رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور در آیین افتتاح کانون داوران حرفه‌ ای دادگستری کل استان کرمان گفت: بزودی ۱۰ هزار نفر از کارکنان شوراهای حل اختلاف کشور استخدام می‌ شوند.

به گزارش خبرگزاری طبنا از کرمان؛ کانون داوران حرفه‌ ای دادگستری کل استان کرمان با حضور رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور افتتاح شد.

حجت‌ الاسلام و المسلمین هادی صادقی در آیین افتتاح کانون داوران حرفه‌ ای دادگستری کل استان کرمان گفت: در راستای اجرای طرح داوری، بررسی و آسیب شناسی اقدامات گذشته انجام شده است.

وی بیان کرد: یکی از آسیب‌های داوری در گذشته این بوده که هر فردی می‌ توانست وارد این عرصه شود و نظارت نیز انجام نمی‌ شده است و این امر موجب بی اعتمادی شده بود.

رئیس مرکز حل اختلاف کشور با اشاره به این مطلب که به منظور مدیریت و ساماندهی موضوع داوری، سیاست گذاری و تدوین دستورالعمل‌ ها انجام شد، گفت: گزینش داوران حرفه‌ای از داوران غیرحرفه‌ ای نیز انجام شد؛ تا افراد شخیص از جمله قضات بازنشسته و افراد با تجربه کار قضایی در این کانون‌ ها فعالیت داشته باشند.

حجت‌ الاسلام و المسلمین هادی صادقی ضمن اشاره به این مطلب که ۱۰ نقش برای کانون‌ های داوری پیش بینی شده است، گفت: اقدامات خدماتی برای صنف خود، اقدامات قابل واگذاری از دولت به کانون‌ های داوری، آموزش و بررسی صلاحیت داوران از جمله این موارد است.

وی؛ دقت نظر و صدور آرای قوی در کانون‌ های داوری را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید تلاش شود که تا حد امکان از صدور آرا در کانون‌ های داوری جلوگیری شود و بیشتر به توسعه صلح و سازش پرداخته شود.

رئیس مرکز حل اختلاف کشور، تفکیک مداخلات دولتی، صنفی و شخصی و خصوصی در حوزه داوری حرفه‌ای را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در این رابطه سه دسته مسئولیت‌ ها بازشناسایی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی، همچنین اظهار داشت: کارکنان شوراهای حل اختلاف حق بزرگی به گردن دستگاه قضایی دارند و خدمات زیادی به شکل افتخاری ارائه داده اند و بعضی از آن‌ ها حدود ۲۰ الی ۲۲ سال سابقه کار دارند.

وی ادامه داد: بنابراین دستگاه قضایی وظیفه دارد نسبت به تعیین تکلیف آن‌ ها اقدام کند و یکی از کارهای خوبی که در قانون جدید پیش بینی شده است؛ استخدام ۱۰ هزار نفر از این کارکنان است.

رئیس مرکز حل اختلاف کشور بیان کرد: تلاش بر این است؛ که با همکاری معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه تا انتهای سال ۱۴۰۳ و یا اوایل سال آینده، آزمون استخدامی این افراد برگزار شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین صادقی بیان داشت: برای کارکنانی که از این طریق نیز استخدام نشوند، جای نگرانی وجود ندارند و آن‌ ها به همان سبک سابق به کارشان ادامه می‌ دهند و در شوراها فعال خواهند بود؛ پاداش آن‌ ها افزایش پیدا کرده است و به حد حقوق قانون کار رسیده است و بیمه آن‌ها تداوم خواهد داشت، تا سابقه آن‌ ها کامل شود و بازنشستگی نائل شوند.

وی با بیان اینکه تعداد کارکنان شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور ۲۷ هزار نفر است، گفت: ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از کارکنان شوراهای حل اختلاف در شوراهای حل اختلاف روستایی مشغول به کار هستند که شاغل به حساب نمی‌ آیند.

رئیس مرکز حل اختلاف کشور خاطرنشان ساخت: از حدود ۱۹ هزار نفر دیگری که داریم؛ تعدادی از بازنشستگان نیز هستند، که آن‌ ها نیاز به استخدام و ساماندهی ندارند؛ حدود ۱۴ هزار نفر داریم، که نیازمند ساماندهی هستند، که ۱۰ هزار نفر استخدام می‌ شوند و بقیه هم مانند سابق ادامه کار می‌ دهند.

دادگستری استان کرمان