به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا)، مهدی چمران، رئیس شورا در حاشیه دویست و هشتاد و هشتمین جلسه شورا در جمع اصحاب رسانه در خصوص بازدید از ترمینال شرق و زمان بهره برداری از این پایانه اظهار داشت: میتوان گفت که این ترمینال رسماً کار خود را آغاز کرده و مورد بهرهبرداری قرار گرفته است و تا آنجا که مطلع هستیم؛ شهروندان گلهای از جابجاییها نداشتند و تنها مباحثی که مطرح شد مربوط به انتقال وسایل نقلیه به این مکان بود که گویا معترضین در خصوص اتوبوسهایی که برای انتقال شهروندان به این ترمینال تعبیه شده اطلاعی نداشتند.
وی افزود: در بازدیدی که از این مکان انجام شد؛ مشکلی در جابجایی مردم مشاهده نشد و تنها موردی که وجود داشت قیمت این اتوبوسها بود که گفته میشد بیشتر از میزان عرف است. این موضوع در دست بررسی است؛ البته ناگفته نماند که این اتوبوسها به طور موقت برای این منظور در نظر گرفته شده است. سرمای هوا، موضوع دیگری بود که شهروندان در این باره مطرح کردند که با توجه به فضا و جغرافیای این مکان نباید هوای آنجا خیلی گرم باشد.
چمران ادامه داد: کمبودها و خلاهایی که در این ترمینال وجود دارد بیشتر مربوط به مسائل جانبی است موضوعاتی از قبیل انبار و خدماتی که باید ارائه شود. احداث این ترمینال قطعاً با برنامهریزی و طراحی کامل انجام شده و تلاش شده تمام مسائل در آن سنجیده شود، فقط آن خدمات مورد نیاز ارائه خواهد شد. مردم بیشتر نسبت به کمبود اتوبوس گلهمند بودند که شهرداری مسئولیتی در این باره ندارد.
رئیس شورا در ادامه با تأکید بر اینکه این اقدام، اقدام ارزشمندی است و با وجود چند سال توقف در تکمیل ترمینال این اقدام بسیار خوب انجام شد و تلاش شد که هرچه سریعتر اقدامات لازم صورت گرفته و این ترمینال افتتاح و آماده بهرهبرداری شود. این گونه کارها برای شهر بسیار ارزشمند است و باید قدردان باشیم و هرچه بیشتر باشد برای شهر ضروری است.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص آغاز به کار رسمی قطار ملی مترو و اینکه آیا وعده معاون رئیس جمهور در ارتباط با راه اندازی قطار پرسرعت امکانپذیر است یا خیر، توضیح داد: قطار ملی قبلاً کار خود را آغاز کرده بود نمونه آن در طرح تهران-پرند قابل مشاهده است که با گذشت این مدت زمان از آغاز به کار آن باید دیگر آزمایش خود را پس داده باشد. در این رابطه مسائلی که باید در نظر گرفته شده و اصلاح شود بررسی شده است و در سایر قطارهای که در حال ساخت هستند آن موارد لحاظ خواهد شد. شواهد حاکی از آن است که این قطار به خوبی کار میکند و با توجه به تغییراتی که ایجاد شد باز هم افرادی که در آن مسیر مشغول به کار هستند با علاقه کار خود را دنبال میکنند و این یک قطار ملی است.
چمران تأکید کرد: مواردی وجود دارند که از نظر مالی برای تولید در داخل به صرفه نیستند؛ موارد حساسی که نیاز کشور به آن اندک است از این رو هزینه زیاد برای تولید آن سودآور نبوده و کسی حاضر به سرمایهگذاری برای تولید اندک نیست؛ نه تنها در ایران بلکه این اصل در همه کشورها وجود دارد البته قطعات اصلی مانند موتور در داخل کشور تولید میشود که باید خداوند را در این زمینه سپاسگزار باشیم و قدردان کسانی باشیم که با تلاش خود این اقدام بسیار ارزنده را انجام داد.
رئیس شورا در ادامه در خصوص قطارهای پرسرعت نیز گفت: همانطور که اشاره شد ما باید به سوی قطارهای پرسرعت حرکت کنیم. این موضوع در دوره دوم شورا مطرح و بررسی شد؛ در آن زمان پیشنهاد شد که میان فرودگاه مهرآباد و فرودگاه حضرت امام قطار پرسرعت تعبیه شود برای کسانی که قصد مسافرت و استفاده از این فرودگاهها را دارند که حتی در آن زمان پیشنهاد شد که نه تنها به فرودگاه بلکه به قم، شیراز، مشهد و سایر کشورها هم این اقدام صورت گیرد. در خصوص قطار تهران مشهد شهردار وقت قراردادی منعقد کرد اما عملیاتی نشد و اعتبارات لازم برای این منظور تأمین نشد و همزمان چند دستگاه برای انجام این امر دخیل بودند. البته زیرساختهای لازم نیز باید از قبل آماده شود. قطاری که مد نظر ما بود قطار مغناطیسی بود که علاوه بر سرعت، سیستم رانش متفاوتی دارد و تنها کشورهای معدودی از این فناوری گرانقیمت استفاده میکنند.
چمران در پاسخ به پرسشی پیرامون معضل آلودگی هوا و ارائه راه حلهایی برای حل این معضل و اینکه آیا تعطیلیهایی که به دنبال افزایش میزان آلودگی صورت میپذیرد؛ تاثیری در اصل موضوع دارد یا خیر، توضیح داد: قطعاً این تعطیلیها بیتاثیر نیست اما متأسفانه میزان آلودگی به حدی بالاست که تأثیر آن چندان احساس نمیشود. در این زمینه بسیار بحث و بررسی شده است و امیدواریم اقداماتی که در این زمینه صورت پذیرفته و قراردادهایی که منعقد شده است؛ تأثیرگذار باشد.
وی افزود: واگنهایی که سفارش داده شده است، هنوز به صورت نهایی تعیین تکلیف نشده و تکمیل فرآیند ساخت آن منوط به پرداخت کامل اعتبارات از سوی دولت است. منتظریم هرچه زودتر این پرداختها صورت گیرد. گفته شده تا پایان این هفته این موضوع حل خواهد شد اما از آنجا که این گفتهها متنوع و متعدد بوده و بسیار شنیدهایم؛ منتظر میمانیم پس از آنکه کاملاً عملیاتی شد، اطلاع رسانی کنیم.
رئیس شورا در پایان در خصوص اظهارات برخی از کارشناسان در فضای مجازی مبنی بر اینکه اگر ۲۰ هزار میلیارد هزینه شود میتوان این معضل را حل کرد؛ گفت: در خصوص اتوبوس و مترو موضوع کمبود منابع مالی صحت دارد. البته شهرداری در این باره سهم خود را پرداخته است؛ در بررسی لایحه بودجه هم مقرر شد که علاوه بر بودجه درخواستی و پیشنهادی شهرداری تهران مبلغی مازاد برای حل این موضوع در نظر گرفته شود. هدف ما ایجاد گشایشی در موضوع حمل و نقل است و یکی از اقداماتی که میتوان در این خصوص انجام داد؛ استفاده از اتوبوسهای برقی است که در کاهش میزان آلودگی بسیار مؤثر است. تجربه سایر کشورها در این زمینه میتواند مصداق خوبی در تأیید این امر باشد.