تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
به گزارش گروه سلامت طبنا(خبرگزاری سلامت)، قاسم جان بابایی درباره انجام خرید راهبردی خدمات سلامت بیان کرد: انجام خرید راهبردی خدمات سلامت گام به گام است و نمیتوان یک مرتبه به آن رسید. وی ادامه داد: ارائه خدمات سلامت بر اساس راهنماهای بالینی هم بخشی از خرید راهبردی خدمات سلامت است. به طور مثال وقتی کسی در حال حاضر ام آر آی انجام داده و بیمار بستری در بیمارستان هم نیست، تا ۶ ماه دیگر نمیتواند این کار را انجام بدهد و در غیر این صورت باید هزینه آن را خودش پرداخت کند. معاون وزیر بهداشت درباره تدوین و ابلاغ راهنماهای بالینی نیز اظهار کرد: در حال حاضر ۶۰۰ راهنمای بالینی تدوین و ابلاغ شده است. تدوین و ابلاغ راهنماهای بالینی به عهده معاونت درمان وزارت بهداشت است، اما سازمانهای بیمه گر آن را اجرا میکنند. جان بابایی گفت: ارسال الکترونیکی اسناد بستری از بیمارستانها به سازمانهای بیمه گر در حال حاضر به صورت الکترونیکی انجام میشود و اجرای مواردی مانند راهنماهای بالینی، نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک بر عهده سازمانهای بیمه گر است. انجام خرید راهبردی خدمات سلامت توسط سازمانهای بیمهگر بعد از تعیین بسته و نیاز جامعه توسط تولیت یعنی وزارت بهداشت اتفاق میافتد. در جریان خرید راهبردی، منابع جمع آوری شده صرف خرید خدمات میشود. این کار به دو شکل خرید منفعل و راهبردی انجام میشود. در خرید منفعل، بودجه پیشبینی شده و به پرداخت صورتحسابها اختصاص پیدا میکند، اما در خرید راهبردی، بیمه وارد فرآیند خرید میشود و بررسی میکند که چه خدمتی را از چه کسی و با چه قیمتی بخرد و چطور پرداخت کند. سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز درباره انجام خرید راهبردی خدمات سلامت و موانع پیش روی آن گفته بود: سازمان بیمه سلامت باید خرید راهبردی خدمات را انجام دهد، اما مشکل این است که در حال حاضر راهی برای انجام این کار وجود ندارد. زیرا بخش خصوصی در حال حاضر مشکلات زیادی دارد و بخش دولتی بسیار قوی است و باید برای حل این مشکل راهکاری یافت که به دنبال آن هستیم. برای اجرای خرید راهبردی خدمات سلامت، به دنبال این هستیم که تنوع ارائه دهندگان خدمات سلامت افزایش پیدا کند. یکی از راههای این اقدام، کمک و حمایت از بخش خصوصی و حمایت مناسب است. ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت نیز پیش از این درباره خرید راهبردی خدمات سلامت افزود: خرید راهبردی خدمات سلامت جزء تکالیف قانونی و از اولویتهای اساسی وزارت بهداشت و سازمانهای بیمهگر است؛ بنابراین برای انجام خرید راهبردی باید مقدماتی حاصل شود. مهمترین علت اجرا نشدن خرید راهبردی خدمات سلامت وجود قیمت چندگانه جزء حرفهای یا دستمزد ارائه کنندگان خدمت در بخش خصوصی، دولتی، خیریه و نهادهای عمومیغیردولتی است. در حال حاضر مسیر برای خرید راهبردی خدمات مناسب است و در موارد قابل توجهی این مساله انجام میشود، اما اقدامات صورت گرفته کافی نیست. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز پیش از این در همین رابطه اظهار کرد: در قانون برنامه ششم توسعه به بیمههای درمانی دو تاکید مهم شده است. اول اینکه بیمههای درمانی موظف به انجام خرید راهبردی خدمات سلامت هستند و دوم اینکه بر مبنای پرونده الکترونیک سلامت، خرید خدمت انجام دهند. امیر حسین تکیان، مدیر گروه سلامت جهان و سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز پیش از این درباره خرید راهبردی خدمات سلامت به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: خرید راهبردی خدمات سلامت یکی از اجزای تحقق پوشش همگانی سلامت مناسب، بر اساس نظام مالی مطلوب در هر کشور است. بر اساس چهارچوبهای سازمان جهانی بهداشت و توصیههای بانک جهانی، خرید راهبردی خدمات سلامت جایگاه مهمیدارد. در هر نظام مالی، کار باید از تامین منابع مناسب آغاز شود و این منابع باید به طور شفاف در کنار هم قرار بگیرند تا خدمات سلامت به شکلی خریداری شوند که میزان مطلوبی از خدمات با کارایی مناسب، برای تعداد مطلوبی از خدمات خریداری شود. این موضوع باعث میشود که بسته خدمات سلامت مناسبی طراحی شود.