تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
به گزارش گروه سلامت طبنا(خبرگزاری سلامت)، علیرضا عسکری، مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت گفت: تخلفات پزشکان از تعرفههای پزشکی از سه طریق جمع آوری میشود، یکی از طریق بازدیدهای میدانی مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی است، دوم از سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت که مردم طی تماس تلفنی میتوانند این تخلفات را اعلام کنند و سوم از طریق مراجعات حضوری مردم به دانشگاههای علوم پزشکی است. وی گفت: از زمان شروع طرح تحول سلامت میزان تخلفات تعرفههای پزشکی به خصوص در بخش دولتی کاهش یافت اما هیچگاه این نوع تخلفات صفر نمیشود و همیشه عده ای هر چند اندک از پزشکان ممکن است، چنین تخلفاتی داشته باشند و این یک خواسته آرمانی است که اصلا چنین تخلفی وجود نداشته باشد. مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت ادامه داد: البته با وجود مشکلات اقتصادی که همه مردم با آن درگیر هستند، پزشکان وضعیت مردم را درک میکنند اما در هر صورت تقویت نظارت بر تعرفههای پزشکی یکی از اولویتهای وزارت بهداشت است به همین علت در چند ماه گذشته بخش نظارت بر تعرفههای پزشکی سامانه ۱۹۰ از معاونت درمان به اداره بازرسی وزارت بهداشت منتقل شد. عسکری افزود: برخورد با پزشکان متخلف که بیش از تعرفههای مصوب از مردم دریافت میکنند، مرحله به مرحله است به میزان تخلف و موارد تکرار آن و میزان موارد ارجاع پرونده پزشکان به کمیسیون ماده ۱۱ دانشگاههای علوم پزشکی بستگی دارد و احکام صادره و نحوه برخورد با متخلفانی که پرونده آنان به تعزیزات میرود با آنان که در وزارت بهداشت یا نظام پزشکی به تخلف آنها رسیدگی میشود، متفاوت است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا در ۶ ماه گذشته مواردی از پلمپ مطب یا مرکز درمانی به علت تخلف پزشکی داشته ایم یا نه گفت: در ۶ ماه گذشته به صورت موردی گزارشهایی از این نوع برخورد داشتیم که البته در این موارد معمولا در کنار تخلف تعرفه ای مرکز درمانی، تخلفات دیگر پزشکی هم وجود دارد. مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت درباره اعلام نرخ تعرفههای واقعی از سوی سازمان نظام پزشکی گفت: ممکن است همکاران ما در جامعه پزشکی انتقاداتی به تعرفههای مصوب دولت داشته باشند، آنان میتوانند پیشنهادهای خود را برای اصلاح تعرفهها اعلام کنند اما تا زمانی که تعرفههای مصوب هیات وزیران تغییر نکرده است همه جامعه پزشکی ملزم به رعایت آن هستند.