تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، محمدرضا واعظ مهدوی معاون سابق سازمان برنامه و بودجه در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «چالشهای پیش روی وزیر جدید آموزش و پرورش» شامگاه گذشته روی آنتن رفت با بیان اینکه آموزش و پرورش از پیش نیازهای توسعه در هر کشور است، درگذشت محمدرضا حافظی، رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز را تسلیت گفت و اظهار کرد: طبق قانون اساسی امر آموزش و پرورش بر عهده دولت است، اما به معنای بی تفاوتی مردم نیست و خیرین مدرسه ساز گامهای خوبی در این زمینه برداشته اند. وی با اشاره به متوسط سالهای تحصیل در ایران گفت: این شاخص در سال ۱۹۹۰، ۴.۲ سال بود که در سال در ۲۰۱۷ به ۹.۸ سال رسیده است. سالهای مورد انتظار برای تحصیل نیز دیگر شاخص است که از ۹.۲ سال در سال ۱۹۹۰ به ۱۴.۹ سال در سال ۲۰۱۷ رسیده است. یعنی از کسی که وارد مدرسه میشود انتظار میرود تا ۱۵ سال در سیستم آموزشی بماند. وی افزود: وزن آموزش در شاخص توسعه انسانی وزن مهمیاست و طبق گزارشات بین المللی، در ردیف کشورهای با شاخص توسعه انسانی بالا قرار گرفته ایم و جز کشورهای خوب هستیم. وی با بیان اینکه بیش از ۱۵ میلیون دانش آموز در بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه داریم گفت: چالش اساسی در شرایط فعلی پوشش آموزش و پرورش است. بیش از ۹۸.۶ درصد جمعیت واجب التعلیم در دوره ابتدایی تحت پوشش قرار دارند. این نرخ در دوره دبیرستان ۸۰ درصد است. واعظ مهدوی افزود: آیا توزیع این ۱.۴ درصد عدم پوشش در همه کشور یکسان است؟ در استان سیستان و بلوچستان بیش از ۶ درصد عدم پوشش داریم. در جنوب کرمان و شرق هرمزگان نیز عدم پوشش بیشتر است و اکنون زمان آن است که سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش تمرکز مدیریت را روی این موضوع قرار دهد. معاون سابق سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: علاوه بر این اتباع کشورهای بیگانه و یا کودکان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی هستند که شناسنامه ندارند و شاید دهها هزار کودک و جوان ایرانی داریم که نمیتوانند به مدرسه بروند. وی افزود: شاخص هزینههای کمرشکن آموزش عبارت از خانوادههایی است که ۱۰ درصد کل هزینه زندگی را بابت آموزش میپردازند. بیش از ۹ درصد خانوادهای ایرانی برای تحصیل فرزندانشان باید وسایل زندگی را بفروشند و از محل درآمدهای عادی خود نمیتوانند خرج تحصیل را بدهند. باید دولت به این شاخص توجه کند. واعظ مهدوی درباره راه حل مشکلات معوقات عقب مانده فرهنگیان گفت: مسائل آموزش و پرورش از مسائل کل کشور جدا نیست، اقتصاد آموزش و پرورش از مسائل کل کشور جدا نیست. نگاه دولت باید اصلاح شود. دولتهای امروز کاری جز امنیت، غذا، بهداشت و آموزش ندارند. ژاپن بخش عمده هزینه اش را برای آموزش صرف میکند. اگر نگاه این باشد که در آموزش و پرورش پول حرام میشود این روند اصلاح نخواهد شد. وی با اشاره به اینکه ایران کشوری جوان و باسواد است اظهار کرد: تفاوت بین هزینهها و درآمدهای دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان است. ۹۵ هزار میلیارد تومان فقط حقوق و دستمزد و ۱۲۰ هزار میلیاردتومان هزینه رفاه اجتماعی است که تقریباً معادل کل درآمدهای دولت است. صرفه جویی که میتوان انجام داد جوابگوی این مابه التفاوت نیست. دولت باید روی درآمدها کار کند. بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم. معاون سابق سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش آینده باید در حیطه فرابخشی تلاش کند گفت: تأثیر سیاستهای درون بخشی کمتر از ۲۰ درصد است و ۸۰ درصد در کلان اقتصاد رخ میدهد. تلاش وزرا باید ممانعت از رشد تورم و حفظ قدرت خرید دستمزد بگیران و اخذ مالیات از فعالیتهای مولد باشد. وی با طرح این پرسش که آیا آموزش و پرورش باید کاسه گدایی دست بگیرد؟ گفت: خیر، نباید اینگونه باشد. کلان اقتصاد باید جوابگو باشد. وقتی دولت کسری دارد از کجا باید پول مطالبات و معوقات معلمان را بدهد؟ توجه کنیم که مسائل کلان در درون آموزش و پرورش قابل حل نیست و باید به صورت فرابخشی حل شود. وی تاکید کرد: اگر بنیه مالی دولت تقویت، وزرا میتوانند تاکید کنند که باید بودجه کافی اختصاص یابد، در غیراینصورت دولت نمیتواند با این وضعیت مطالبات را بپردازد. وزرا باید به مسائل فرابخشی توجه کنند و مراقب شاخصهای نرخ ارز و… باشند.(مهر)