تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴
مجتبی صفارینیا درگفتوگو با طبنا(خبرگزاری سلامت)، درباره علل شیوع رفتارهای آسیبرسان به خود درمیان دختران با بیان اینکه به طورکلی در دنیا، رفتار آسیبرسان به خود درمیان دختران بیش از پسران شایع است، افزود: خودکشی نیز درمیان دختران بیش از پسران است، به این معنی که فراوانی این پدیده در میان دختران بیشتر بوده اما خودکشی موفق در میان پسرها بیشتر است. وی با تاکید براینکه کشور ما جز کشورهای با آمار بالای خودکشی نیست، ادامه داد: آمار خودکشی در کشورهایی که آمار این پدیده درآنها بالاست بیش از 22 تا 24 نفر از هر 100 هزار نفر است این درحالی است که این آمار در کشورما بین 6 تا 9 نفردر 100 هزار نفراست که دلایل آن اعتقادات مذهبی و اخلاقی جامعه ما است. رئیس سابق انجمن روانشناسی اجتماعی ایران یکی از دلایل اقدام به رفتارهای آسیبرسان به خود همچون پدیده خونبازی در دختران را وجود اختلال «شخصیت مرزی» خواند و اظهار کرد: این اختلال در میان دختران 3 برابر بیشتر از پسران شایع است که یکی از علائم ابتلا به این اختلال انجام اقداماتی مانند تیغ زدن و خونبازی است. وی اضافه کرد: اگر این اقدامات بدون وجود اختلال شخصیت مرزی رخ دهد دلایل آن میتواند مسائلی نظیر افسردگی، فشارخانواده تبعیض میان دختران و پسران درخانواده، اعمال محدودیتهای بیشتر توسط خانواده درمورد دختران و یا گاهی تقلید و چشم و همچشمی درمیان گروه همسالان باشد. صفارینیا با اشاره به بازی نهنگآبی که منجر به فوت یک دختر نوجوان دراصفهان و جراحت شدید دوست او شد، خاطرنشان کرد: سمت و سوی این بازی تخریب، باختن،عدم موفقیت و نهایتا خودکشی است که این موضوع میتواند بر یک نوجوان که اعتماد به نفس کاقی نداشته باشد اثرتلقینی داشته باشد. وی با تاکید براینکه سن نوجوانی با بحرانهایی نظیر نوجویی و نوخواهی همراه است و نوجوانی دوران ناآرامی است، تصریح کرد: وقتی نوجوان فاقد اعتماد به نفس و اقتدار به لحاظ عاطفی با فضای بازی درگیر شود، تحت سلطه آن قرار گرفته و چنانچه فرمان خودکشی برای او صادر شود ممکن است به آن جامه عمل بپوشاند. ریئس سابق انجمن روانشناسی اجتماعی ایران عنوان کرد: رابطه این نوع بازیها با نوجوان ماننده رابطه هیپنوتیزور و بیمار است که طی آن بیمار وادار توسط هیپنوتیزور وادار به انجام اعمالی میشود با این تفاوت که کودک و نوجوان فاقد قدرت و دانش لازم است وی آموزش و آگاهیسازی توسط مدارس و رسانهها را عاملی مهم در مقابله با انواع آسیبهای اجتماعی از جمله آسیبهای فضای مجازی برشمرد و گفت: هچنین اگر بشود از نظر نرمافزاری با اینگونه بازیها و چالشها برخورد شود، اتفاق خوبی است.