تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
به گزارش گروه اجتماعی طبنا(خبرگزاری سلامت)، علی زرافشان در برنامه تلویزیونی پرسشگر که شامگاه گذشته با موضوع آموزشهای مهارتی روی آنتن رفت، با بیان اینکه آموزش مهارت از مسائل جدی همه کشورهاست گفت: مسابقات ملی مهارت نشان دهنده عزم جهانی برای توجه به موضوع مهارت است. وی با اشاره به رشد اقتصادی کشورها که در گروی آموزشهای مهارتی است، گفت: آموزش و پرورش، وزارت کار و سازمان فنی و حرفهای به نوعی سامان دهنده هرم اشتغال هستند. بیکاری فارغ التحصیلان ناشی از عدم توجه به هرم جمعیتی است. وی افزود: از دو منظر میتوان به مسابقات مهارت نگریست. نخست نفس و ماهیت خود مسابقه به سبب ارتقا، اصلاح و شناسایی استعدادهای برتر است. منظر دوم، دستاوردها، پیامدها و تاثیر این مسابقات بر آموزش مهارت در کشورهای شرکت کننده است. این مسابقات جهت گیریهای مشخصی برای کشورها دارند. معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامه ششم توسعه و تاکید آن برای رسیدن آموزش و پرورش به آمار ۵۰ درصدی ثبت نام و تحصیل در دوره فنی و حرفه ای در دوره متوسطه گفت: این آمار اکنون حدود ۳۶ درصد است. یک اشکال کار هم این است که دستگاههای ذی ربط در حوزه مهارت، انسجام، سیاست گذاری و هماهنگی شان کامل نیست. البته یکی دو اتفاق خوب رخ داده که شکل گیری نظام جامع مهارت از آن جمله است. وی با بیان اینکه آمادگی بچهها در آموزش و پرورش و شرکتشان در مسابقات جهانی مستلزم برگزاری مسابقات ملی و شناسایی افراد برتر است گفت: هرساله چهارنوع المپیاد علمی، عملی و جشنوارههایی در شاخه کاردانش و فنی و حرفه ای برای دانش آموزان برگزار میشود. وی در توضیحی درباره عدم اعزام کارشناسان و مدیران حوزه آموزش مهارتی به مسابقات جهانی نیز گفت: برای سفرهای خارجی مکانیزمیوجود دارد و یک کارگروهی تشخیص میدهند چه کسی برود و برایشان پذیرفته نیست که دستاورد حضور دو مدیر در مسابقه جهانی مهارت چیست، امسال هیچ کدام از مدیران نتوانستند بروند، حالا تصور کنید ۶۳ کارشناس قرار باشند به مسابقات اعزام شوند. زرافشان به مسابقات جهانی مهارت در سال ۲۰۲۱ گفت: نیاز به هم افزایی در بخش آموزشهای مهارتی هستیم. خوشبختانه برای مسابقات ۲۰۲۱ کارگروهی شکل گرفته و چهار دستگاه متولی عضو آن هستند که باید کار را از حالا شروع کنند.