وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی کمتر از یک درصد است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در تولید علم، جایگاه شانزدهم را در دنیا دارد، اما شرایط مطلوبی در حوزه پژوهش نداریم.

علیرضا کاظمی روز شنبه در مراسم تجلیل از دانش‌آموزان و معلمان پژوهشگر اظهار داشت: میزان سرمایه گذاری حوزه آموزش در پژوهش نیز پایین است؛ در سال ۱۳۹۲ با ۱۲.۵ میلیون دانش‌آموز سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت ۱۰.۵ درصد بود و امسال با ۱۶.۵ میلیون دانش‌آموز نیز همین گونه است.

کاظمی تصریح کرد: زمانی می‌توانیم کشور را به قله‌های پیشرفت و توسعه برسانیم که آموزش و پژوهش اولویت نخست در کشور باشد.

ضرورت حل مسائل کلان آموزش و پرورش مبتنی بر پژوهش

وی یادآورشد: توسعه پژوهش در این وزارتخانه باید مدنظر باشد، حل مسائل کلان آموزش و پرورش مبتنی بر پژوهش و ایجاد نگرش پژوهشی میان معلمان و دانش آموزان وظیفه ما محسوب می‌شود و به میزانی که در برابر آموزش مسئولیت داریم، در حوزه پژوهش هم مسئول هستیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از دلایلی که دائم دچار آزمون و خطا هستیم این است که از پژوهش به درستی استفاده نمی‌کنیم و با تجاربی که اکنون در این حوزه داریم، قانون وضع می‌کنیم و بعد متوجه می‌شویم که چه اشتباهی مرتکب شده‌ایم.


کاظمی با تاکید بر اینکه در تربیت معلم و دانش‌آموز پژوهشگر موفقیتی نداشتیم، توضیح داد: یکی از دلایل آن برنامه درسی است؛ زمانی می‌توانیم معلم پژوهشگر تربیت کنیم که ساختار برنامه درسی مدرسه، تألیف کتب درسی و روش‌های تدریس بر این مبنا باشد و در این حوزه کاستی‌های بسیاری داریم و امیدوارم در بازبینی کتاب‌های درسی به این مولفه توجه اساسی داشته باشند.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش و توجه به بودجه پژوهشی در استان‌ها و مناطق، خاطر نشان کرد: بدون آشنایی با روش‌ها و مهارت‌های پژوهشی در حوزه معلمان و دانش‌آموزان نمی‌توانیم موفق باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر امکانات پژوهشی در مدارس ادامه داد: اکنون پژوهش سراها ایجاد شده است، اما نمی‌دانم که آیا به نیازهای دانش‌آموزان پاسخ می‌دهد یا نه.