تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت؛ برخی اساتید ادبیات دانشگاه معتقدند تالیف کتابهای درسی به زبان شناسان سپرده شده و از جنبه تربیتی، اخلاقی و فرهنگی تهی هستند علاوه بر آن حتی در نگارش فارسی نیز دانش آموزان به حداقلهای لازم نمیرسند، آزمون ملی استانداردی نیز برای پایش وضع موجود زبان فارسی در میان دانش آموزان وجود ندارد. با توجه به اینکه موضوع حفاظت، حراست و تقویت زبان فارسی از دغدغههای اصلی رهبر انقلاب است، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی چه اقداماتی برای کیفیت سنجی محتوای درس فارسی و آموزش آن انجام داده است؟ حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره این دغدغه ها و انتقادات گفت: سپردن تألیف کتابهای فارسی به زبان شناسان را نمیپذیرم چون استادان رشتههای مختلف از جمله زبان شناسی و شاخههای دیگر زبان و ادبیات فارسی در شورای برنامهریزی درسی که از زمان بنده در یک سال اخیر تشکیل شده است، حضور دارند و اصولاً بدون تخصصهای مهم و تاثیرگذار بر محتواهای برنامه ریزی درسی نمیتوانیم محتوا را بپذیریم. وی افزود: حتی اگر انتقادی هم از بیرون نباشد منطق کار اقتضا میکند که از تخصصهای مربوط به آن برنامه درسی که هم اکنون حوزه زبان و ادبیات فارسی است، استفاده کنیم. حتی علاوه بر متخصصان گوناگون زبان و ادبیات فارسی از سایر تخصصها مانند روانشناسی، برنامهریزی درسی و تکنولوژی آموزشی استفاده میکنیم تا محتوای کتابهای درسی از بُعد آموزشی و یادگیری از نصاب لازم برخوردار باشد. رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: باید روی کتاب درسی به خاطر ویژگیها و مختصات ذاتی آن به عنوان یک ماده آموزشی کار کنیم و برنامهریزی درسی دقیقتری داشته باشیم اما به طور طبیعی باز هم مطالب و نکاتی خارج از این محتوا باقی خواهد ماند به این دلیل که کتاب درسی مانند یک ظرف محبوب است اما ظرفیت معینی دارد بنابراین برای رهایی از محدودیت کتاب درسی به سمت تولید بستههای تربیتی یادگیری حرکت میکنیم. ملکی ادامه داد: در مدار تحولی که در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آغاز کردهایم و هم اکنون راهنمای برنامه درسی در حوزههای یازده گانه تولید و برای بررسی نهایی به وزارت آموزش و پرورش ارسال شده، نقشه راه حرکت به سوی بسته تربیت و یادگیری است؛ منظور از بسته یادگیری این است که به جای تکیه صرف به کتاب درسی با تمام محدودیتهای آن از انواع مواد، رسانهها و روشها استفاده کنیم تا ظرفیت بیشتری برای ارائه محتواهای مورد نیاز به دانش آموزان در اختیار داشته باشیم.