به شهرهای بزرگ موجب شد تا قانون جدیدی تحت عنوان «قانون هوای پاک» در سال 1396 تصویب و ابلاغ شود.
وى ادامه داد: با گذشت بیش از سه سال از ابلاغ قانون هوای پاک و آییننامههای اجرایی آن، آنچه در عمل مشخص است، آن که بخش عمدهای از تکالیف در ظرف زمانی مقرر در قانون محقق نشده است؛ عدمارتقای استاندارد خودروهای بنزینی و دیزلی، روند بطئی از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده، توزیع نامناسب سوخت استاندارد در کلانشهرها و محورهای مواصلاتی، توسعه و نوسازی کند ناوگان حملونقل عمومی، مصرف سوخت نامناسب در صنایع و نیروگاههای کلانشهرها بویژه در ششماهه دوم سال، اجرا نشدن طرح کهاب و عدم انجام بسیاری از محورهای مؤثر دیگر در کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ حکایت از عدم اجراي تكاليف از جانب دستگاههاي مسئول در حوزه آلودگي هوا دارد.
انصارى اظهار داشت: صاحبنظران حوزه تقنيني محيط زيست معتقدند كه اتفاقا قانون هواي پاك از ظرفيت هاي خوبي برخوردار است. افزايش مسئوليت كيفري اشخاص حقوقي، افزايش و انسجام مجازات ها، پايش آلودگي صنايع، توجه به ابزارهاي اقتصادي، توسعه انرژي هاي تجديدپذير و شعب تخصصي رسيدگي به جرائم آلودگي هوا از جمله اين مزيت هاست.
مدير كل محيط زيست و توسعه پايدار شهردارى تهران در ادامه سخنرانى خود به نقش کنشگری و مطالبه گری شهروندان كه می تواند باعث بسط سیاست های حمل و نقل پاک، توسعه استفاده از انرژيهاي تجدیدپذیر و در نتیجه کاهش آلودگی هوای ناشی از منابع ثابت و متحرك شود اشاره كرد و گفت: معتقدم کنشگری محيط زيست همچنین می تواند با آگاهى بخشی و استفاده از ظرفیت های موجود برای پرسشگری و در نهایت مداخله در تصمیم گیری ها منجر به دستیابی به نتایج خوبی در کاهش معضلات محیط زیستی می شود.
انصارى در پايان ابراز اميدوارى كرد برنامه هاى نمادين اینگونه كه به نوعى تجليل از سفیران هوای پاک بوده و به نقش مسئوليت پذيرى شهروندان هم اشاره دارد بتواند نویدبخش افزایش شهروندان مسئولیت پذیر و کنشگر در حوزه محیط زیست و ترويج اقدامات مقابله با آلودگي هوا شود.