تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران، به تشریح برنامه ها و اهداف دانشگاه در دوره جدید مدیریتی پرداخت و از مشکلات و چالش های حوزه سلامت گفت.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)نادر توکلی، روز دوشنبه در نشست خبری که در ستاد دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، در ابتدا به برنامه‌ها و سیاست‌های پیش روی دانشگاه در دوره جدید مدیریتی پرداخت و در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی گفت: دولت چهاردهم، یک سری الزامات و مأموریت‌های مشترک برای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دارد، قطعاً حوزه سلامت باید مورد توجه قرار بگیرد و این برنامه‌های مشترک، باید اجرایی و عملیاتی شود.

توکلی ادامه داد: عدالت محوری و طرح پزشکی خانواده، از اولویت‌های مشترک دانشگاه‌ها به شمار می‌آید که باید برای آنها، برنامه ریزی صورت بگیرد.

وی افزود: منابع انسانی دانشگاه در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف، به عنوان سرمایه‌های اجتماعی دانشگاه و حوزه سلامت تلقی می‌شوند.

توکلی گفت: با توجه به نزدیک شدن به روز پرستار، اولویت‌هایی را برای جامعه پرستاری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران داریم.

وی افزود: بحث‌های توسعه‌ای نیز از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود و بحث بین المللی سازی نیز در دستور کار قرار دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران، در ادامه به موضوع فرسودگی بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: در شهر تهران تعدادی از بیمارستان‌ها اخطار فرسودگی دارند که یکی از آنها، بیمارستان حضرت رسول بود که از شرایط بحرانی خارج شد و بیمارستان لولاگر نیز تعطیل شد و به دنبال جایگزین آن هستیم.

وی افزود: جایگزین بیمارستان فیروزآبادی مشخص شد و بیمارستان شهدای هفتم تیر نیز در حال نوسازی است. بیمارستان اکبرآبادی در مرکز شهر، فرسوده است.

توکلی ادامه داد: بیمارستان باب الحوائج نیز جایگزین بیمارستان سوختگی شهید مطهری خواهد شد که فرسوده است. توسعه بیمارستان فیروزگر نیز در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: در مورد طرح پزشکی خانواده، باید گفت که فرصت بی بدیلی برای پیشبرد اهداف نظام سلامت کشور است.

توکلی گفت: اجرای طرح پزشکی خانواده در شهرها بدون شبکه نظام ارجاع، خیلی سخت است. بحث بعدی، ایجاد فرهنگ طرح پزشکی خانواده است که مردم باید بپذیرند.

وی افزود: کار سنگین و سختی است که اگر هر سه دانشگاه با هم پیش بروند، می‌توان به اجرای طرح پزشکی خانواده در تهران امیدوار بود.

توکلی به موضوع پرستاری اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایران در پرداخت مطالبات پرستاران، به‌روز بوده است.

وی افزود: بخشی از کمبود نیروی پرستاری را از طریق اضافه کاری جبران می‌کنیم که نیاز به تدابیر خاص دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران، بر تأمین پانسیون و اقامتگاه برای پرستاران شاغل در بیمارستان‌های تهران تاکید و تصریح کرد: اگر بتوان مشکل اسکان پرستاران را حل کرد، خیلی از مسائل پرستاری مرتفع خواهد شد. بنابراین، یکی از برنامه‌های ما، ایجاد پانسیون و اقامتگاه‌های پرستاری خواهد بود.

وی به بحث جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: توسعه مراکز درمان ناباروری، در اولویت دانشگاه قرار دارد. همچنین، رصد و پایش سقط جنین است که می‌تواند به جوانی جمعیت کمک کند.

توکلی ادامه داد: یکی از مطالبات بزرگ ما، بدهی سنگین بیمه‌ها است که خدمات ما را دچار چالش ساخته است.

وی افزود: بحث درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال، که از دولت قبل مصوب شده است، ادامه دارد؛ اما باید ببینیم چه تصمیمی برای آن اتخاذ خواهد شد.