به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت(طبنا)محمدباقر قالیباف صبح امروز (شنبه ۲۶ آبان ماه) در همایش تأمین مالی تولید از بنگاهداری به بنگاهسازی، گفت: امروز، روز آزادسازی سوسنگرد است که یکی از افتخارات ما و مصداق فرمایش امام راحل است که ما میتوانیم. سوسنگرد در دشت آزادگان در شرایطی بسیار خاص و در زمانی که هیچ باوری نبود، آزاد شد. این روز را به رزمندگان تبریک میگویم، چرا که آنها جنگیدند، شهید دادند و اقتصاد کشاورزی را در آن شرایط سخت ادامه دادند و ما هم باید این توانایی را به یاد داشته باشیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد» باید همه در کشور برای خلق ثروت جدید توأم با ارزش آفرینی تلاش کنیم و خلق ثروت باید در بستر عدالت، اشتغال و پیشرفت باشد و تولید را محور خود قرار دهد.
وی ادامه داد: هیچ شکی نیست که نظام بانکی کشور خلاصه یک بخشی از اقتصاد کلان کشور است. امروز بانکهای ما ۹۲ درصد در سرمایهگذاریها نقش دارند و اگر موضوع سرمایهگذاری خارجی هم حل شود و به گذشته بازگردد، سهم آن ۶ تا ۷ درصد است. زمانی که میگوئیم وقتی سرمایه گذاری خارجی بیاید همه ما رو نجات میدهد، باید بگویم که من مخالف با سرمایه گذاری خارجی نیستم، بلکه طرفدار آن هستم اما شرط عقل این است که اول موانعی را که خودمان ایجاد کردیم، برداریم.
قالیباف تاکید کرد: پس حتماً موضوع بانکها موضوع بسیار مهم و کلیدی است، به همین دلیل به نظر من نظام بانکی هم در موفقیت و هم در عدم موفقیت پیشتاز است. این نقش نظام بانکی است که به نظر من باید به آن توجه کنیم. البته باید موضوع کسری بودجه را هم مورد توجه داشته باشیم، چرا که بعضاً دولت تکالیف مالایطاقی را بر بانکها تحمیل میکند.
رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: در جلسه اخیر که در شورای عالی اقتصاد بود من در رابطه بودجه ۱۴۰۴ و افزایش هزینهها که بعضاً از محل اوراق است، صحبت کردم که حتماً یکی از عاملهای اختلال در نظام بانکی است و هیچ بحثی هم نیست، ولی بپذیریم خلق پول و نقدینگی بی هدف یا بدون کنترل در دست نظام بانکی نیز مشکلات و مسائل خودش را دارد.
وی با بیان اینکه در مجلس یازدهم گفتیم که در حوزه اقتصاد ما حتماً به سمت تحول خواهیم رفت، اظهار کرد: مجلس یازدهم در وظیفه مجلس و قانون گذاری نسبت به گذشته این تحول را با دقت و با خرد جمعی و با جمع سپاری انجام داد و برای کارهای به زمین مانده و کلیدی تصمیم گرفت، البته ادعای هم نداریم که تصمیمات ما همگی درست و قطعی است.
قالیباف بیان کرد: آماده هستیم جاهایی که در قانون برنامه و در قانونهای دائمی اشکال وجود دارد، در کمترین زمان ممکن اصلاح کنیم. برای مثال، ما در مجلس یک تصمیمی در رابطه با یک موضوع مالیاتی گرفتیم و بعد فهمیدیم که اشتباه کردیم و در کمتر از ۴۵ روز آن قانون را مجدداً اصلاح کردیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته باید قوانین اجرا شود تا بعد بفهمیم اشکال دارد یا خیر تا آن را اصلاح کنیم، نمیشود که ما با خرد جمعی قانون بنویسیم و بعد بگوییم که ما این را قبول نداریم.
وی گفت: به هر حال در قانون بانک مرکزی ما به بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار اعم از مدیریت بانک مرکزی در حوزه نهادی تا بخشهای مختلف، اقتدار را بازگرداندیم. باید حرف بانک مرکزی در حوزه سیاستهای پولی برای بانک، بنگاه، بازار و عموم مردم اعتبار داشته باشد و طبیعتاً این سیاست گذاری در حوزه پولی مخصوصاً در حوزه نظارتی باید مؤثر باشد.
قالیباف درباره بنگاهداری و بنگاهسازی، گفت: ما بنگاهها را به سه دسته تقسیم میکنیم که یک دسته بنگاههایی هستند که بعد از تحولات نظامی، بانکی و در دهه ۶۰ به بعد و زمانی که قانون بانکداری بدون ربا مطرح شد، پیش آمدند. یک بخش نیز سرمایهگذاریهایی بود که در دهه ۷۰ در بانکها اتفاق افتاد، مثلاً کاری که بانک سپه در حوزه فولاد و مجموعه امید انجام داد. اینها نمونههایی از نوع بنگاهسازی ما در دهه ۷۰ است که واقعاً الگوهای موفقی است و باید به آنها توجه کنیم. یکسری بنگاهها هم قهری هستند و به مجموعه بانکها به دلایل مختلف وارد شدند که نمیخواهم به آن اشاره کنم.
وی ادامه داد: درباره بنگاهها در قانون برنامه آمده است که این بنگاهها را واگذار کنیم که اولین سوال این است که به چه کسی واگذار کنیم؟ یک اشکالاتی وجود دارد. در زمانی که به اوج بحثهای سیاسی میرسیم، حرف از این زده میشود که بنگاه واگذار شده ۳۰ سال قبل را نبش قبر کنیم و ببینیم ۳۰ سال قبل چه اتفاقی افتاده است، اما تا یک مقدار تب سیاسی پایین میآید اصلاً فراموش میکنیم که چیزی وجود داشته یا نداشته.
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هفت تپه آخر چه شد؟ ما خودمان تصمیم گرفتیم و گفتیم که بخشی از هفت تپه متعلق به این بانک و بخشی دیگر از آن متعلق به بانک دیگری است. الان هم بانکها نمیدانند که باید چه کار کنند که اگر میتوانند در آن سرمایهگذاری کنند، شروع کنند، اما اگر نمیتوانند سرمایه گذاری کنند، تکلیف را روشن کنیم؛ صاحب آن را واگذار کند معلوم نیست، میتواند آن را نگه دارد معلوم نیست.
قالیباف متذکر شد: سه هفته قبل در جلسه سران قوا تمام وقت جلسه درباره موضوع بی اعتمادی بود از این جهت که ما شجاعت را از مدیران برای فروش به دهها دلیل گرفتیم. مثلاً به وی میگوئیم که چه کسی به شما گفت که به این قیمت بفروشی؟ یا به فردی که خریداری کرده و از آن خرید دو یا سه سال میگذرد، گفته میشود که بیا و آن چیزی را که خریداری کردی، بازگردان و پس بده. به هر حال ما از مسیر خصوصیسازی مطلع هستیم