وزیر آموزش و پرورش گفت: اساسی‌ترین مشکل آموزش و پرورش، «معماری و برنامه درسی نظام تعلیم و تربیت» است و همه مولفه‌های موثر در این نظام حول محور برنامه درسی می‌چرخد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا)علیرضا کاظمی که شامگاه جمعه از طریق ویدئو کنفرانس در جلسه «برنامه درس ملی و هوش مصنوعی» سخن می‌گفت، اضافه کرد: برنامه درسی ملی، ریل اصلی نظام تعلیم و تربیت است و کمیت، کیفیت، میزان، مکان و همه ابعاد مؤلفه‌های مؤثر در این نظام را مشخص می‌کند.

وی، یکی دیگر از چالش‌های آموزش و پرورش را «کوچک انگاری» آن خواند و گفت: آموزش و پرورش، نظام اثرگذار، بزرگ، مولد سرمایه نیروی انسانی و زیرساخت توسعه کشور است، باید در اولویت قرار گیرد و مسائل آن به خوبی دیده شود.

کاظمی تاکید کرد: اگر این نظام با کوچک انگاری مواجه شود، مسائل آن حل نمی‌شود، با انباشت انواع مسائل روز و کلاف سردرگم مواجه خواهد شد که برخی از آنها بدون راه حل خواهد ماند.

وی، یکی دیگر از چالش‌های موجود را ساده انگاری خواند و گفت: برخی تصور می‌کنند که هر فردی می‌تواند آموزش و پرورش را بچرخاند، درحالیکه این نظام واقعاً پیچیده، وسیع، متنوع، متکثر و ظریف و مدیریت آن کار بسیار دشواری است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: ما معلمان فرهیخته زیادی داریم که باید زمینه رشد و شکوفایی آنها در میدان‌های تصمیم سازی و تصمیم گیری فراهم شود.

کاظمی، یکی دیگر از چالش‌ها را «بی‌ثباتی مدیریتی» دانست و افزود: این موضوع بلای جان آموزش و پرورش است که باید برای رفع آن تدابیری اتخاذ شود.

وی، یکی از سیاست‌های کلان آموزش و پرورش در دولت چهاردهم را ارتقای نظام تعلیم و تربیت اعلام کرد و گفت: یک نقشه راه در این زمینه داریم که نخستین مرحله آن محقق شد و رئیس جمهور نیز با نگاه عمیقی که دارد آموزش و بهداشت را اولویت دولت خود قرار داد.

کاظمی با اشاره به تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش با حضور رئیس جمهور، افزود: تلاش‌های زیادی نیز برای پرداخت مطالبات نیروهای بازنشسته صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، در این نشست که روز جمعه در خانه ریاضیات اصفهان برگزار شد و وزیر آموزش و پرورش از طریق ویدئو کنفرانس در آن شرکت کرد، جمعی از معلمان و نمایندگان خانه‌های ریاضیات و انجمن‌های معلمان ریاضی کشور به بیان نظرات و پیشنهادات خود درباره مسائلی مانند لزوم بازنگری در سند برنامه درسی و تحول بنیادی، توجه به برنامه‌های ضمن خدمت و پیش از خدمت، لزوم داشتن استانداردهای محتوایی و فرایندی در روش تدریس و برنامه درسی، تربیت مدرسان و معلمان، جایگاه معلمان و توجه به نهادهایی مانند انجمن‌های معلمان و خانه‌های ریاضیات پرداختند.

این نشست یکی از برنامه‌های مجمع عمومی شورای خانه‌های ریاضیات کشور و شورای نمایندگان اتحادیه انجمن‌های علمی - آموزشی معلمان ریاضی ایران بود؛ این مجمع با حضور نمایندگانی از خانه‌های ریاضیات کشور و انجمن‌های علمی - آموزشی معلمان ریاضی استان‌ها، نمایندگان اتحادیه انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی، انجمن ریاضی ایران و انجمن آمار ایران از دیروز (پنجشنبه) در خانه ریاضیات اصفهان آغاز شد و تا امروز چهارم آبان ادامه داشت.

خانه ریاضیات اصفهان بعنوان نخستین خانه ریاضیات ایران و جهان در سال ۱۳۷۷ آغاز به کار کرد.

این مرکز بعنوان واحدی غیردولتی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شهرداری اصفهان با هدف آماده سازی نوجوانان و جوانان برای تحقق اهداف فرهنگی آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش ریاضی و بهبود روش‌ها و پژوهش‌های علمی کاربردی بمنظور ارتقای دانش ریاضی فعالیت می‌کند.