غلامرضا مرحبا، نماینده مردم آستارا در خانه ملت در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت اظهار کرد: تامین مالی برای واحدهای تولیدی از جمله خودروسازی‌ها موضوع مهمی محسوب می‌شود و اینکه بانک مرکزی ما بتواند این کار را انجام دهد، خیلی خوب است. وی ادامه داد: ولی تا زمانیکه اما و اگرهایی وجود دارد، تا زمانی‌که این سوالات در مورد عملکرد صنعت خودروسازی ما وجود دارد، تا زمانیکه صحبت‌هایی درباره تاثیر قطعه‌سازان در اداره خودروسازهای ما وجود دارد بدین معنا که هیات مدیره‌های آنها از سوی خودروسازان تعیین و باعث ‌شوند که خودروسازها سفارش‌های قطعه را به قطعه‌سازان خاص بدهند، تا وقتی‌که گردش مالی نه چندان شفاف وجود دارد،‌ اختصاص 10 هزار میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی برای تامین مالی خودروسازی‌ها ممکن است صرف چاه ویلی شود که انتهایش مشخص نیست. مرحبا افزود: واقعیت این است که شهروند ایرانی بهای سنگینی حمایت از صنعت داخلی به‌ویژه در حوزه خودروسازی پرداخت می‌کند. من، خودوری صفر کیلومتر ایرانی دارم و بسیار بسیار از آن ناراضی هستم چراکه هر روز یک ایرادی پیدا می‌کند و این رسم و شیوه مواجهه با مشتریان نیست که بعد از سالیان سال خودروسازی که تکنولوژی و فناوری در دسترس آن است،‌ قطعات بی‌کیفیت در خودروها استفاده کند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: چیزهایی است که مصرف‌کننده احساس می‌کند در واقع خودروسازی مانند کوه یخی است که یک بخش نامشهودی دارد که فرد مصرف‌کننده نمی‌بیند و این را باید نهادهای نظارتی ببیند که چه اتفاقاتی در آن رخ می‌دهد، بله اگر صورت‌های مالی شفافی وجود داشته باشد، گردش‌های مالی شفافی وجود داشته باشد، کل ساختار شفاف و سالم باشد، حتما باید بانک مرکزی و بانک‌های کشور تامین مالی انجام را دهند. وی اظهار کرد: این صنعت و مایه افتخار ماست. ما دوست داریم خودروی ایرانی در تراز بهترین خودروهای آلمانی و ژاپنی قرار بگیرد و باعث افتخار ایرانی‌ها باشد. دوست دارم ایران‌خودرو و سایپا خودرویی را بسازند که در دنیا سوار شوند و از آن استفاده کنند، ‌اما الان این اتفاق نمی‌افتد، چیزی که به دست مصرف‌کننده ما می‌رسد محصول با کیفیتی نیست و تازه این محصول بی‌کیفیت هم که به دست من مصرف‌کننده می‌رسد بخش کوچکی از کوه یخی است که اشاره کردم. مرحبا تاکید کرد: در محافل سیاسی و اقتصادی و نظارتی حرف‌هایی درباره صنعت خودروسازی زده می‌شود که خیلی جالب نیست. اینکه یک قطعه‌ساز سهام یک شرکت بزرگ را بخرد و کنترل کند،‌ بعد با استفاده از ارزها و تعرفه دولتی وارداتی انجام دهد که یا اصلا ضرورتی ندارد یا بی‌کیفیت است. باید به همه اینها رسیدگی شود تا شفاف و سالم شوند و اگر این اتفاق بیفتد مطمئنا روزی خواهد رسید که ما هم به تولید داخلی‌مان و به اینکه شرکت‌های خودروسازی داریم، افتخار خواهیم کرد که محصول ایرانی جان شهروندان را در حوادث جاده‌ای حفظ می‌کند و حتما همه مردم از این موضوع خوشحال خواهند شد.

خبرنگار: محمدسیاح