تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
به گزارش گروه اجتماعی طبنا(خبرگزاری سلامت)، شینا انصاری افزود: با توجه به شرایط فعلی کشور دسترسی به تکنولوژیها در رفع آلودگی هوا محدود شده که البته میتوان همین موضوع را به آلودگیهای زیست محیطی دیگر مثل آلودگیهای آب و ... هم تعمیم داد. انصاری در ادامه با اشاره به اینکه منابع تولید کننده آلودگی هوا، منابع ثابت و متحرک هستند گفت: در مورد منابع ثابت، برای صنایع فیلتراسیون و سیستمهای پالایش و تصفیه آلایندهها مطرح میشود که باید این فیلترها تعویض شوند و از کارایی مناسبی برخوردار باشند. اخیرا شرکتهای دانش بنیان در این زمینه فعال شده اند و فیلترهای داخلی بمیزان محدودی تولید میشود بنابراین درخصوص صنایعی که بالقوه آلاینده هستند استفاده از سیستمهای تصفیه و فیلتراسیون ضرورت دارد. وی ادامه داد: از دیگر منابع ثابت که میتوان به آن اشاره کرد سامانههای احتراقی و موتورخانههاست. در شهری مثل تهران که این همه بارگذاری جمعیت و مناطق مسکونی وجود دارد، به خصوص در شرایط اینورژن مهم است که این موتورخانهها به درستی کار کنند راهبری، معاینه فنی و هوشمندسازی آنها حائز اهمیت هست. مدیر کل محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به سهم خودروها در آلودگی هوای تهران گفت: منابع متحرک در ایجاد آلودگی هوا در شهرهای بزرگ سهم بیشتری در مقایسه با منابع ثابت دارند. کاتالیستها و فیلترهای دوده این منابع عمدتا وارداتی هستند، البته تلاش شده که شرکتهای داخلی در این زمینه کار کنند. شرایط اقتصادی باعث شده که پژوهشگران و شرکتهای دانش بنیان تقویت شوند و با توجه به نیازهای موجود مسائل را حل کنند. انصاری ادامه داد: یکی از منابع دیگر آلودگی هوا، سوخت نامناسب است، مطابق اسناد بالادستی قانون هوای پاک و آئین نامههای اجرایی آن به خصوص آئین نامه ماده ۲ قانون هوای پاک، سوخت نفت گاز میبایست با استاندارد یورو ۴ ارائه شود. بی انصافی هست که اقدامات مثبت انجام شده در زمینه بهبود کیفیت سوخت را نادیده بگیریم زمانی در تهران گوگرد نفت گاز بسیار بالا بود اما الان روند بهبود را طی کرده است با این حال هنوز در برخی جایگاهها با استاندارد یورو ۴ که ۵۰ قسمت در میلیون هست فاصله دارد. در مورد بنزین وضع بهتر است؛ در بنزین توزیعی اوایل دهه ۹۰، میزان بنزن و آروماتیکها خیلی بالا بود، ولی الان این میزان در داخل کلان شهرها در حد استاندارد یا تقریباً منطبق بر استاندارد است. وی تاکید کرد: طبق آیین نامه قرار بر این بوده که علاوه بر جایگاههای کلان شهرها در محورهای مواصلاتی که خودروهای سنگین سوخت را دریافت میکنند، سوخت نفت گاز یورو ۴ باشد که وقتی سوخت را میگیرد و وارد شهر میشود، باعث تشدید آلودگی نشود. این آیین نامه میبایست از پاییز پارسال اجرایی میشد. بعضی مناطق هم اجرایی شده و به حد استاندارد رسیده ولی هنوز بصورت کامل اجرا نشده است. انصاری اعلام کرد: پایش برخط، و اطلاع رسانی مستمر کیفیت هوا موضوع بسیار مهمیاست. ایستگاههایی که هم اکنون در کشور فعال هستند چه در شهرداریها و چه در محیط زیست، ایستگاههایی است که الان در کشورهای توسعه یافته هم وجود دارد و از استاندارد EPA ویا EU را دارند. منتها این کفایت نمیکند چرا که ایستگاهها به راهبری و کالیبراسیون هم نیاز دارند. بعد از یک سال و در بعضی از گازها بعد از ۶ ماه باید کالیبره شوند تا دادههای موثق به ما بدهند. بنابراین راهبری و کالیبراسیون این ایستگاهها و تأمین قطعات آنها یک مساله اساسی است. وی با اشاره به تجربه مثبت در استفاده از توان متخصصین داخلی برای سامانه تجمیع ایستگاههای هوا گفت: یکی از مشکلات با توجه به تنوع مدلهای ایستگاهها ایجاد سامانه یکپارچه پایش کیفی هوا بود که توسط یکی از شرکتهای دانشگاهی در داخل انجام شد.