چین از نخستین کشتی هیدروژنی مخصوص حمل کانتینر رونمایی کرد تا پتانسیل حمل و نقل عاری از سوخت های فسیلی را نمایش دهد.

به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این کشتی که «دانگ فنگ کویینگ گنگ» نام دارد ۶۴.۵ متر طول و ظرفیت حمل ۶۴ کانتینر یا ۱۴۵۰ تن را دارد.

صنعت حمل و نقل، دومین تولید کننده بزرگ گازهای گلخانه ای در سراسر جهان است. هرچند صنعت کشتیرانی فقط ۱۱ درصد انتشار گازهای مضر این بخش را به خود اختصاص داده اما افزایش تجارت جهانی و حمل ونقل دریایی ممکن است به افزایش ۵۰ درصد این ارقام تا ۲۰۵۰ میلادی شود.

هرچند برقی کردن خودروهای شخصی تلاشی برای کاهش انتشار گازهای آلوده به شمار می رود، اما این استراتژی برای حمل ونقل طولانی مدت در آب و هوا مناسب نیست. تراکم انرژی باتری ها هم اکنون متناسب با وطن است و به همین دلیل به کارگیری آنها برای حمل ونقل طولانی مشکل است. در همین راستا فناوری های جایگزین مانند سلول سوختی هیدروژنی تحت آزمایش هستند.

نخستین کشتی کانتینری داخل کشوری چین که با انرژی هیدروژنی کار می کند، در استان ژجیانگ رونمایی شد. این کشتی مجهز به دو پیل سوختی هیدروژنی با توان ۲۴۰ کیلووات است که هر کدام توسط شرکت چینی Sinosynergy توسعه یافته اند و بزرگترین پیل سوختی نصب شده روی یک کشتی به حساب می آیند.

ظرفیت ذخیره هیدروژن کشتی ۱۲۰۰ پوند (۵۵۰ کیلوگرم) است. این بزرگترین ذخیره هیدروژن در یک کشتی به حساب می آید و کمک می کند برد وسیله نقلیه ۳۸۰ کیلومتر شود. انتظار می رود این کشتی سالانه از انتشار ۷۰۰ تن کربن جلوگیری کند.

سایر اجزای مبتنی بر انرژی در کشتی شامل یک باتری لیتیومی است که می تواند بخشی از انرژی تولید شده توسط پیل سوختی را ذخیره کند. یک سیستم کنترل همه این اجزا را با نیروی محرکه کشتی که ۲۰۰۰ تن جابجا می کند، ادغام می کند.

در مراسم به آب انداختن کشتی، فقط بدنه آن آماده بود و بقیه تجهیزات در ماه های آینده نصب می شوند. پیش بینی می شود کشتی پس از انجام تست های آغازین در ۲۰۲۵ میلادی در مسیرهای داخلی بین بنادر جیاشینگ و شیاشا در هانگژو واقع در شرق چین فعالیت کند.