به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)، علیرضا قاریقرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهارکرد: این اداره کل علاوه بر اینکه یکی از دستگاههای گسترده با خدمات متنوع بوده و بصورت مداوم در حال فعالیت و خدمت به شهروندان عزیز اصفهانی است مسئولیت هماهنگی امور راه و شهرسازی استان را نیز برعهده دارد.
وی با بیان اینکه دستگاههای اجرایی عضو شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان از استقلال مالی برخوردار هستند، افزود: با توجه به وظایف خطیر و حساس حوزههای استانی وزارت راه و شهرسازی و به منظور ایجاد هماهنگی بیشتر میان مدیران حوزههای اجرایی مختلف، مشورت برای حل مشکلات در استان، همکاری برای تسهیل و پیشرفت پروژهها و استفاده بهینه از منابع در دسترس، مسئولیت شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان اصفهان بر عهده این اداره کل قرار گرفته است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت، مهمترین دغدغه و چالشهایی که این اداره کل با آن مواجه است را میتوان در دو بخشِ رویکرد دولتیسازی پروژهها و به تبع آن کمبود منابع مالی جهت تکمیل طرحهای اجرایی و عدم همترازی حقوق و مزایای پرسنلی با حجم و تراکم زیاد کاری آنان بیان کرد.
وی به تشریح بخش اول این چالشها پرداخت و گفت: دلیل اصلی مشکلات پروژهها که باعث میشود همچون کلافی سردرگم بچرخد دولتی بودن ۸۰ الی ۹۰ درصد ساختار نظام اجرایی کشور است، لذا با منابع محدود نمیتوان پروژهای را مطابق برنامه و با کیفیت بالا اجرا کرد.
قاریقرآن افزود: زمانی که پروژهای با دید شش ماهه آغاز میشود اما به دلیل کمبود منابع، اجرای آن ۸ سال طول میکشد لاجرم در این مدت مدیر و ناظر پروژه تغییر میکند و آن طرح به لحاظ مختلف با مشکل مواجه میشود لذا با این شیوه مدیران فعلی وارث پروژههای تعریف شده توسط مدیران سابق هستند و این چرخش همچنان ادامه پیدا میکند.
وی با بیان اینکه کشور ما در حوزه فعالیتهای مرتبط با راه قدمت زیادی دارد، گفت: به دلیل ساختار صرفاً دولتی و عدم امکان ارتقا، با وجود اینکه کشور ما سالهای زیادی است در زمینه راه فعالیت دارد اما همچنان از تکنولوژی آسفالتی که ۴۰ سال قبل بوده استفاده میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: در زمینه روسازی پیشنهاد ما این است با توجه به ارزشمند بودن و گران بودن قیر به جای آسفالت از روشهای جایگزین استفاده شود که این موضوع با سپردن کار به بخش خصوصی امکانپذیر است. چرا که در بخش دولتی زمانی که طرحی مصوب میشود و منابع مالی به موقع و کافی تزریق نمیشود موجب کندی و بی کیفیت شدن کار شده و این مسئله در حوزه اجرا بسیار آزار دهنده است.
وی در خصوص اعتبارات حوزه عمرانی این اداره کل اذعان داشت: توانستیم با تلاش و رایزنی بسیار در دو ماه سال جاری (مهر و آبان) نسبت به یکسال ۹۸ حدود ۵۰ درصد رشد اعتباری داشته باشیم که ۴۱ درصد از این اعتبار تخصیص شده و برای پروژهها هزینه شده است.
قاریقرآن با بیان اینکه در سال جاری اقدام به احصا حدود ۲۶ پروژه در سطح استان شده است، اذعان داشت: این پروژهها عمدتا به دلیل عدم تامین اعتبار لازم به طور میانگین هشت سال راکد بودند که پس از احصا آنها با پیگریهای لازم برای ۱۵ پروژهای که مشکلات قراردادی حادی نداشتند تامین اعتبار انجام و به لطف خدا از این میان ۱۰ پروژه تا پایان سال به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: تمام سعی این است که برای ۵ پروژه دیگر نیز اقدامات با سرعت انجام پذیرد و تا پایان دولت به بهره برداری برسند. در همین زمینه در صدد هستیم مابقی پروژهها نیز که بعضاً دارای مشکلات حقوقی هستند تعیین تکلیف شوند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه هدف ما در سال جاری اجرای پروژههای اولویتدار بوده است، عنوان کرد: امسال پروژه جدیدی تعریف نکردیم مگر پروژههای حیاتی که باعث رفع نقاط حادثه خیز و کاهش تصادفات جادهای میشدند. همچنین اولویتبندی به این شیوه بوده است که ابتدا پروژههای دوباند شدن جادهها در دستور کار قرار گرفته و سپس سراغ سایر راهها رفتهایم.
وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته پروژهها به دلایل مختلف بدون اعتبار شروع میشدند و بعد به دلیل مشکلات زیاد متوقف یا با کیفیت پایین ساخته میشد، گفت: در سال جاری هیچ پروژهای را بدون اعتبار شروع نکردیم و برای پروژهها ابتدا اعتبارشان ابلاغ سپس تخصیص شده و بعد به همین میزان به مناقصه گذاشته شده است که بعضاً نیز پیمانکار منتخب دارد.
قاریقرآن افزود: یکی از این پروژهها باند دوم محور چادگان است که به دلیل مشکلات زیاد این جاده در دستور کار قرار گرفت و پس از تامین اعتبار سه مرتبه به مناقصه گذاشته شد و به لطف خدا این پروژه را در صدد هستیم تا با سرعت بالا اجرا و با کیفیت مناسب به بهرهبرداری برسانیم. همچنین باند دوم بادرود-کاشان پس از هشت سال توقف آسفالت شد و به بهرهبرداری رسید. در شرق استان نیز پروژه باند دوم اردستان به طول حدود ۲۶ کیلومتر تکمیل و تا پایان بهمن ماه سالجاری افتتاح میشود.
وی ادامه داد: در حوزه عملکردی سازمان ملی نیز منابع درآمدی ما از طریق فروش زمین کسب میشود که در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۱۵ درصد رشد داشته است. همچنین تا پایان سال نیز بودجه ۹۹ را بطور کامل جذب خواهیم کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان به تشریح بخش دوم چالشهای این اداره کل پرداخت و تصریح کرد: با توجه به مسئولیت خطیر و تراکم زیاد کاری پرسنل این اداره کل میبایست توجه ویژه ای به آنان شود تا انگیزه مستعد و تلاشگر آنان بیش از پیش تقویت شود.
وی افزود: در سال جاری به دلیل افزایش ۵۰ درصدی حقوق و مزایای پرسنل رسمی و پیمانی از محل سایر هزینههای این اداره کل، بخشی از کارکنان که مشمول این افزایش نبودند به شدت متضرر شدند.
قاریقرآن گفت: با وجود تنوع و حجم بالای کاری به عنوان مثال طرح اقدام ملی مسکن در حوزه مسکن و ساختمان، تهیه طرحهای تفصیلی برای ۱۰۸ شهر و دبیری کمیسیون ماده پنج و کارگروه شورای برنامهریزی در حوزه شهرسازی و معماری، حفط و حراست از اراضی ملی و دولتی در حوزه املاک و حقوقی و اجرای پروژههای راهسازی در حوزه مهندسی و ساخت که موجب میشود، پرسنل خدوم و زحمتکش این اداره کل بصورت شبانهروزی فعالیت کنند. همچنین مسئولیت شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان متاسفانه حقوق و مزایای پرسنل این اداره کل مطابق حکم از پرسنل همتراز سایر دستگاههای عضو شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی استان اصفهان حدود دو الی سه برابر کمتر است.
وی افزود: این موضوع موجب شده است پرسنل این اداره کل تقاضای انتقال به سایر دستگاههای اجرایی را داشته باشند که رسیدگی به این موضوع مقولهای بسیار مهم در حوزه منابع انسانی است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: با وجود این قبیل مشکلات سعی شده است در سال جاری عملکرد خوبی ارائه شود اما برای تسریع در امور و افزایش انگیزه پرسنلی میطلبد که برای رفع این دو دغدغه اساسی وزارت راه و شهرسازی مساعدت کند.