با حضور رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، تازه‌ترین جلسه برنامه‌ریزی و هماهنگی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تحت عنوان «نماد» با محوریت آموزش اولیا، در اداره آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، موضوع پیشگیری و مداخله در آسیب‌های روانی- اجتماعی مدارس در رابطه با خودکشی، پرخاشگری، اضطراب و بی‌انضباطی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه آموزش و پرورش است که پس از انتخاب ناحیه سه به عنوان یکی از سی و دو منطقه طرح هدف کشوری این طرح، برنامه‌ریزی برای این مهم با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.

سید عبدالصمد موسوی در تازه‌ترین جلسه طرح «نماد» با اشاره به پیشینه‌ی طرح در آموزش و پرورش گفت: دغدغه اصلی همه مسوولان بر اجرای صحیح این طرح است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید ویژه دارند و یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر سلامت را آسیب‌ها دانسته اند.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز طرح «نماد» را یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های وزیر آموزش و پرورش دانست و گفت: در جامعه، تلاشمان بر جوان‌سازی و فرزندآوری است؛ از این‌رو برای داشتن جامعه سالم که به رشد مطلوب نسل جدید می‌انجامد، باید دانش‌آموزان را از آسیب‌ها دور نگه داشت و مهم‌تر اینکه تاب‌آوری را در آن‌ها افزایش دهیم.

موسوی همراهی سایر دستگاه‌های اجرایی در انجام این مهم را ضروری دانست که بر اساس دستورالعمل کشوری، 14 نهاد در اجرای این طرح و همراهی با ناحیه سه شیراز سهم به‌سزا خواهند داشت.

او از برپایی قریب‌الوقوع «میز نماد» در شیراز خبر داد که در آن نهادهای تأثیرگذار برای پیشگیری از آسیب‌ها، آموزش و مهارت‌آموزی برای گروه‌های مختلف سنی پای کار می‌آیند.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس هم به ارائه تقویم اجرایی و عملیاتی طرح «نماد» پرداخت و گفت: نظام تعلیم و تربیت رسمی، فرایند تعلیم و تربیت را در قالب ساحت‌هایی شش‌گانه تعریف می‌کند که باید به قوام بخشی فرهنگ عمومی و تعالی‌بخشی جامعه اسلامی با مشارکت خانواده، نهادهای دولتی و سازمان‌های غیردولتی بیانجامد.

وفایی در ادامه گفت: آموزش و پرورش به عنوان یک نظام اجتماعی، نیازمند مشارکت همه سازمان‌های مسوول است تا به انجام درست کار و نتیجه مطلوب برسد.

او رابطه بین مدرسه و خانواده را بر مبنای تعامل دانست و گفت: برای اینکه هر کدام بتوانند به بهترین شکل نقش خود را ایفا کنند گریزی نیست جز اینکه هم مدرسه و هم خانواده از کارکردهای یکدیگر با خبر باشند و با آگاهی کامل از نقش‌هایشان، به ایفای آن بپردازند.

به گفته‌ی وفایی، خانواده به عنوان مقدس‌ترین نهاد، نقش مؤثری را حتی قبل از مدرسه در تربیت دارد و باور داریم اولین محل رشد و پرورش فرد در خانواده بوده و مدرسه تکمیل کننده تربیت است.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس افزود: ما به عنوان متولیان رسمی تعلیم و تربیت کشور در زمینه‌ی رشد، تربیت و ساخت جامعه سالم، باید به خانواده توجه ویژه داشته و نقش حیاتی آن را در نظر بگیریم از این رو در مسائل گریبانگیر جامعه باید به خانواده بپردازیم تا بسیاری از آسیب‌ها کاهش پیدا کند.

وفایی کار تعلیم و تربیت را فراقوه‌ای دانست و الزام به همراهی 14 دستگاه و نهاد دیگر در طرح نماد را شاهدی بر این مدعا عنوان کرد تا با این همراهی آسیب‌هایی که از قبل نباید اتفاق می‌افتاد و در حال حاضر با آن مواجه هستیم به حداقل برسد.

او آموزش خانواده را به عنوان یکی از راهبردی‌ترین و تحول‌آفرین‌ترین برنامه‌های تأثیرگذار طرح نماد عنوان کرد که بر نگرش‌سازی و اجرای برنامه‌های اثربخش بین خانه مدرسه و دانش‌آموز مؤثر است.