گرگان- مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان گرگان از نصب و راه اندازی تانک ضربه گیر بر روی خط ۸۰۰ میلیمتری خروجی ایستگاه پمپاژ والش آباد این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار سلامت (طبنا) رضا سوخته سرایی گفت: نصب و راه اندازی تانک ضربه گیر(surge tank) برروی خط ۸۰۰ میلیمتری ایستگاه پمپاژ والش آباد با ظرفیت ۵۴۰ لیتر در ثانیه و ۱۵ بار فشار جهت حفاظت از تأسیسات انتقال و پمپ‌های ایستگاه پمپاژ در مقابل آسیب های ناشی از پدیده ضربه قوچ انجام گردید.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان گرگان افزود: این عملیات با هدف این که در زمان قطع برق و خاموش شدن ناگهانی پمپ ها و در اثر حرکت ستون آب و تشکیل بخار حاصل از جدایی ستون آب (پدیده خلا زایی یا فشار منفی ) هوای فشرده در تانک ضربه گیر باعث می شود آب از مخزن هوای تحت فشار به خط لوله جریان یابد و با تخلیه آب از درون تانک ضربه گیر به خط لوله، کاهش سرعت آب در لوله به تدریج صورت گرفته و مانع پدیده خلا زایی خواهد شد.

سوخته سرایی تصریح کرد: در زمان بازگشت ستون آب و افزایش فشار خط لوله( فشار مثبت )بخشی از آب را به درون خود جذب میکند و با تراکم کردن هوای داخل تانک، فشار خط لوله را کاهش می‌دهد و نهایتأ از بروز ضربه قوچ و مستهلک شدن لوله ها و ایستگاه های پمپاژ جلوگیری می گردد.