به گزارش خبرنگار شهری طبنا (خبرگزاری سلامت) زهرانژاد بهرام ، در مورد وضعیت مناسب‌سازی معابر در مناطق ۲۲‌گانه گفت: در سال ۱۳۹۸ با تشکیل کمیته‌های مناسب‌سازی در سطح مناطق ۲۲‌گانه، اولویت‌های پروژه‌های مناسب‌سازی با حضور نمایندگان جامعه معلولین در هر منطقه تعیین و قرار شد برای هر یک از مناطق ۲۲‌گانه، هشت پروژه مناسب‌سازی تعریف شود که برهمین اساس باید در هر منطقه دو بوستان، دو معبر و چهار ساختمان اداری متعلق به شهرداری مناسب‌سازی شود. رشد ۳۲۵درصدی اعتبارات مناسب سازی معابر برای معلولان وی با بیان این‌که مناسب‌سازی ۶۰ میدان میوه و تره‌بار تا پایان امسال به عنوان یکی از تکالیف معاونت خدمات شهری مشخص شد، اظهار کرد: تبصره ۳۸ در بودجه ۱۳۹۸ مصوب شد تا از طریق آن بتوانیم مناسب‌سازی ایستگاه‌های مترو خط یک تا چهار، مناسب‌سازی بوستان‌ها، سرویس‌های‌ بهداشتی سطح شهر و ساختمان‌های شهرداری را با شدت و جدیت بیشتر دنبال کنیم و به همین دلیل بودجه مناسب‌سازی نسبت به سال قبلش ۳۲۵ درصد افزایش یافت. عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با بیان این‌که در کمیته مناسب‌سازی معابر تاکید کردیم که تمام ایستگاه‌های خطوط جدیدالاحداث مناسب‌سازی شود و هیچ ایستگاهی بدون رعایت ضوابط مناسب‌سازی افتتاح نشود، اظهار کرد: همچنین مصوب کردیم که ۱۵ ایستگاه پرتردد مترو در خطوط یک تا چهار از جمله میدان آزادی، شادمان، انقلاب و ... مناسب‌سازی شود و ایستگاه‌های قدیمی مترو نیز در یک بازه زمانی مشخص مناسب‌سازی شود و حتی با سازمان نظام مهندسی استان تهران تفاهم‌نامه‌ای منعقد کردیم تا تکمیل چک‌لیست‌ها و نظارت بر امر مناسب‌سازی را انجام دهد. میزان پیشرفت پروژه‌های مناسب سازی کند است نماینده شورای شهر در کمیته مناسب سازی معابر با بیان این‌که به جرات می‌توان گفت که شهرداری در شش ماهه اول ۱۳۹۸ به تکالیف خود در بحث مناسب‌سازی عمل نکرده، گفت: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد میزان پیشرفت پروژه‌های تعریف شده مناسب سازی به شدت کند و عقب است. وی با بیان این‌که بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که از مجموع ۱۰ ایستگاه افتتاح شده در خط شش و هفت هیچ یک از ایستگاه‌ها ضوابط مناسب‌سازی را رعایت نکردند، گفت: برآورد ریالی احداث یک کیلومتر خط مترو با همه وسائل، تجهیزات و ناوگان آن حدود ۵۵۰ میلیارد تومان است و هزینه‌های ریالی نصب و راه‌اندازی یک آسانسور برای تردد معلولان، سالمندان و سایر اقشار آسیب‌پذیر که نیمی از شهروندان تهرانی را در بر می‌گیرند تنها ۵۷۰ میلیون تومان است که نشان‌ می‌دهد سهم مناسب‌سازی برای یک ایستگاه از یک هزارم درصد هزینه احداث است و به عبارت دیگر با احتساب قیمت‌های سال ۱۳۹۸ برای ۱۰ ایستگاه افتتاح شده خط شش و هفت تهران بالغ بر ۶۰۰۰ میلیارد تومان برآورد هزینه می‌شود که در صورت رعایت ضوابط مناسب‌سازی در این ایستگاه‌ها، تنها حدود شش میلیارد تومان به مجموع هزینه‌ها اضافه می‌شد که در قیاس با کل هزینه‌های احداث مترو بسیار ناچیز بود. مناسب سازی معابر در گفت وگو و حرف مانده عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با بیان این‌کهمتاسفانه به نظر می‌رسد دغدغه مدیریت شهری مبنی بر اولویت مناسب‌سازی و همچنین شعار "تهران، شهری برای همه" بیشتر در سطح شعار و گفت‌وگو باقی مانده گفت: علی‌رغم تعهدات مکرر معاونت حمل و نقل شهرداری مبنی بر رعایت ضوابط مناسب‌سازی در مراحل طراحی و ایستگاه‌های متروی خطوط جدید، اقدامی حاصل نشده است. وی با تاکید بر این‌که قرار بود محور انقلاب از میدان انقلاب تا میدان فردوسی به عنوان محور پایلوت و نمونه مناسب‌سازی شود، گفت: بیش از دو سال است که در مرحله‌ انتخاب مشاور و طراحی مانده است. وی افزود: همچنین قرار بود شهرداری نقشه راهنمای مکان‌های مناسب‌سازی را تهیه و در قالب تابلوهای زردرنگ به اطلاع شهروندان برساند که تاکنون توفیقی حاصل نشده است. شهرداری از برنامه مناسب سازی عقب است نژادبهرام با بیان این‌که طبق برنامه مصوب شده شهرداری باید تا پایان سال جاری، برنامه جامع عملیاتی مناسب‌سازی اماکن، فضاهای عمومی و ایستگاه‌های حمل و نقل درون‌شهری را به تفکیک مناطق ۲۲‌گانه ارائه دهد، اظهار کرد: هم در برنامه سوم و هم در بودجه سال ۱۳۹۸ تکالیفی به شهرداری تهران در مورد مناسب‌سازی معابر محول شده است که متاسفانه به نظر می‌رسد شهرداری تهران از برنامه بسیار عقب است.(ایسنا)

برچسب‌ها